"PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" sprawdził, którzy vlogerzy mają największy potencjał marketingowy
Z każdym rokiem rośnie rola treści wideo, co przekłada się na wzrost popularności YouTuberów. Potencjał ten dostrzegają firmy, stawiając na współpracę z Vlogerami. Których z nich ma największy potencjał reklamowy?
W analizie przygotowanej przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” podsumowano obecność medialną 100 najpopularniejszych pod względem liczby subskrybentów polskich YouTuberów. Raport dotyczy 2016 roku. Dwadzieścia pięć najczęściej wzmiankowanych kanałów poddano badaniu jakościowemu.
Numerem 1 zestawienia został Cyber Marian z wynikiem 1,5 tys. publikacji. Za nim uplasował się DonGURALesko (1,4 tys.), który wyprzedził Red Lipstick Monster (1,4 tys.). W pierwszej piątce uplasowali się także: 20m2 i Letni Chamski Podryw, a na kolejnych: MaxFloRecTV, ReZigiusz, Gimper, StepRecords, Krzysztof Gonciarz i Stuu.
Łakomy kąsek dla sponsorów
Promocyjnie najbardziej zyskała Red Lipstick Monster. Wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów na jej temat wyceniono na prawie 17 mln złotych – tyle należałoby wydać na informacje wyemitowane w TV, radiu i prasie, bądź artykuły sponsorowane w portalach internetowych, aby uzyskać taki sam poziom ekspozycji kanału na YouTube, co w przypadku opublikowanych materiałów.
Pod względem AVE drugie miejsce zajął kanał 20m2 z wynikiem 7,8 mln zł, a kolejne: ReZigiusz (6 mln zł), Stuu (5,3 mln zł) oraz Krzysztof Gonciarz (4,9 mln zł). Na topowych miejscach znaleźli się także: Littlemoonster96, Polimaty, AbstrachujeTV, DonGURALesko, Cyber Marian, SA Wardęga i Banshee.
Kawalerka Łukasza Jakóbiaka z największym zasięgiem
Największe dotarcie wygenerowały materiały nawiązujące do kanału 20m2 Łukasza Jakóbiaka. Potencjalnie można się było z nimi zetknąć 710 mln razy. Na miejscu drugim znalazła się Red Lipstick Monster – dotarcie w jej przypadku wyniosło 410 mln kontaktów. Zestawienie top 3 zamyka DonGURALesko z wynikiem 299 mln kontaktów.
ReZigiusz na pierwszych stronach gazet
YouTuberów nie brakowało także na okładkach czasopism. Najczęściej dziennikarze informowali na jedynkach o ReZigiuszu, a następnie o DonGURALesko i YouTuberze Letni Chamski Podryw. Kolejne lokaty należały do Red Lipstick Monster, Stuu, AbstrachujeTV, Jdabrowsky, 20m2, Smav i Littlemoonster96.
Cyber Marian zdominował internet
Aż 95 proc. materiałów, które nawiązywały do Cyber Mariana pochodziło z internetu. Drugim najpopularniejszym źródłem w jego przypadku okazała się prasa – 4 proc. przekazu, a następnie RTV – 1 proc. Materiały na temat YouTubera najczęściej były opublikowane na portalach: Apynews.pl, Naekranie.pl i Wirtualnemedia.pl oraz w tytułach: „Press”, „Bravo” i „Dziennik Elbląski”. W RTV dominowały: TVN Turbo, TVP2 oraz Radio ESKA Trójmiasto.
DonGURALesko uwiódł radio i telewizję
W radiu i telewizji najczęściej mówiono o DonGURALesko. Te media stanowiły aż 5 proc. całkowitego przekazu. YouTuber najczęściej pojawiał się w stacjach: WTK, Polskie Radio Program 4, Radio ESKA Wrocław. Portale internetowe zgarnęły 91 proc. medialnego tortu Vlogera. Prym wiodły: Cojestgrane24.wyborcza.pl, Kulturadostepna.pl i Cgm.pl. Natomiast prasa stanowiła 4 proc. Najaktywniejsze tytuły to: „Polska – Głos Wielkopolski”, „Polska – Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza – Płock”.
Red Lipstick Monster wiodła prym w prasi
Dziennikarze prasowi zdecydowanie najczęściej pisali o Red Lipstick Monster. 8 proc. przekazu należało właśnie do tego medium. Dużym zainteresowaniem wykazały się: „Nowości”, „Express Bydgoski”, „Glamour”. Najwięcej publikacji ukazało się jednak w internecie – 90 proc. całości przekazu. Najwięcej uwagi YouTuberce poświęciły Apynews.pl, Wizaz.pl, Vstars.pl. W RTV Vlogerki dotyczyło 30 materiałów, co stanowiło zaledwie 2 proc., niemniej jednak pojawiała się ona głównie w ogólnopolskich stacjach radiowych i telewizyjnych: TVN, TVP2 i Superstacja.
W których miesiącu najczęściej pisano o YouTuberach?
Popularność medialna Vlogerów rozkładała się dosyć równomiernie przez cały zeszły rok. Tylko w kilku przypadkach można dostrzec wyraźne piki. Największy skok odnotował Cyber Marian w listopadzie, a następnie Red Lipstick Monster w grudniu, Letni Chamski Podryw w lutym, Gimper i ReZigiusz w marcu. Niewielki wzrost popularności medialnej analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotowali także w maju – dotyczył on DonGURALesko i w czerwcu – w nawiązaniu do Cyber Mariana.
O badaniu
„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przebadał częstotliwość występowania w mediach 25 najbardziej medialnych YouTuberów z zestawienia 100 najbardziej popularnych polskich kanałów YouTube. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Metoda: ilościowa analiza danych.