Marek Staniszewski: Prowadzisz małą lub średnią firmę? To zdobądź biegun. I złap trochę dystansu.
Redakcja PR - 10.02.2017Marek Staniszewski: Prowadzisz małą lub średnią firmę? To zdobądź biegun. I złap trochę dystansu.
Wpis pochodzi z profilu Marka Staniszewskiego na LinkedIn Pulse.
Jeśli prowadzisz firmę małej lub średniej wielkości, to najprawdopodobniej jesteś osobą niezwykle zajętą codziennymi obowiązkami. Mam jednak nadzieję, że znajdziesz krótką chwilę by przeczytać poniższy wpis. Być może znajdziesz w nim inspirację do pozytywnej zmiany.
Jak wynika z wielu badań i analiz (np. tych publikowanych przez PARP) małe i średnie firmy pomimo tego, że stanowią ponad 99% polskich przedsiębiorstw, zapewniają ok. 70% miejsc pracy generując przy tym niemal połowę PKB, to nie mają lekko. Ich wydajność jest niższa niż średnia w UE, mają też problem z eksportem i wprowadzaniem swoich ofert na nowe rynki.
Największymi barierami rozwojowymi dla takich firm (a więc prawdopodobnie także i Twojej) są:
– wysokie obciążenia podatkowe,
– mało przyjazne przepisy prawne i biurokracja,
– problemu z finansowaniem i sięganiem po środki na inwestycje,
– problemy ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników,
– konkurencja ze strony szarej strefy,
– zbyt mały popyt na oferowane usługi lub towary,
– problemy z sukcesją (szczególnie w firmach rodzinnych)
– problemy związane z codziennym zarządzaniem firmą.
Ta ostatnia kwestia może być szczególnie uciążliwa ponieważ jako właściciel małej firmy pełnisz często jednocześnie funkcję Właściciela, Dyrektora Zarządzającego, Stratega, Szefa HR, Kontrolera itp. Do Twoich obowiązków należy więc właściwie wszystko: analiza rynku i konkurencji, tworzenie koncepcji usług/produktów i ich pozycjonowania, podział obowiązków i kształtowanie struktury firmy, motywacja pracowników, zarządzanie finansami, pozyskiwanie i utrzymywanie klientów, komunikacja marketingowa itd. itp. I w każdym z tych obszarów ciągle musisz podejmować ważne decyzje.
Jak często w nawale codziennych obowiązków zdarza ci się podejmować te decyzje pod wpływem stresu i emocji, zupełnie na wyczucie? Czy zawsze są to decyzje właściwie dla Twojego biznesu? Czy przynoszą oczekiwane rezultaty? Czy dzięki temu rośnie sprzedaż i rentowność? Czy poprawia się satysfakcja klientów, pracowników albo zwiększa wartość Twojej firmy?
Jeśli na przynajmniej jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś „nie”, to proponuję prosty i skuteczny sposób nabrania dystansu do tego, co się dzieje w Twoim biznesie. Spróbuj znaleźć chociaż jeden dzień, który będzie poświęcony wyłącznie na myślenie o Twojej firmie. Wiem, że brzmi to dziwnie, ale kiedy tak naprawdę mogłeś się ostatnio skupić tylko na tym?
Znajdź komfortową przestrzeń, wyłącz komórkę, zamknij laptopa, odetnij się się od sieci i spróbuj spojrzeć na to, co robisz na co dzień zupełnie neutralnie – z zewnętrznej perspektywy.
Możesz to zrobić korzystając z prostego modelu 4 Biegunów Zarządzania Firmą. Przenalizuj więc kolejno poniższe obszary i jeszcze raz odpowiedz sobie na poniższe pytania:
1. Biegun Rynku:
– Na jakim ryku faktycznie konkuruję?
– Jaki jest mój potencjał na tle konkurencji?
– Jakie ważne trendy wpływają na mój biznes?
– Kto jest dla mnie najważniejszym klientem/konsumentem? Czego ten klient potrzebuje?
2. Biegun Relacji:
– Jaka jest rzeczywista struktura w mojej firmie (formalna, nieformalna)?
– Jaki typ relacji dominuje jeśli chodzi o moich pracowników, ich relacje ze mną?
– Czy pracownicy świadomi są formalnych i nieformalnych celów, jakie chcemy osiągać?
– Czy motywowani są właściwie?
3. Biegun Finansów:
– Jak wygląda rzeczywista struktura kosztów i przychodów?
– W jaki sposób mogę sprawnie zarządzać finansami?
– Czy dane finansowe są dla mnie jedynie „lusterkiem wstecznym” pokazującym przeszłość, czy mogę na ich podstawie planować scenariusze przyszłości.
4. Biegun Marketingowy:
– Czy posiadam jasno określoną strategię i wziję marki, jej głównych wartości i wizerunku?
– Czy moi pracownicy są świadomi jaką markę na co dzień wspólnie budujemy?
– Na ile efektywne są moje działania marketingowe na tle konkurencji?
– Czy stosujemy właściwe narzędzia i kanały dotarcia do promocji marki oraz oferowanych produktów?
Zrób to systematycznie. Połóż przed sobą cztery puste kartki i zacznij je wypełniać w dowolnej kolejności odpowiadając sobie na te pytania.
Gwarantuję, że to zacznie działać.
P.S.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat metody 4 Biegunów Zarządzania Firmą, zapraszam na warsztaty „Jak lepiej rozumieć własną firmę i zarządzać nią skuteczniej?”. Do 14.02 możesz skorzystać z 20% zniżki. Złap trochę dystansu.