Znamy laureatów nagrody na najlepszą okładkę GrandFront 2016

Informacja Prasowa - 16.05.2017
291

GrandFront2016 - lista nagrodzonych

15. maja na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie rozstrzygnięta została Jubileuszowa, XV edycja Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2016. Wręczono nagrody w 9 kategoriach Konkursu oraz nagrodę specjalną.  Nagrodę główną zdobyła redakcja Harper’s Bazaar za okładkę wydania nr 10 z 2016 roku. 

Podczas Gali wręczono także nagrodę XV-lecia Konkursu GrandFront, wybraną w głosowaniu redakcyjnym – statuetka za najlepszą okładkę ostatnich piętnastu lat trafiła do Polityki nr 26 z 2008 roku.

Nagroda GrandFront to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienie dla twórców grafiki prasowej. Organizowany już po raz piętnasty Konkurs jest miejscem prezentacji twórczych pomysłów, inspirujących technik i profesjonalnie opracowanych okładek gazet i czasopism. Od lat w konkursowe szranki stają twórcy i redakcje pism ogólnokrajowych i lokalnych, liderzy w swoich segmentach oraz tytuły, które dopiero wchodzą na rynek. Przez 15 lat statuetki GrandFront trafiły w ręce najwybitniejszych polskich grafików zajmujących się projektowaniem prasowym.

Przez ostatnie lata polski rynek prasowy przeszedł olbrzymie zmiany, co doskonale widać na przykładzie zwycięzców poszczególnych edycji Konkursu GrandFront. Zmieniały się nagradzane tytuły, poruszane tematy czy używane na okładkach techniki i rozwiązania. Zmienił się także sam Konkurs, który ewoluował wraz z całym rynkiem. Nie zmieniło się jedno – nagrody GrandFront to wciąż najważniejsza nagroda na rynku, która nieodmiennie trafia do autorów najciekawszych i najważniejszych okładek danego roku” powiedział Wiesław Podkański, Prezes Izby Wydawców Prasy i Przewodniczący Jury Konkursu.

Do rywalizacji o miano najlepszej okładki w 2016 roku stanęło prawie 200 redakcji, które mimo ograniczenia dopuszczalnej liczby zgłaszanych okładek, przesłały 293 prace w 9 kategoriach dla prasy drukowanej (tj. Dzienników, Gazet lokalnych, czasopism z grupy: Polityka, ekonomia i społeczeństwo, Lifestyle, Rozrywka i gwiazdy, Rodzina i dom, Nauka, technologie i profesje, Hobby i Off), a także 20 zgłoszeń do nagrody specjalnej jury przyznawanej za okładki, które w innowacyjny oraz kreatywny sposób łączą ideę, tekst i rozwiązania graficzne. Podobnie jak w latach ubiegłych najwięcej prac spłynęło w kategorii Hobby (70 okładek) oraz Rodzina i dom (52 prace).

Zwycięzców Konkursu wyłoniło 30-osobowe Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej, redaktorzy i wydawcy. Wybór tegorocznego zwycięzcy poprzedzony był długą dyskusją, a przy podejmowaniu decyzji jurorzy zwracali uwagę zarówno na użyte środki artystyczne, jak i emocje wywoływane przez poszczególne okładki.

Zwycięzcą jubileuszowej XV edycji Konkursu GrandFront wybrano okładkę Harper’s Bazaar nr 10 z 2016 roku. Jak podkreśla Małgorzata Śliwińska, członkini Jury:

Harper’s Bazaar to najdłużej na świecie wydawany magazyn o modzie i stylu życia – w USA pierwszy numer wyszedł 150 lat temu w 1867 roku. Ale Harper’s Bazaar to nie tylko biblia mody, ale też przewodnik po sztuce, kulturze i literaturze z najwyższej półki. Hasło zwycięskiej okładki to „elektryzująca” Monika Brodka. Ponad 30-osobowe Jury zdecydowało ja nagrodzić właśnie za „elektryzującą” formę, czysty i przejrzysty przekaz oraz fantastyczne zdjęcie. Wszystkie elementy składające się na tę okładkę są polskie: główna bohaterka, fotograf (w tym wypadku fotografka), stylizacja podkreślająca motyw przewodni. W całości tworzy to jasny przekaz wyróżniający się na tle innych okładek.

Pomysłodawczynią zwycięskiej okładki jest Joanna Góra, redaktor naczelna magazynu.

Laureaci poszczególnych kategorii tematycznych zostali uhonorowani statuetkami ArtFront. Dodatkowo Jury zdecydowało o przyznaniu Nagrody Specjalnej Jury dla Architektury-murator za linię okładek przygotowaną przez młodych polskich grafików.

Kulminacyjnym momentem Gali było przyznanie Nagrody XV-lecia Konkursu GrandFront dla najlepszej strony tytułowej lub okładki w Polsce ostatnich 15 lat. Wyboru zwycięzcy, spośród zdobywców nagrody GrandFront w poprzednich edycjach Konkursu, dokonały w głosowaniu redakcje. Statuetkę za najlepszą okładkę ostatniego piętnastolecia otrzymała „Polityka” za okładkę nr 26 z 2008 roku autorstwa Marka Kwiatkowskiego.

Okładka Polityki ‚Wymazywanie Wałęsy’ jest okładką szczególną, wychodzącą poza ramy dobrej okładki magazynu. To w tej chwili, z perspektywy czasu, już symbol tamtych lat. Okładka jest bardzo plakatowa, używając oszczędnych środków wyrazu działa jak ikona – z ogromnym ładunkiem emocjonalnym. ‚Wymazywanie Wałęsy’ ma dużą szansę pozostać ponadczasowym śladem, który będzie w jakimś sensie ilustrował polską transformację i jednocześnie historię polskiej prasy” powiedział o zwycięskiej okładce Jacek Utko, zdobywca wielu prestiżowych międzynarodowych nagród i członek Jury Konkursu GrandFront.

Najlepsze okładki XV edycji Konkursu będzie można oglądać od 22. maja na wystawie przy ul. Foksal 3/5. Ponadto zwycięskie prace prezentowane będą multimedialnie w Salonach EMPIK. Wszystkie wyróżnione okładki i strony tytułowe można będzie obejrzeć także na stronie internetowej Konkursu: oraz w serwisie Instagram (@grandfront_konkurs).

Comments

comments

291
Komentarze
Sonda

Czy weryfikujesz informacje znalezione w sieci przed ich udostępnieniem??

Loading ... Loading ...