Kobieta, kobiecie… siostrą. Answear.LAB w nowym projekcie „SISTERHOOD” przypomina o istocie siostrzeństwa

Jerzy Ciszewski - 06.03.2023
236

Zaledwie co czwarta osoba w Polsce (27 proc.) kiedykolwiek spotkała się z pojęciem siostrzeństwa

Choć idea siostrzeństwa powinna być kluczowa w budowaniu relacji między kobietami, to – jak pokazują badania – w ich otoczeniu wciąż jest więcej rywalizacji niż wsparcia. Dlatego marka Answear.LAB, która nie boi się zabierać głosu w ważnych dla kobiet kwestiach, stworzyła wielowymiarowy, modowo-muzyczny projekt „SISTERHOOD”, w którym wspólnie z zaproszonymi artystkami – Natalią Przybysz i Anią Glik – udowadniają, że kobieca solidarność nie jest jedynie mitem.

Zaledwie co czwarta osoba w Polsce (27 proc.) kiedykolwiek spotkała się z pojęciem siostrzeństwa, a niemal połowa (41 proc.), po przybliżeniu definicji tego słowa, uważa że jego przejawy znajdują swoje odzwierciedlenie jedynie wśród najbliższych, rodziny i znajomych – wynika z raportu „Siostrzeństwo – od idei do praktyki”1. Co ważne, idea ta jest w społeczeństwie nie tylko mało znana, jak również rzadko przejawia się w środowisku pracy (35 proc.) oraz nauki (33 proc.), czyli miejscach, w których kobiety powinny się wzajemnie wspierać zamiast ze sobą rywalizować.

Muzyka i moda w imię kobiecej solidarności

Dlatego, marka Answear.LAB oddaje głos znakomitym artystkom, tworząc wyjątkowy, modowo-muzyczny projekt, któremu przyświeca hasło „SISTERHOOD”. Jego celem jest udowodnienie, że kobieca solidarność nie jest jedynie mitem. Marka zaprosiła do współpracy Natalię Przybysz, piosenkarkę i autorkę tekstów oraz Anię Glik, artystkę wizualną i ilustratorkę. W efekcie, powstał skomponowany przez Natalię Przybysz utwór pt. „Siostrzeństwo” oraz wyjątkowa seria grafik autorstwa Ani Glik, z których wybrane pojawią się w kolekcji „SISTERHOOD”. Rezultaty tej niecodziennej współpracy, interpretującej idee siostrzeństwa, będzie można zobaczyć już od 2 marca, tuż przed zbliżającym się Dniem Kobiet. Wybrana data nie jest przypadkowa – marka Answear.LAB chce wykorzystać pretekst święta kobiet do skierowania ich uwagi na celebrację wzajemnego wsparcia, współpracy i solidarności

Muzyczny manifest

Utwór Natalii Przybysz, która została również ambasadorką akcji, to manifest o sile siostrzeństwa rozumianego jako damska solidarność. Artystka specjalnie na rzecz akcji skomponowała piosenkę i napisała do niej tekst, w którym przypomina kobietom o sile wzajemnego wsparcia, czego przykładem są chociażby słowa: Tak podałaś mi rękę, tak znalazłam drogę, nigdy nie szłam sama. Dba siostra o siostrę.

Dostałam od Answear.LAB zadanie i temat – piosenka pod tytułem Siostrzeństwo. Chciałam więc zmieścić w krótkiej piosence bardzo dużo – z jednej strony opowiedzieć o relacjach między nami kobietami, a z drugiej przypomnieć o systemie, który wciąż nam nie sprzyja i z którym wciąż musimy toczyć walkę.

mówi Natalia Przybysz.

Utwór „Siostrzeństwo” można odsłuchać już od 3 marca br. w Spotify. W ciągu najbliższych tygodni światło dzienne ujrzy także teledysk, który również powstał we współpracy z marką.

Limitowana kolekcja z kobiecymi kolażami

Najnowsza kolekcja „SISTERHOOD” to kolejny element całego projektu. Nośnikiem idei siostrzeństwa stały się w niej T-shirty z kolażami zaprojektowanymi przez Anię Glik, ilustratorkę pracującą dla największych domów mody na świecie. Na nadrukach znalazły się motywy splecionych dłoni czy innych gestów symbolizujących szacunek, akceptację i miłość do wszystkich kobiecych wyborów.

Przy pracy nad tym projektem bardzo ważna była dla mnie symbolika i wolność interpretacji. Tworząc kolaże wykorzystałam dotychczasowe sesje zdjęciowe kolekcji Answear.LAB. Połączyłam technikę kolażu cyfrowego, ilustracji i odręcznego pisma. To, co jest silną częścią mojego stylu, to luźne formy i mocne skupienie na pracy ze zdjęciem i wykorzystanie go do maksimum poprzez powielanie i deformowanie. W pracach zależało mi na oddaniu klimatu siostrzeństwa, podkreśleniu wzajemnego wsparcia, przyjaźni i siły kobiet – mówi Ania Glik.

Kolekcja została utrzymana w odcieniach intensywnej fuksji, błękitu – symbolu kontestacji mającego swoje źródła w historii i futurystycznego srebra. Różowy kolor nie bez powodu stał się flagową barwą „SISTERHOOD”. W psychologii barw jest on znakiem nadziei, która w tym przypadku odnosi się do wiary w odbudowanie kobiecej solidarności. Odcień shocking pink to także wiodący kolor Elsy Schiaparelli – ikony mody, wyzwolonej projektantki i duchowej przewodniczki, której przełomowe projekty tworzone były we współpracy z największymi artystami swoich czasów. Dora Mar, Leonor Fini, Meret Oppenheim, a także Salvatore Dali, Jean Cocteau, Man Ray dawali wsparcie i inspiracje dla jej niezwykłego talentu. Teraz prace Elsy Schiaparelli stały się inspiracją dla projektantek Answear.LAB.

Wierzymy, że idea siostrzeństwa ma pozytywny wpływ na każdy aspekt naszego życia, dlatego znajduje ona swoje odzwierciedlenie w naszym wielowymiarowym projekcie. Chcemy wykraczać daleko poza świat mody, łącząc się z muzyką i sztuką, które podobnie jak Answear.LAB, stają się nośnikiem ważnej idei – mówi Agnieszka Korsak, dyrektorka marki Answear.LAB.

W ten sposób, zwracamy uwagę na to, że wzajemna solidarność, czerpanie ze swojej wiedzy i doświadczenia, bycie razem w różnych sytuacjach i okolicznościach, to aspekty, które powinny być fundamentem relacji kobiet. Bo tylko razem możemy więcej.

dodaje.

Comments

comments

236
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...