Havas Sports & Entertainment: Wymierny efekt wizerunkowy występu polskich piłkarzy na mundialu

Informacja Prasowa - 31.07.2018
27

Po mistrzostwach świata polscy piłkarze są bardziej rozpoznawalni, ale mniej lubiani

Piłkarskie Mistrzostwa Świata w Rosji zwiększyły rozpoznawalność wszystkich naszych piłkarzy. Najwięcej zyskał Kamil Glik, którego z twarzy kojarzy 56,3% respondentów (o 3,6 punktu procentowego więcej niż w maju 2018). Za rozpoznawalnością nie idzie jednak miłość kibiców – ankietowani zadeklarowali dużo mniejszą niż w maju sympatię do naszych zawodników. Najbardziej stracił Robert Lewandowski, którego według lipcowego badania lubi 32,1% kibiców, czyli o 11,9 punktu procentowego mniej niż przed mundialem.

 

Przeprowadzone w dwóch falach badanie Havas Sports & Entertainment (Havas Media Group) ilustruje dynamikę zmian rozpoznawalności polskich piłkarzy. Lipcowa fala pokazuje, że po rosyjskim turnieju wszyscy nasi zawodnicy, a także trener Adam Nawałka i prezes PZPN Zbigniew Boniek stali się bardziej rozpoznawalni niż w maju 2018. Wciąż liderem pozostaje Robert Lewandowski (91%), a tuż za nim plasuje się Zbigniew Boniek (87,2%). Warto jednak odnotować awans Kamila Glika, który paradoksalnie większą rozpoznawalność może zawdzięczać kontuzji barku przed turniejem i związanemu z nią szumowi medialnemu.

Można też śmiało powiedzieć, że natężenie kampanii reklamowych z udziałem naszych reprezentantów spowodowało, że reklamy te zostały zauważone. Największy wzrost rozpoznawalności zanotował Adam Nawałka, którego przed mundialem w reklamach widziała jedna trzecia badanych, a po mundialu już ponad połowa (53,2%). Zapamiętane zostały również kampanie z udziałem Kamila Grosickiego (wzrost o 7,1 punktu procentowego) i Kamila Glika (wzrost o 5,8 pp.). Jednocześnie jednak intensywność emisji reklam, połączona z brakiem sukcesu sportowego spowodowała, że widzowie nie chcą oglądać naszych piłkarzy w spotach. Ponad 2/3 badanych uznało, że nie chciałoby już żadnego piłkarza oglądać w reklamach. Aż 57,8% chciałoby widzieć mniej Roberta Lewandowskiego (w porównaniu do 37% w maju). Podobnie duże spadki na tym polu zanotował trener Nawałka, którego rzadziej w reklamach chciałoby oglądać 35,3% kibiców (w maju: 12%) i Kuba Błaszczykowski (34,3% w lipcu, 15,9% w maju).

Dużo powiedziano o słabym wyniku sportowym, braku pokory i o tym, że nasi piłkarze tuż po powrocie w Rosji zaczęli masowo wrzucać uśmiechnięte zdjęcia z rajskich wakacji na swoje kanały społecznościowe, jakby porażka w ogóle nie była dla nich ważna. To wszystko spowodowało, że kibice mniej przychylnie na nich

patrzą. Najwięcej sympatii fanów stracił Robert Lewandowski. Naszego kapitana lubi obecnie 32,1% badanych, czyli o 11,9 pp. mniej niż przed rosyjskim turniejem. Nie ma zawodnika, który by zyskał w tym zestawieniu. Oprócz Lewandowskiego najwięcej stracili prezes Zbigniew Boniek, do którego sympatię deklaruje 24,2% respondentów (w porównaniu do 33% w maju) i trener Nawałka lubiany przez 21% odpowiadających (28% w maju). Sporo stracił nawet Kuba Błaszczykowski, do którego sympatię czuje 31,7% badanych, o 5,3 punktu procentowego mniej niż przed Mistrzostwami Świata w Rosji.

– Wyraźnie widać, że zarówno reprezentacji, jak i samym piłkarzom, zabrakło strategii komunikacji i zarządzania kryzysowego – zauważa Aleksandra Marciniak, Head of Havas Sports & Entertainment. – Wiele reprezentacji i wielu zawodników zagrało poniżej oczekiwań, ale przeprosiny czy miłe słowa w stosunku do kibiców zwykle były na ich kanałach społecznościowych codziennością. U naszych reprezentantów panowała cisza, a potem niemal od razu pojawiły się zdjęcia z luksusowych wakacji. Zamilkł nawet kanał „Łączy nas piłka”, który do tej pory doskonale przybliżał reprezentantów kibicom. Zabrakło wyczucia i taktu. Piłkarze odgrodzili się od fanów, pokazali, że nie przeżywają porażki tak, jak oni. A to nie mogło im zjednać sympatii.

Badanie zostało przeprowadzone przez Havas Sports & Entertainment (Havas Media Group) metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 600 osób w wieku 18+ w dwóch falach: w maju i lipcu 2018 roku.

Havas Media Group – agencja specjalizująca się w tworzeniu strategii komunikacji marek w oparciu o filozofię Meaningful Brands. W jej skład wchodzą niezależne domy mediowe Havas Media, Fullsix Media i Arena Media, wspierane przez wyspecjalizowane jednostki: Affiperf (programmatic trading desk), Ecselis (agencja multichannel performance realizująca cele biznesowe marek), DBI (data driven marketing), Mobext (strategiczne rozwiązania w kanałach mobile), LuxHub (strategie komunikacji marek luksusowych i premium), Socialyse (butik kreatywny wykorzystujący siłę mediów społecznościowych), 18 Havas Warsaw (dedykowane rozwiązania łączące trendy w mediach i technologii) oraz Havas Story Plantation (kompleksowe strategie kontentowe). W ramach grupy działa także Havas Sports & Entertainment – jednostka wyspecjalizowana w budowaniu zaangażowania marek w obszarze sportu i rozrywki oraz dział badań Intelligence Team. Od 2013 roku polskim oddziałem Havas Media Group zarządza Małgorzata Węgierek.

Comments

comments

27
Komentarze
Sonda

Czy nagrody branżowe przynoszą agencjom PR, oprócz prestiżu, korzyści biznesowe??

Loading ... Loading ...