Znaczenie influencerów w marketingu
Wiara w tradycyjne metody reklamowania stale spada, dlatego sami konsumenci szukają nowych sposobów na znalezienie produktów i usług wysokiej jakości. Dla firm to najlepszy moment by zainwestować w „influencer marketing”.
Influencerzy to z angielskiego osoby wywierające wpływ, które zdobyły zaufanie tysięcy ludzi dzięki swojej wyrazistej obecności w social mediach i w rzeczywistości. Nie zawsze są to celebryci, choć to oni są zazwyczaj najlepszymi influencerami, dzięki swej międzynarodowej rozpoznawalności. Także konsumenci, którzy potrafią przekonać swoją rodzinę czy przyjaciół do nabycia danego produktu są influencerami dzięki swemu wpływowi, choć na mniejszą skalę
Firmy powinny traktować influencerów jak klientów
Jako przedsiębiorca nie chcesz jedynie znaleźć ludzi obserwowanych online, by zareklamowali twoje dobra i usługi. Najlepszymi influencerami są ci, którzy dostarczają uczciwych i spontanicznych (lub na takie wyglądające) recenzji.
Płacenie rozpoznawalnej osobie, by poleciła Cię w Internecie jest równoznaczne z kampanią informacyjną o pozytywach Twoich produktów, bez odwoływania się do ich negatywnych cech. Takie jednostronne reklamy sprawiają, że klienci nie wierzą już w telewizyjne przesłodzone obrazki. Wolą bezwzględność i uczciwość social mediów, dlatego influencerzy muszą być uczciwi, by zdobyć zaufanie.
Miary rezultatów
Są dwie drogi, by ustalić, czy kampania z wykorzystaniem influencera okazała się sukcesem czy porażką. Ilościowa, czyli analiza liczbowa i jakościowa, czyli reputacja, jaką zyskano.
Analiza ilościowa wymaga wglądu w statystki każdego postu influencera. Można także spytać klientów, skąd dowiedzieli się o Twoim biznesie. Połączenie tych dwóch metod pomoże określić, jak influencer wpłynął na Twoje obroty.
Analiza jakościowa dotyczy sfery reputacji. Influencer może udostępnić post o Tobie, który zyska mnóstwo wyświetleń ale nie będzie to pozytywna opinia. W takim przypadku wizerunek Twojej firmy może ucierpieć a wartość takiej kampanii jest niska.
Niezależnie od tego, której miary użyjesz, ważne jest, by ustalić cele i kryteria oceny, zanim podejmiesz obserwację wpływu influencera na Twój biznes. Nie da się stwierdzić sukcesu lub porażki kampanii, jeśli nie rozumiesz swoich celów.
Dwa przykłady udanych kampanii
JetSmarter
JetSmarter, klient 5WPR, pozwala pasażerom wykupić roczne miejsce w prywatnym odrzutowcu za 15 tysięcy dolarów. Klienci mogą latać po większych miastach USA – m. in. Nowym Jorku, Los Angeles, Chicago, Miami.
Wiele gwiazd i CEO spędzających wiele czasu w podróży skorzystało z oferty, ponieważ pozwala sporo zaoszczędzić. „Znane twarze” często mieszają się ze „zwykłymi” podróżnymi, którzy są niesamowicie podekscytowani możliwością lotu z osobami takimi jak Jamie Foxx i często dzielą się wrażeniami i zdjęciami online.
Little Sapling Toys
Little Sapling Toys zaczynało dziesięć lat temu na stronie Etsy.com jako producent drewnianych gryzaków. Firma chciała produkować bezpieczne i ekologiczne zabawki.
Zamiast pozostawać samotną wyspą na biznesowym morzu, właściciele Little Sapling Toys zaczęli pojawiać się na zlotach i konferencjach, gdzie nawiązywali kontakty z innymi przedsiębiorcami. Dzięki tym połączeniom Little Saplin podniosło zarówno swoją sprzedaż, jak i rozpoznawalność. Firma poszerzyła działalność na inne rodzaje nietoksycznych zabawek i stała się jednym z top-sprzedawców na Etsy.com
Dlaczego influencer marketing jest dziś niezbędny?
Dane opublikowane na Mckinsey.com pokazują, że internetowy „marketing szeptany” jest dwa razy skuteczniejszy niż płatne reklamy. Ponad 30% klientów tak przekonanych pozostaje z marką polecaną przez przyjaciół.
Te ustalenia potwierdzają znaczenie roli social mediów w dostarczaniu uczciwych recenzji i zostawiają niewiele miejsca dla tradycyjnych taktyk reklamowania. Każdy potrzebuje influencer marketingu w cyfrowym świecie – klienci są w ciągłym ruchu i poinformowani lepiej niż kiedykolwiek. Dlatego każda wzmianka o Twoim produkcie w sieci zwiększa zainteresowanie i napędza sprzedaż.
SEO Influencer Marketing
Optymalizacja wyszukiwarki (ang. search engine optimalization – SEO) odgrywa kluczową rolę, bo to treść wszystkim rządzi. The Social Media Revolution oszacowało ostatnio, że 20% wyników w wyszukiwarkach odpowiada dwudziestu najpopularniejszym markom na świecie. Influencerzy piszący popularne w sieci i pojawiające się wysoko blogi także mogą mieć ogromny wpływ na wyniki Twojej firmy.
Określ cele i wybierz właściwych influencerów
- Kto jest docelowym odbiorcą
- Jakich wyników oczekujesz po kampanii?
- W którym obszarze chcesz się zaprezentować jako ekspert?
- Kto jest powszechnie znanym specjalistą w tej dziedzinie?
- Jak zamierzasz zmierzyć wyniki?
- Które portale i media społecznościowe najlepiej nadają się do Twojej kampanii
- Jak i kiedy rozpoczniesz swoją kampanię?
- Czy każdy członek zespołu i sam influencer rozumie cele i zamierzenia kampanii?
Źródło: http://everything-pr.com/influencer-marketing-strategy/86909/
Autor: Ronn Torossian
Comments
