Jakub Wątor prześwietla branżę influencerską w najnowszej książce „Influenza. Mroczny świat influencerów”

Informacja Prasowa - 10.04.2024
225

Autor prześwietla polską branżę influencerską i przygląda się karierom wpływowych twórców internetowych


10 kwietnia swoją premierę ma książka Jakuba Wątora „Influenza. Mroczny świat influencerów” wydana przez Wydawnictwo Agora. Autor prześwietla polską branżę influencerską i przygląda się karierom wpływowych twórców internetowych, m.in. Friza, Boxdela, Fagaty, Krzysztofa Gonciarza, Marty Linkiewicz, Żurnalisty, Andziax i wielu innych.


W badaniu agencji IQS z 2021 roku 96% polskich internautów przyznało, że śledzi co najmniej jednego influencera. W przedziale wiekowym od 18 do 24 lat były to już średnio 64 profile. A co z jeszcze młodszymi użytkownikami sieci?

 Tu statystyki kłamią – wyjaśnia dziennikarz śledczy Jakub Wątor. – Platformy nie weryfikują podawanego przez użytkowników wieku. Dziecko może podać się za nastolatka i założyć konto, choć teoretycznie na większości platform ma do tego prawo od 13. roku życia. Właściciele platform unikają tematu małoletnich użytkowników, bo to wiąże się z koniecznością ich ochrony przed niebezpiecznymi treściami. Tymczasem tzw. influencerzy mają wyjątkowo młodą publikę, ich widzowie często mają po kilka lat. Tym, że publikowane treści często są dla nich nieodpowiednie, nikt się nie przejmuje.

Od wywiadu Jakuba Wątora z ofiarą popularnego youtubera Stuarta „Stuu” Burtona rozpoczęła się tzw. Pandora Gate. Influencer postawiony przed zarzutami o seksualne wykorzystanie nieletniej uciekł do Wielkiej Brytanii. Procedura ekstradycyjna trwa od pięciu miesięcy.

Autor „Influenzy” jako pierwszy opisał też finansowe przekręty Żurnalisty, jednej z najbardziej tajemniczych postaci polskiego internetu. Nie przeszkodziło to jednak Żurnaliście w karierze, wręcz przeciwnie, dziś jest popularnym podcasterem, w jego programie pojawiają się celebryci, aktorzy, sportowcy, dziennikarze.

Książka Jakuba Wątora jest przekrojową analizą branży, autor przygląda się w niej zarówno instagramerom, youtuberom, tik tokerom, tzw. patostreamerom, jak i organizatorom tzw. freak fightów, czy kontrowersyjnemu serwisowi publikującemu płatne treści erotyczne Only Fans, a nawet branży porno.

Dzięki książce Jakuba Wątora, czytelnicy i czytelniczki mogą lepiej zrozumieć zjawisko, które już teraz kształtuje społeczeństwo, a zwłaszcza młodych ludzi, z uwagą śledzących styl życia influencerów.

 Branża influ zdominuje rynek rozrywkowy – to nieuchronne. Samozwańczy twórcy wypierają gwiazdy tradycyjnych mediów, kina, muzyki i sportu. Już dziś często wpływają na społeczeństwo z większą mocą niż eksperci, politycy czy naukowcy. Faktów nie zmienimy – mówi autor książki.

W temacie influencerów nie brakuje kontrowersji i szokujących historii. Celowo prowokowane przez twórców afery i wykorzystywanie własnych dramatów nie raz dodają im popularności i rozgłosu, o który walczą. Jednym z przykładów takich sytuacji, opisywaną w książce, jest niebezpieczne zachowanie influencerki Julii Pelc znanej jako Queen of the Black, której grupą odbiorców są niezwykle młodzi internauci. Niespełna 18-letnia dziewczyna po rozstaniu z chłopakiem okaleczała się podczas transmisji na żywo, a widzowie zaalarmowali Sylwestra Wardęgę, youtubowego publicystę, który skontaktował się z Queen of the Black, a następnie zrelacjonował ich rozmowę. Wśród kilkudziesięciu internetowych osobowości znajdą się tu również historie m.in. Boxdela, Stuu, Krzysztofa Gonciarza, Friza, Wersow, Fagaty, Marty Linkiewicz, Marcina Najmana, Sylwestra Wardęgi, Żurnalisty i wielu innych.

Comments

comments

225
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...