Czym różni się władza od autorytetu?

admin - 22.06.2016
148

Władzę dostajemy z tzw. góry, a autorytet to władza, którą dostajemy od podwładnych.

Oni mówią, chcemy byś był naszym szefem. Wystarczy wejść do organizacji, porozmawiać chwilę z pracownikami i od razu widać, czy firma ma zarządcę czy lidera. Zdaje się, że w niektórych firmach zapomniano o tym, że zarządza się procesami, natomiast ludziom – przewodzi.

Lider to osoba, która wyznacza kierunek i mówi: za mną!!! To on robi pierwszy krok, jest przykładem postaw, jakie chciałby widzieć w swojej organizacji. Swoimi decyzjami i zachowaniem pokazuje, jakimi wartościami kieruje się jego firma. Zamiast atmosfery lęku i podległości służbowej buduje w zespole entuzjazm dzieląc się odpowiedzialnością. Nie ogranicza, lecz uwalnia potencjał podwładnych dając im coraz bardziej ambitne zadania umiejętnie wdrażając w nie. Kiedy trzeba wrzuca na głęboką wodę, ale wie, że czasem trzeba wprowadzić osobę krok-po-kroku. Znajduje czas by komunikować długoterminową wizję, którą przekłada na krótkoterminowe zadania. W sytuacjach problemowych szuka rozwiązań wspólnie z zespołem, a nie wyręcza go dostarczając gotowych odpowiedzi, a gdy zdarzy się wpadka bierze za nią osobistą odpowiedzialność zamiast obwiniać nią innych.

Działając w ten sposób buduje zaangażowanie podwładnych, którzy wspólnie z nim czują się odpowiedzialni za całościowy wynik agencji, a nie tylko za tzw. swoją działkę, co przekłada się na osiągane przez nich rezultaty.

We wtorek cztery polskie agencje odebrały nagrody na trwającym w Cannes festiwalu reklamowym Cannes Lions 2016. Jedną z nich była agencja Walk Digital, której Creative Director, Alek Frydrych powiedział, że nie byłoby pomysłu na ich nagrodzoną kampanię, gdyby nie zaangażowanie wszystkich osób. Bez tego składnika pracownicy zamiast właścicielami, stają się wykonawcami cudzego pomysłu, a to w dłuższej perspektywie skutecznie osłabia konkurencyjność agencji, ponieważ klimat organizacyjny ma w zależności od źródeł badań między 21% a 28% wpływ na wynik finansowy firmy.

WALK_Alek Frydrych

Ne zdjęciu: Alek Frydrych, Creative Director w Walk Digital

W trakcie prowadzenia programów rozwoju kompetencji przywódczych często zadaję uczestnikom pytanie: Czy jesteś szefem, za jakim chciałbyś podążać?

Tak postawione pytanie skłania do refleksji, która często staje się niewygodna. Wymówki dotyczące kontekstu organizacyjnego, czy rynkowego tylko przesłaniają obraz. Bo albo takim liderem jesteś, albo nie.

Dlatego następnym razem, gdy będziesz w interakcji z podwładnym zadaj sobie pytanie, czy Twój komentarz buduje, czy niszczy; czy pomaga Ci tylko uwolnić emocje, czy też ma wpłynąć na zmianę konkretnego zachowania. I końcu, gdybyś Ty usłyszał taki komunikat, co byś zrobił.

Gdy już poznasz swoje odpowiedzi dobieraj zachowania tak, byś był z nich dumny. Tylko wtedy stworzysz motywujące środowisko pracy i a za tytułem widniejącym na wizytówce będzie stał prawdziwy autorytet przywódcy.

Comments

comments

148
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...