Kampania Narodowego Instytutu Dziedzictwa „Stocznia Gdańska warta UNESCO” ze Złotym Spinaczem.

Informacja Prasowa - 01.02.2021
290

Kampania Narodowego Instytutu Dziedzictwa „Stocznia Gdańska warta UNESCO” ze Złotym Spinaczem.

Kampania Narodowego Instytutu Dziedzictwa „Stocznia Gdańska warta UNESCO” ze Złotym Spinaczem.

Projekt poświęcony poprzemysłowemu kompleksowi otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii „PR miejsca, miasta lub regionu” w konkursie „Złote spinacze” organizowanym przez Związek Firm Public Relations. – To pokazuje, że o historii można opowiadać w atrakcyjny sposób. Dzięki wsparciu wielu instytucji i osób, udało się przygotować i formalnie złożyć w UNESCO wniosek o wpisanie Stoczni Gdańskiej – miejsca narodzin „Solidarności” i symbolu upadku żelaznej kurtyny w Europie – na prestiżową listę miejsc światowego dziedzictwa – mówi dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Bartosz Skaldawski.

Nagrodzona Złotym Spinaczem kampania „Stocznia Gdańska warta UNESCO” miała przypomnieć Polakom nie tylko ogromną rolę stoczniowego kompleksu w historii Europy, ale także uświadomić, że jest to cenny i zasługujący na ochronę przykład zespołu przemysłowego z obiektami architektury i budownictwa XIX-wiecznego, modernistycznego i powojennego, na którego terenie do dziś trwa produkcja. Najważniejszym jednak zadaniem kampanii było przekonanie opinii publicznej, właścicieli obiektów znajdujących się na terenie stoczni i międzynarodowej komisji ekspertów ICOMOS, że miejsce to, ze względu na swoją wartość historyczną, powinno być wpisane na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa.

Ambitny cel wymagał zaangażowania w projekt jak największej liczby Polaków. Do poznania historii Stoczni Gdańskiej zachęcali popularni youtuberzy, którzy przygotowali na tę okazję filmowe opowieści poświęcone ciekawostkom związanym z gdańskim kompleksem. Radek Kotarski w filmie „Co skrywa Stocznia Gdańska – kolebka »Solidarności«?” oprowadził widzów po poprzemysłowych zakamarkach, zdradzając sekrety codziennego życia robotników: tego zawodowego i po godzinach. Autorzy programu „Historia Bez Cenzury” przybliżyli podejście szlachty do morskiej gospodarki oraz korzyści, jakie w otwarciu na Bałtyk widzieli komunistyczni dygnitarze. Wsparcia udzieliło również 22 influencerów, którzy na swoich kanałach umieszczali posty ze wspomnieniami o stoczni i hashtagiem #stoczniagdanskanaunesco.

Do grona kibicujących inicjatywie dołączyli filmowcy. W serii spotów m.in. reżyser Michael Hoffman, operatorzy Christopher Doyle i Piotr Sobociński czy aktor Rafał Zawierucha opowiadali o swoim rozumieniu idei wolności i solidarności oraz o robotnikach, którzy ginęli w imię demokracji. W ramach kampanii odbył się też konkurs dla młodych, polskich projektantów na bluzę i czapkę inspirowaną historią zakładu. Ceniony fotograf Michał Szlaga, który od wielu lat fotografuje stocznię (jego prace można podziwiać m.in. w zbiorach Centre Georges Pompidou w Paryżu), przygotował wystawę fotografii poświęconą poprzemysłowemu kompleksowi.

Odzew na nasze działania był fantastyczny – o stoczni znów było głośno w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Bardzo się cieszę, że udało nam się opowiedzieć o dziedzictwie kulturowym w sposób przystępny i atrakcyjny dla różnych pokoleń. Złoty Spinacz najlepiej potwierdza, że właściwie pokazana historia może przyciągać i angażować szerokie grono Polaków – mówi Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa. – Najważniejszym osiągnięciem, jest jednak fakt, że wniosek został złożony w terminie, a Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO formalnie go zaakceptowało i skierowało do dalszego procedowania. W połowie stycznia br. gościliśmy w Gdańsku przedstawiciela międzynarodowego panelu ekspertów ICOMOS – jego wizyta stanowi część oceny merytorycznej wniosku, na której wyniki czekamy z wielką nadzieją. Nieocenionym wsparciem jest dla nas zaangażowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w szczególności wiceminister Magdaleny Gawin – Generalnej Konserwator Zabytków, a także Rady Ochrony Zabytków oraz Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Bardzo nas cieszy ten Złoty Spinacz, bo po raz kolejny pokazuje skuteczność prowadzonej przez agencję komunikacji 360° i budowania efektu synergii – mówi Katarzyna Życińska, CEO 38 Content Communication. – Zależało nam, aby jak najszerzej wyjść z projektem, dlatego mówiliśmy o stoczni różnymi kanałami, docierając do zróżnicowanych grup docelowych. Ta kampania jest dla nas także szczególnie ważna, bo przypomina o wydarzeniach historycznych, które miały wpływ na każdego z nas.

Za koordynację zwycięskiej kampanii odpowiadała Anna Gołebicka (autorka strategii i szefowa projektu) i agencja 38 Content Communication.

***

Narodowy Instytut Dziedzictwa to państwowa instytucja kultury, będąca eksperckim i opiniodawczym wsparciem dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Misją NID jest tworzenie podstaw dla zrównoważonej ochrony dziedzictwa kulturowego w celu jego zachowania dla przyszłych pokoleń poprzez wyznaczanie i upowszechnianie standardów ochrony oraz konserwacji zabytków, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wartości i zachowania dziedzictwa kulturowego, a także gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o dziedzictwie. ​

Comments

comments

290
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...