Networking – z czym to się je?

Jerzy Ciszewski - 09.01.2019
52

Networking – z czym to się je?

Networking – z czym to się je?

Kontakt z przedsiębiorcami czy partnerami handlowymi, pozyskiwanie nowych klientów, wymiana kontaktów, a co za tym idzie – większe pieniądze i rozwój firmy. Takie są główne zadania networkingu. Choć anglojęzyczna nazwa brzmi wciąż dość obco, nie jest to zjawisko nowe, bo ludzie od wieków wieków się polecali tylko dopiero teraz przyjęło to uporządkowaną, biznesową formę.

Networking to skuteczne narzędzie, które polega na budowaniu i podtrzymywaniu relacji w branży biznesowej. Efektywny networking umożliwia udzielanie sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Obopólne korzyści jakie niesie to narzędzie są niezwykle istotne z punktu widzenia młodych przedsiębiorców, których sieć kontaktów nie jest jeszcze tak rozbudowana. Dodatkową zaletą jest również wymiana wiedzy i doświadczeń, niezwykle ważna na każdym etapie drogi zawodowej. Budowanie i utrzymywanie relacji znajduje zastosowanie w każdej branży, dlatego też warto wiedzieć, co wpływa na ich skuteczność.

Jak budować relacje?

Aby zbudować stałe relacje z interesariuszami nie wystarczy tylko kontakt mailowy czy telefoniczny – istotne są spotkania twarzą w twarz. Jedną z form pozyskiwania i podtrzymywania takich znajomości jest uczestnictwo w targach branżowych, w których udział biorą liczne przedsiębiorstwa. Okazji do pozyskania partnerów biznesowych jest jednak znacznie więcej – konferencje, szkolenia, spotkania czy zwykły lunch. Istotą networkingu nie jest wbrew pozorom wymiana wizytówek w jak największej ilości, ale prawdziwe zaangażowanie w budowanie kontaktu. Skupianie się na korzyściach płynących z danej znajomości nie przyniesie bowiem oczekiwanego efektu.

W dobie cyfryzacji niezwykle istotne są również możliwości, które oferują media społecznościowe. Portale takie jak LinkedIn czy Facebook to miejsca dyskusji branżowych i doskonały sposób na pozyskanie nowych kontaktów biznesowych. Choć internetowy networking zyskuje wielu zwolenników, którzy oceniają go jako równie skuteczną formę budowania relacji jak jego tradycyjna forma, nie należy zapominać o możliwościach, które daje nam obecność w danym miejscu i osobiste spotkanie, a których nie zapewnia nam kontakt online.

– Jako aktywny networker i badacz tego zjawiska bardzo zwracam uwagę na alternatywną definicję networkingu. W najprostszym rozumieniu jest to bowiem wymiana informacji i zasobów oraz wzajemne poparcie. Według mnie jednak bardziej trafnym określeniem jest „rzetelne służenie i profesjonalne proszenie o pomoc”. Odpowiednie jego stosowanie zapewnia liczne korzyści, jednak ciężko ustrzec się błędów, które skutecznie niweczą działania przedsiębiorców – tłumaczy Maciej Gnyszka, założyciel Towarzystw Biznesowych, jednej z największych organizacji networkingowych w Polsce.

Networker, Maciej Gnyszka wie, jak istotne w biznesie jest pozyskiwanie i podtrzymywanie relacji, dlatego napisał książkę „Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by to zmienić”, która stanowi doskonały poradnik skutecznego budowania relacji biznesowych. Maciej Gnyszka zwraca uwagę na szczerość i autentyczność nawiązywania znajomości, krytykując tym samym przypadkowe wręczanie wizytówek jak największej ilości osób.

Comments

comments

52
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...