Reklamy na Instagramie – case study

Redakcja PR - 24.02.2017
155

Najciekawsze kampanie reklamowe na Instagramie

W 2012 roku Mark Zuckerberg wykupił Instagram za 1 bilion dolarów. Wtedy kanał ten miał około 30 milionów użytkowników. Dzisiaj natomiast jest już ich ponad 500 milionów. Instagram nigdy wcześniej nie był tak popularny.

instagram

Zgodnie z danymi od eMarketer.com liczba firm, które reklamują się na Instagramie wzrasta regularnie i gwałtownie od 2013 roku, w porównaniu np. do Twittera. Nie da się ukryć, że kanały komunikacji obrazkowej, filmowej – zawierające szybkie, proste przekazy są nadal dla pokolenia Millenialsów numerem jeden.

instagram

Zastanawiam się nad dualizmem reklam na Instagramie, na podstawie miejsca ich ustawiania. Czy Facebook zrezygnuje z reklam IG w swoim menedżerze reklam i jak to zostanie rozwiązane? W tym momencie nie zanosi się na to. Znaczna część sukcesu marketingowego Instagramu pochodzi z udziałów reklamy i wykorzystania algorytmu danych Facebooka. Połączenie tych dwóch platform reklamowych pozwala na wielotorowe kierowanie reklam do odbiorców. Zaczynając od podstawowych informacji demograficznych, do pełnej analityki zachowań i zainteresowań szczegółowych.

Z punktu widzenia laika, ustawianie reklam z poziomu samego IG jest bardzo proste i intuicyjne. Należy jednak pamiętać, że koszty reklam bezpośrednich na Instagramie są na razie zdecydowanie wyższe, niż te z poziomu Facebooka, z przekierowaniem na IG. Poniżej przedstawiam przykład reklamy, która została ustawiona dla tego samego podmiotu, w tym samym czasie, o takim samym budżecie i targetowaniu. Z zaznaczeniem, że na Instagramie została zawężona do granic możliwości jakie platforma oferuje. Natomiast na Facebooku nie wszystkie zmienne zostały ustawione, aby maksymalnie zbliżyć do siebie profil odbiorców.

instagram

*wyniki reklamy na Facebooku

instagram

*wyniki reklamy na Instagramie

Łączna liczba działań podjętych przez użytkowników, w związku z reklamami jest dość wysoka w przypadku Facebooka. Natomiast na podstawie statystyk Instagramu wiemy, że koszt kliknięcia był dość wysoki ( 10 zł). Warto zauważyć, że nie była to reklama przekierowująca do strony www, zatem kliknięcie nie było naszym podstawowym celem. Analizując ostatnią, najważniejszą i wspólną zmienną, jaką jest zasięg postu Instagram wypada rewelacyjnie: 20.7k kontra 1.4k na Facebooku.

Wnioski:

Każda forma ustawiania reklamy na Instagramie ma swoje wady i zalety. Zanim jednak zabierzecie się do planowania kampanii, należy dokładnie przeanalizować cel i produkt, który mamy na tapecie. Jeśli np. wprowadzamy nową markę na rynek polski warto postawić na reklamy bezpośrednie z IG. Uzyskamy dzięki temu duży zasięg, czyli nasz produkt rzuci się w oczy jak największej liczbie odbiorców, a przecież o rozgłos tutaj chodzi. Z drugiej strony podam zupełnie skrajny przykład. Jeśli mamy do czynienia z marką ugruntowaną na polskim rynku, która planuje akcję specjalną lub konkurs, który jest celowany w konkretną grupę odbiorców. Jeszcze na dokładkę dodam, że rejestracja odbywa się za pomocą strony www firmy. W tym wypadku zdecydowanie polecam zostać przy tradycyjnym, zawężonym targetowaniu, jakie umożliwia Facebook i kampaniach przekierowujących na stronę www.

Nie poruszam w tym momencie kwestii, czy dany produkt/usługa powinny być obecne na Instagramie. Jeśli kanał prowadzony jest „na siłę”, a jakość kontentu pozostawia wiele do życzenia to raczej jasne, że żadne kampanie reklamowe nie pomogą.

Emilia Łosiewicz, Head of Social Media Strategy w agencji PROJEKT 77, About The Social . Tekst ukazał się na blogu autorki w serwisie LinkedIn Pulse. 

 

Comments

comments

155
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...