Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy – rp.pl

Informacja Prasowa - 15.11.2019
203

Adwokatura coraz bliżej zniesienia zakazu reklamy - rp.pl

Możliwość promowania usług i zawodu adwokata zakłada projekt, który trafi pod obrady NRA. Wraz z nadchodzącym końcem kadencji adwokackich władz pojawiają się coraz śmielsze pomysły obecnej Naczelnej Rady Adwokackiej na zapisanie się w historii.

Na rozpoczynającym się w piątek posiedzeniu NRA rozpoznawane mają być projekty zmian kodeksu etyki. Dotyczą dyskutowanej od lat kwestii zakazu reklamy. Jak ustaliła „Rz”, jeden z nich dąży do zniesienia jej całkowitego zakazu.

WSZELKIE ŚRODKI PRZEKAZU

Projekt pojawił się nagle, trzy dni przed posiedzeniem Rady, mimo że od miesięcy dyskutuje się nad dwoma innymi – usłyszeliśmy od jednej z osób zaangażowanych w prace nad zmianami adwokackich zasad etycznych. Plan porządku obrad NRA zakłada ewentualne podjęcie uchwały nowelizującej kodeks.

– Nie jest to trafiony pomysł. Warto by się wstrzymać z decyzjami do grudniowej konferencji, podczas której grono znakomitych prelegentów podda zagadnienia debacie – mówi nasz rozmówca.

Tomasz Pietryga: Palestra na billboardzie

Co jest w projekcie, który dopiero co ujrzał światło dzienne?

„Adwokat jest uprawniony do prowadzenia reklamy w zakresie świadczonej pomocy prawnej oraz jest uprawniony do informowania o swojej działalności zawodowej” – brzmi pierwsza z propozycji.

Zgodnie z projektem za reklamę uznawane ma być „uprawnienie do informowania za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata, służące zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu swojego wizerunku w przestrzeni publicznej”.

Propozycja zawiera też „bezpieczniki” – mające utrzymać na wodzy reklamowe zapędy mecenasów. I tak zabroniona ma być reklama, która godziłaby w tajemnicę adwokacką czy zasady etyczne. Nie mogłaby również zawierać pojęć ocennych (np. „najlepszy adwokat”), wprowadzać w błąd, być nieestetyczna. Zakazana ma być także kryptoreklama.

Co na te rewelacje członkowie adwokackiego środowiska?

– Przypuszczam, że projekt wywoła burzliwą dyskusję na posiedzeniu NRA, której członkowie nie będą chyba w tej sprawie jednomyślni – ocenia adwokat Radosław Baszuk.

W jego opinii jednak zniesienie dotychczasowego bezwzględnego zakazu reklamy usług adwokackich jest konieczne. Aktualne regulacje są bowiem sprzeczne z prawem europejskim. Mowa o dyrektywie 2006/123/WE, dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. – Zobowiązuje ona wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane – wyjaśnia adwokat Małorzata Krzyżowska, która także jest zwolenniczką zmian.

– Brak możliwości reklamowania usług prawnych wywołuje wiele negatywnych skutków na różnych płaszczyznach. Zamyka wiele cennych możliwości dotarcia do klientów z rzetelną ofertą, podważa zaufanie adwokatów do przedstawicieli samorządów, ogranicza swobodę wykonywania działalności, a obywatelom znacznie ogranicza możliwość wyboru adwokata spośród specjalistów – wylicza mec. Krzyżowska.

Również zdaniem mec. Baszuka bezwzględny zakaz reklamy jest anachronizmem.

– Paradoksalnie, gdyby zmiana została uchwalona, nowa regulacja mogłaby spowodować większą odpowiedzialność w korzystaniu z narzędzi reklamowych, a rzecznikom i sądom dyscyplinarnym dać do ręki czytelne kryteria ich oceny – zaznacza.

– Zniesienie zakazu reklamy nie musi być złym pomysłem – wtóruje mu adwokat Łukasz Chojniak.

Dodaje jednak od razu, że nowela powinna być poprzedzona rzetelną debatą w środowisku.

– Tymczasem, przed zbliżającymi się wyborami NRA zmienia kodeks etyki w sposób chaotyczny i bez pomysłu. Proponuje się z jednej strony zniesienie zakazu reklamy, a z drugiej zakazuje się w tej reklamie sformułowań ocennych, które są jej istotą. Nie wiadomo, według jakich kryteriów ma być oceniana estetyka formy przekazu reklamy, cokolwiek to znaczy. Mam wrażenie, że NRA chce pokazać aktywność w ostatnim roku kadencji. Zmarnowanych ostatnich trzech lat nie da się jednak nadrobić nieprzemyślanymi działaniami na koniec – puentuje mec. Chojniak.

OPINIA DLA „RZECZPOSPOLITEJ”

Jerzy Naumann, adwokat, autor komentarza do zbioru zasad etyki adwokackiej i godności zawodu, adwokacki sędzia dyscyplinarny

Wprowadzenie reklamy to bilet w jedną stronę. Uderzy najsilniej w młodych i początkujących adwokatów, spychając ich do adwokatury B, o ile nie C. Dziwne, że tego nie rozumieją ani nie interesują się, że taki właśnie los spotkał ich kolegów w krajach, gdzie reklamę dopuszczono. Reklamowanie się adwokatów jest nieuczciwe wobec klientów, czego nie należy chyba tłumaczyć – podobnie jak reklamowanie się lekarzy, aptekarzy, twórców itd. Pozycję zawodową w profesji adwokackiej zdobywa się wytężoną pracą, a nie wykupując billboardy. Żywy sprzeciw budzi natomiast tryb wprowadzania zmian, narzucanych środowisku bez stosownego upoważnienia, zwłaszcza że te zmiany prowadzą wprost do unicestwienia adwokatury i wartości, które ją wyróżniają na tle wielu innych zawodów.

źródło: rp.pl

 

Comments

comments

203
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...