Zdjęcie Hołowni, Duda za Nawrockim, Sikorski za Trzaskowskim

Informacja Prasowa - 30.04.2025
274

Kandydaci w mediach [21–27.04]

Zasięgi kandydatów na prezydenta wróciły do poziomu z tygodnia poprzedzającego debaty w Końskich. Rafał Trzaskowski, najbardziej medialny kandydat, zdobył 455 mln potencjalnych kontaktów z przekazem, co oznacza, że każda statystyczna osoba powyżej 15. roku życia miała kontakt z informacją o kandydacie średnio 14 razy.

Wśród najczęściej pojawiających się fraz w kontekście Trzaskowskiego pojawiło się „minister spraw zagranicznych”. 23 kwietnia Radosław Sikorski przedstawił w Sejmie zadania polskiej polityki zagranicznej, a swoją wypowiedź zakończył hasłem wyborczym „Cała Polska naprzód!”.

Na drugim miejscu pod względem zasięgów znalazł się Szymon Hołownia (353 mln potencjalnych kontaktów). W kontekście marszałka Sejmu często wspominano o jego selfie zrobionym podczas uroczystości pogrzebowych papieża, które wywołało krytykę.

Na pierwszym miejsce w mediach społecznościowych, pod względem wyświetleń materiałów z kanałów własnych, wrócił Sławomir Mentzen. Choć to Magdalena Biejat ma największą liczbę publikacji, to jednak zdobyły one 2,5 razy mniej wyświetleń niż wpisy Mentzena.

Zainteresowanie kandydatami takie samo jak przed debatami w Końskich

W tygodniu 21–27 kwietnia spośród analizowanych przez nas kandydatów na urząd prezydenta ponownie Rafał Trzaskowski zdobył najwięcej potencjalnych kontaktów z przekazem: 455 mln. To prawie 35% mniej niż w poprzednio opisywanym tygodniu (694 mln). Poziom zainteresowania kandydatami wrócił do tego z przełomu marca i kwietnia, sprzed debat w Końskich.
Kandydaci całkowity zasięg  vs uśrednione wyniki sondażowe (21-27.04.2025)

Gdy popatrzymy na zasięgi dzień po dniu, możemy zauważyć, że szczególnie w przypadku trzech najbardziej medialnych kandydatów (Trzaskowskiego, Hołowni i Nawrockiego) znacząco wzrosły one po Wielkanocy. Spadły jednak znowu w sobotę, w dniu żałoby narodowej. Kolejnego dnia można było zauważyć duży wzrost zainteresowania Trzaskowskim i Nawrockim, którzy zorganizowali wtedy duże wydarzenia w Poznaniu i w Łodzi.

Kandydaci - zasięg na przestrzeni czasu (21-27.04.2025)

Trzej najbardziej medialni kandydaci budują swoje zasięgi przede wszystkim dzięki telewizji. Czwarty w zestawieniu Sławomir Mentzen ponownie największą część swoich zasięgów (44 proc.) zdobył w mediach społecznościowych. Pod względem potencjalnych kontaktów z przekazem w tym rodzaju medium wyprzedził go Rafał Trzaskowski, który zdobył 131 mln kontaktów, w porównaniu do 89 mln kontaktów Mentzena.

Kandydaci - zasięg wg rodzaju mediów (21-27.04.2025)

Kanały własne Mentzena ponownie na pierwszym miejscu

 

Sławomir Mentzen znalazł się z powrotem na pierwszym miejscu pod względem wyświetleń wpisów, opublikowanych w jego własnych kanałach w dniach 21–27 kwietnia. Wyprzedził pod tym względem 2,5-krotnie Magdalenę Biejat, która była liderką w poprzednio analizowanym tygodniu.

Kandydaci - kanały własne – suma wyświetleń wpisów (21-27.04.2025)

Wpisy Sławomira Mentzena cieszyły się też największą liczbą interakcji (832 tys. polubień, komentarzy i udostępnień). Za ten wynik odpowiadają przede wszystkim angażujące posty na TikToku i Instagramie.

Kandydaci - kanały własne – liczba publikacji kandydatów (21-27.04.2025)

Na drugim miejscu znalazł się Karol Nawrocki (552 tys. interakcji), który jednak największą aktywność buduje na Facebooku. Na TikToku wynik podobny do Mentzena zdobyła Magdalena Biejat, dzięki czemu uplasowała się na trzeciej pozycji.

Kandydaci - kanały własne – analiza interakcji z wpisami (21-27.04.2025)

Najbardziej zasięgowe materiały kandydatów pochodziły z TikToka

 

Wśród dziesięciu publikacji z kanałów własnych kandydatów, które zdobyły największe zasięgi, siedem pochodziło z TikToka. Do tej pory ponad 1,5 mln wyświetleń zdobyło ironiczne nagranie Sławomira Mentzena, w którym polityk wyśmiewa, jak działa lotnisko w Radomiu.

@slawomirmentzen Warszawa-Radom to najlepsze lotnisko w Polsce! 😉 #Mentzen2025 #mentzen #sławomirmentzen ♬ dźwięk oryginalny – Sławomir Mentzen

 

Ponad 1 mln wyświetleń zdobył tiktok Mentzena przedstawiający mieszkańców Radomia, którzy tłumnie przybyli na jego spotkanie. Szerokim echem odbił się fragment przemówienia, w którym porównał ginekolożkę Gizelę Jagielską do Josefa Mengele. Lekarka z Oleśnicy przeprowadziła zabieg przerwania ciąży w dziewiątym miesiącu, co tłumaczyła zagrożeniem zdrowia pacjentki.

