Zwyczajnie Nadzwyczajny

Jerzy Ciszewski - 17.12.2018
18

Zwyczajnie Nadzwyczajny

Warszawa jako jedna z 5 największych europejskich miast otworzyła się na problem uchodźców w ramach międzynarodowej kampanii „Zwyczajnie Nadzwyczajny”

Ponad 200 odwiedzających, a wśród między innymi Joanna Trzepiecińska, Mariusz Szczygieł i Witold Szabłowski, niezwykłe historie uchodźców z Syrii mieszkających w Turcji oraz duża dawka wiedzy o tym, w jaki sposób Komisja Europejska i Światowy Program Żywnościowy ONZ (World Food Programme – WFP) niosą im pomoc. Wszystko to w Zwyczajnie Nadzwyczajnym Sklepie, który w dniach 9-10 października tego roku gościł w Warszawie w ramach międzynarodowej kampanii, która odbyła się również w Paryżu, Mediolanie, Berlinie i Amsterdamie. W Polsce kampanię wspierała Polska Akcja Humanitarna (PAH).

Celem kampanii Zwyczajnie Nadzwyczajny („The Incredible Ordinary”) było zwiększenie świadomości Europejczyków na temat programu „Emergency Social Safety Net” (ESSN) realizowanego przez Komisję Europejską i Światowy Program Żywieniowy. W jego ramach uchodźcy z Syrii, którzy schronili się w Turcji, otrzymują płatnicze karty debetowe. Za ich pomocą mogą między innymi kupić produkty codziennego użytku, regulować rachunki czy opłacić opiekę zdrowotną. Każda rodzina uchodźców, będąca beneficjentem programu, otrzymuje 120 lir tureckich (około 70 złotych) miesięcznie na jedną osobę, co w tamtych warunkach jest kwotą pozwalającą pokryć domowy budżet. Program ESSN jest największym jak do tej pory przedsięwzięciem humanitarnym, finansowanym przez Komisję Europejską. Działa od grudniu 2016 roku i obejmuje około 1,4 miliona uchodźców.

W ramach kampanii Zwyczajnie Nadzwyczajny w Warszawie oraz w czterech innych miastach – Paryżu, Mediolanie, Amsterdamie i Berlinie – na dwa dni otwarty został sklep, przypominający ten, w jakim Syryjczycy żyjący w Turcji na co dzień robią zakupy. Choć dla mieszkańców Europy jest to zwyczajny, codzienny obowiązek, dla uchodźców możliwość decydowania o swojej rodzinie, wypełnianie ich potrzeb poprzez zapewnienie podstawowych produktów, ma ogromne znaczenie. Możliwość wyboru przywraca im godność, daje namiastkę normalności. Stąd nazwa kampanii realizowanej przez Komisję Europejską i Światowy Program Żywnościowy ONZ – „Zwyczajnie Nadzwyczajny”.

W „Zwyczajnie Nadzwyczajnym Sklepie” w Warszawie odwiedzający mieli do dyspozycji produkty, które na co dzień kupują Syryjczycy w Turcji dzięki karcie płatniczej otrzymanej przez ESSN, a także wysłuchać historii rodzin uchodźców, objętych programem pomocy i dowiedzieć się, jak bardzo wsparcie finansowe zmieniło ich codzienne życie.

„Zwyczajnie Nadzwyczajny Sklep” był otwarty dla każdego. Odwiedzili go między innymi słynny reportażysta, autor książek Mariusz Szczygieł, aktorka Joanna Trzepiecińska, a także Witold Szabłowski, autor wielu reportaży i książek na temat Turcji. Akcję w mediach społecznościowych wspierały Weronika Rosati, Magdalena Mielcarz, Sonia Bohosiewicz, Anna Skóra, Paulina Młynarska, Kaja Wolnicka z Moimil.pl. Pierwszego dnia akcji odbyło się również spotkanie – wideokonferencja z Anną Alboth, inicjatorką akcji „Marsz dla Aleppo”, nominowanej do Pokojowej Nagrody Nobla.
Więcej informacji o „Zwyczajny Nadzwyczajnym Sklepie”, można znaleźć na www.incredibleordinary.org oraz w mediach społecznościowych poprzez hashtag #IncredibleOrdinary. Za realizację kampanii w Warszawie odpowiadała agencja Weber Shandwick.

Comments

comments

18
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...