Temat wagi głosu kobiet w zbliżających się wyborach coraz częściej pojawia się w debacie publicznej
Temat wagi głosu kobiet w zbliżających się wyborach coraz częściej pojawia się w debacie publicznej. Zwłaszcza w obliczu licznych kampanii profrekwencyjnych, które mają na celu zachęcić Polki do udziału w wyborach. Czy kobiety przekonały się, że ich głos ma znaczenie i może wpłynąć na obraz polskiej polityki?
PSMM Monitoring & More we współpracy z Rocket Science Communications opracowało raport podsumowujący medialność akcji profrekwencyjnych skierowanych do kobiet: „Kobiety/dziewczyny na wybory”, „Cicho już byłyśmy”, „Wspieram Sukces Kobiet”, „To Twój Wybór”, „Kobiety/dziewczyny mają głos” oraz „Głosuję. Decyduję”. W okresie objętym analizą, tj. od 1 sierpnia do 4 października 2023 r., w mediach pojawiło się na ten temat blisko 20 tys. informacji.
Kampanie profrekwencyjne skierowane do kobiet były licznie komentowane przez media ogólnopolskie, ale i regionalne. W ciągu nieco ponad dwóch miesięcy na temat wymienionych programów ukazało się 2 351 informacji w mediach tradycyjnych. Wśród redakcji najczęściej podejmujących ten wątek znalazły się m.in.: TVN24, TVN, Wysokie Obcasy, Radio Zet, Rzeczpospolita czy Polityka. Jak czytamy w raporcie, w mediach społecznościowych liczba wygenerowanych postów i wzmianek na temat udziału kobiet w wyborach wynosi ponad 15,8 tys. Według platformy PSMM Monitoring & More najpopularniejszą platformą do dyskusji okazał się Facebook oraz X (dawny Twitter). Na trzecim miejscu uplasowały się komentarze na portalach informacyjnych. Zdecydowanie mniejszą liczbę wzmianek odnotowano na pozostałych platformach: Instagramie, TikToku, forach czy blogach.
– Badanie kampanii profrekwencyjnych wykazało, że większość spośród prowadzonych działań była wobec siebie komplementarna. Dzięki temu przekaz, mający na celu zachęcenie kobiet do głosowania, wzmocnił się w przestrzeni debaty publicznej i został zauważony nie tylko przez Polki, ale również kandydatki i kandydatów do Sejmu – komentuje Karolina Krzeska, CEO Rocket Science Communications. Opinię tę podziela Katarzyna Popławska, kierownik działu marketingu i PR w PSMM Monitoring & More, która uważa, że wybory parlamentarne 2023 to zdecydowanie wybory kobiet.
Potwierdza to wiele analiz, które wskazują, że to właśnie od ich głosów może zależeć ostateczny układ mandatów w polskim parlamencie. Pytanie, czy kobiety czują moc sprawczą i zabiorą głos w tegorocznych wyborach?
– Przyczyn niskiej aktywności kobiet w tym obszarze możemy szukać przede wszystkim w maskulinizacji świata polskiej polityki. Bardzo wyraźnie widać to w badaniu przygotowanym przez PSMM Monitoring & More „Kompas Polityczny”, który wskazuje, że wśród dziesięciu najbardziej medialnych polityków znalazła się tylko jedna kobieta (!), a 87% analizowanych wzmianek dotyczyło mężczyzn. To niestety tylko utrwala pogląd, że „polityka to męski świat” – komentuje Katarzyna Popławska. Jak dodaje: – Być może postulowany od wielu lat wniosek o wprowadzenie parytetów mógłby rozbić ten układ i zapewnić równowagę reprezentacji.
Akcje profrekwencyjne z pewnością są istotne i zachęcają do przyjęcia aktywnej postawy względem przyszłości. Pytanie, czy przestrzeń medialna udzielona do komunikowania tematu zaangażowania kobiet i wagi ich głosu w wyborach w mediach opiniotwórczych oraz zasięgowych okaże się wystarczająca. O tym przekonamy się już 16 października br., po przeliczeniu głosów i ogłoszeniu wyników.
Pobierz raport „Wybory 2023. Medialność akcji pro frekwencyjnych skierowanych do kobiet” >> https://psmm.pl/wp-content/uploads/2023/10/medialnosc-akcji-profrekwencyjnych-skierowanych-do-kobiet-12102023.pdf
Zapoznaj się z informacjami i raportami dla mediów: https://psmm.pl/dla-mediow/