 

Magdalena Biejat, konkurująca na TikToku z Mentzenem, zdobyła tam 1 mln wyświetleń filmu, w którym wskazywała na przekonania Jacka Hogidoradcy Sławomira Mentzena, na temat kobiet. Podobną liczbę wyświetleń na TikToku zdobył też film Karola Nawrockiego, w którym bawi się piłką z dziećmi spotkanymi w Szczecinku.

 

@magdabiejat 📣 Doradca Sławomira Mentzena to prawicowy ekstremista, który chce odebrać kobietom całkowitą wolność — zakaz decydowania o własnym ciele, udziału w życiu publicznym, a nawet uprawiania sportu. Brzmi jak scenariusz z książki Margaret Atwood? Niestety nie — to rzeczywistość, jaką proponuje Konfederacja. 18 maja powiedz NIE brunatnej prawicy. Głosuj na prawdziwą wolność i bezpieczeństwo. Głosuj na mnie! ✊💚 #Biejat2025 #łączynaswięcej @__Lewica ♬ dźwięk oryginalny – Magdalena Biejat

Kandydaci - mapa medialna (21-27.04.2025)

Podczas żałoby najgłośniej o Hołowni

26 kwietnia, w dniu pogrzebu papieża Franciszka, największy zasięg spośród publikacji dotyczących kandydatów zdobyły te związane z Szymonem Hołownią. Analiza najczęściej używanych słów pokazała, że wydarzenia na placu Świętego Piotra zdominowały przekaz o marszałku Sejmu.

Kandydaci Hołownia chmura słów (21-27.04.2025)

Na kandydata wylała się fala krytyki po tym, jak pokazano, że w miejscu, w którym odbywały się uroczystości pogrzebowe, zrobił zdjęcie. Swoim wpisem w serwisie X sugerował później, że fotografował tłum zebrany w Watykanie, a nie siebie. Zwrócił również uwagę, że na pogrzeb zaprosił osoby w kryzysie bezdomności.

Minister poparł Trzaskowskiego, a prezydent – Nawrockiego

W środę, 23 kwietnia, w Sejmie oficjalną informację o zadaniach polskiej polityki zagranicznej w 2025 roku przedstawił szef MSZ Radosław Sikorski. Zakończył ją słowami „Cała Polska naprzód!”, które są również hasłem wyborczym Rafała Trzaskowskiego.

„Minister spraw zagranicznych” to także jedna z najczęściej pojawiających się fraz w kontekście Trzaskowskiego z ubiegłego tygodnia. Reporterka polityczna Dominika Długosz skomentowała wystąpienie Sikorskiego na łamach „Newsweeka”, widząc w nim próbę uspokojenia nastrojów w sztabie wyborczym. Z kolei Andrzej Duda dostrzegł w słowach ministra sprowadzanie polityki zagranicznej do „polityki partyjnej”.

Kandydaci Trzaskowski chmura słów (21-27.04.2025)

Sam Andrzej Duda pojawił się za to w chmurze słów związanych z Karolem Nawrockim. Często wspominano niedzielną konwencję, podczas której prezydent ogłosił, że w nadchodzących wyborach zagłosuje na kandydata popieranego przez PiS.

Kandydaci Nawrocki chmura słów (21-27.04.2025)W mediach (np. 123) przypominano słowa Andrzeja Dudy z rozmowy z dziennikarzami w listopadzie 2024 roku: „Prezydent Rzeczypospolitej nie jest od udzielania oficjalnego poparcia żadnemu z kandydatów”. Warto przy tym zauważyć, że już wtedy Andrzej Duda wypowiadał się pozytywnie o Karolu Nawrockim. Mówił, że pod względem polityki historycznej i patriotyzmu jest bliski jego sercu.

Metodologia

Badanie obejmuje analizę medialności kandydatów (w prasie, w radiu, w telewizji, na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych) oraz aktywności w ich własnych kanałach w mediach społecznościowych w okresie od 21 do 27 kwietnia 2025 roku. Dane dotyczące obecności medialnej kandydatów pozyskano w ramach monitoringu prowadzonego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM), na podstawie zasięgów wszystkich treści medialnych, rozumianego jako liczba potencjalnych kontaktów z przekazem.

Analiza działalności kandydatów w mediach społecznościowych (liczba postów własnych oraz wyświetlenia i interakcje pod nimi) obejmuje wyłącznie treści opublikowane w badanym okresie.

Raport przedstawiający medialność kandydatów na prezydenta’25 jest działalnością CSR-ową IMM na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Przygotowujemy wiele podobnych badań, w tym raporty „Najbardziej opiniotwórcze media” i „O tym się mówi”, a także inne badania medialności przy okazji kampanii wyborczych, które prowadzimy od 2000 roku. Analiza danych liczbowych oraz jakościowych jest przeprowadzana przez ekspertów IMM, bez finansowania zewnętrznego. W tym konkretnym projekcie, w obszarze wykrywania dezinformacji, wspiera nas Stowarzyszenie Demagog.

 

Comments

comments

274
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...