Burza w szklance wody, czy uzasadniona fala krytyki? Reakcje na świąteczną reklamę Pepco

Redakcja PR - 16.11.2017
3

Burza w szklance wody, czy uzasadniona fala krytyki? Reakcje na świąteczną reklamę Pepco

W internecie aż wrze od komentarzy po emisji najnowszego spotu reklamowego sieci sklepów Pepco. Wielu osobom nie podoba się narracja, opisująca wideo.

Czy słusznie reklama została tak bezwzględnie rozstrzelana przez internautów? Najczęściej podnoszonym argumentem przez przeciwników spotu jest stereotypowe podejście do  talentów kobiet. Zobaczcie i sami oceńcie.

   
Faktycznie, na pierwszy rzut odbiorczynie tego spotu mogą poczuć się urażone, ale czy ta reklam jest aż tak skandaliczna? W spocie podjęto próbę wzruszenia widza, nawiązując do ciepła rodzinnego i magii świąt. Problem pojawia się, gdy mamy mają powiedzieć o swoich talentach. Wówczas nasze uszy rejestrują zwroty typu „yyy”, „nie wiem”, „ciężko powiedzieć”. Przeciwnicy spotu twierdzą, że takie zachowanie podtrzymuje stereotyp skromnej, wstydliwej „matki polki”. Zastanówmy się  nad tym chwilę dłużej.

Wyobraź sobie sytuacje, w której ktoś zadaje Ci ni z tego, ni z owego pytanie – Jaki jest Twój talent? Ilu z nas zacznie błyskawicznie, bez namysły wypunktowywać zdolność szybkiego uczenia się języków, wrodzoną umiejętność do gry na bałałajce czy wybitny zmysł szachowy? Obawiam się, że niejedna osoba w tej sytuacji również by zaniemówiła, niezależnie od wykonywanego zawodu i pozycji społecznej.

Więc można to w pewnym stopniu usprawiedliwić. Jednak internautom nie podobało się również to, co bliscy owych pań o nich mówili. ” Uwielbia organizować Wigilię” – powiedział mąż jednej z naszych głównych bohaterek. I tu się zgodzę, że to nie jest ok, bo w reklamie mężowie faktycznie podbijają stereotypy. Nie widzę jednak nic złego w wypowiedziach dzieci -„mama ma talent do wszystkiego”, ” zawsze buziaki mi daje”. Według mnie te słowa są całkiem naturalne i realne do usłyszenia w prawdziwym życiu. Pamiętajmy, że to są dzieci, one właśnie za to cenią swoje mamy w tym okresie życia. Bez znaczenia jest, czy ich mama zajmuje się domem czy jest prezesem banku, wydaje się, że sfera emocjonalna ma dla dziecka większe znaczenie niż profesja wykonywana przez rodzica.

Nie chcę, aby w tym całym gąszczu argumentów uciekł sprzeciw na stereotypowe traktowanie kobiet, mężczyzn i każdego, kto czuje się dotknięty owymi ramami. Nie może być miejsca we współczesnym świecie na hasło „kobiety do garów”. Obawiam się jednak sytuacji, w której nie możliwe będzie zrobienie jakiegokolwiek spotu tak, aby przy emisji klipu marka nie musiała się obawiać, że urazi jakąś grupę społeczną najmniej oczywistym skojarzeniem.

 

Comments

comments

3
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...