Związek Firm Public Relations opublikował wyniki najnowszego badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi firm z sektora public relations
Wynagrodzenia pracowników wzrosły średnio o 8% na poziomie płacy gwarantowanej w porównaniu z danymi z 2023 r., zaś stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 7%.
W tegorocznej edycji badania, zrealizowanej w lutym i marcu br., udział wzięło 26 agencji zrzeszonych w ZFPR. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 700 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę WTW Consulting.
– Jako WTW jesteśmy zaszczyceni możliwością analizowania wynagrodzeń dla firm sektora PR już po raz siódmy. W roku 2024 wyniki analizy płac w sektorze PR odpowiadają trendom w siostrzanych sektorach usług profesjonalnych, w tym w zakresie wskaźników wzrostu wynagrodzeń. Płaca zasadnicza pozostaje głównym elementem, wpływającym na skuteczność pozyskiwania i utrzymania w organizacji kompetentnych pracowników – mówi Krzysztof Gugała z WTW Consulting.
– W tym roku wynagrodzenia brutto pracowników agencji PR na poszczególnych stanowiskach są średnio o 8% wyższe niż w roku ubiegłym. Na tę sytuację w dużej mierze wpłynął wzrost płacy minimalnej, który znacząco podniósł uposażenie oferowane na początkowych szczeblach kariery. Stawki cennikowe dla klientów wzrosły analogicznie – średnio 7% w stosunku do ubiegłego roku i o ok. 21% w stosunku do roku 2022 r. co zważywszy na poziom inflacji oraz wzrost kosztów operacyjnych jest sytuacją naturalną.
Praca w agencjach PR okazuje się być niezwykle atrakcyjna dla osób rozpoczynających karierę zawodową w komunikacji. Aż 68% badanych firm prowadzi programy stażowe. Przeciętnie 60% stażystów podejmuje po stażu stałą pracę w tej samej firmie i po roku pracy nadal kontynuuje w niej zatrudnienie. Obserwujemy także rosnące zapotrzebowanie klientów na profesjonalne usługi PR – połowa badanych agencji planuje wzrost liczby zatrudnionych pracowników w roku 2024 – podsumowuje Daria Tworek, Wiceprezeska ZFPR.
Wynagrodzenia
W tabeli poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń gwarantowanych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje czy nagrody uznaniowe.
* Ze względu na specyfikę stanowiska, prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie gwarantowane brutto w PLN, dla wszystkich typów umów łącznie tj.: umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT. |
Dopasowanie stanowisk do modelu badania oparte zostało na wzorcowych opisach poszczególnych stanowisk. Każde stanowisko z modelu badania posiada zwięzły opis głównych obszarów odpowiedzialności, kompetencji i wymagań stawianych zajmującym je osobom. Pozwala to na porównanie stanowisk występujących we własnej organizacji z opracowanym rynkowym profilem wzorcowym, a tym samym na trafne porównanie stanowisk pomiędzy uczestnikami.
nazwa stanowiska | opis stanowiska | wynagrodzenie gwarantowane brutto mediana (PLN/miesięcznie) |
Unit Director | Zarządza samodzielną strukturą (dział/departament), raportuje do Dyrektora zarządzającego / Prezesa; zespoły projektowe lub stałe z menedżerami i specjalistami, nadzór nad realizacją projektów przez dział / departament, doradza klientom i zatwierdza strategie PR w projektach, określa strategię rozwoju współpracy z klientami oraz zarządza relacjami z wybranymi kluczowymi klientami, całościowa obsługa największych szans nowo- biznesowych, współudział w kształtowaniu strategii i budowaniu przewag konkurencyjnych. | 17 950 |
Account Director (Group Account Manager) | Kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi, planowanie strategiczne i programów PR. W dużych organizacjach może odpowiadać za część portfela klientów, gdzie w ramach swojego segmentu raportuje do Unit Directora, w małych – bezpośrednio do Dyrektora Generalnego. Całościowa sprzedaż ważnych nowych szans sprzedażowych. Może wnosić wkład w kształtowanie strategii i budowanie przewag konkurencyjnych dla całej firmy albo jej macierzystej części. | 13 800 |
Senior Account Manager (Senior Consultant) | Buduje i typowo kieruje dużymi i średnimi zespołami projektowymi, planowanie strategiczne i programów PR, całościowy nadzór nad procesem obsługi wybranych klientów, samodzielnie pozyskuje nowych klientów, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy i może koordynować rozwój know-how firmy w określonym obszarze oraz wnosić wkład w kształtowanie strategii firmy. | 11 225 |
Account Manager (Consultant) | Buduje i kieruje zespołami projektowymi lub pracuje samodzielnie, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii, utrzymuje stały kontakt z klientami, może odpowiadać za wybranych klientów, aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ogólnym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. | 9 200 |
Junior Account Manager | Buduje i kieruje niewielkimi zespołami projektowymi pod nadzorem Account Directora lub pracuje samodzielnie, planuje i realizuje programy PR w ramach zatwierdzonych strategii, utrzymuje stały kontakt z klientami, zarządza relacjami pod nadzorem, aktywnie pozyskuje nowych klientów pod ścisłym nadzorem, posiada budżet sprzedaży do realizacji, uczestniczy w rozwoju know-how firmy w określonym obszarze. | 8 260 |
Senior Account Executive (Junior Consultant) | Pracuje samodzielnie, współuczestniczy w planowaniu programów z Managerem oraz złożonych zadań standardowych, zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, pomaga w przygotowaniu ofert, może uczestniczyć w zadaniach związanych z rozwojem know-how firmy. | 7 197 |
Account Executive | Pracuje samodzielnie lub pod nadzorem Managera, pociada co najmniej roczne doświadczenie w branży, realizuje zadania standardowe w ramach programów, zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, może pomagać w przygotowaniu ofert, wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 6 425 |
Junior Account Executive | Pracuje pod nadzorem – poziom wejściowy, zwykle po stażu, realizuje zadania standardowe w ramach programów, zapewnia operacyjny kontakt firmy z klientem, typowo nie jest zaangażowany w proces sprzedaży albo zapewnia wsparcie techniczne, wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 5 000 |
Assistant | Pracuje pod nadzorem, typowo po stażu, wspiera inne osoby z zespołu, sporadycznie ma kontakt z klientem lub nie ma wcale, brak odpowiedzialności za sprzedaż, wykorzystuje know-how wypracowany w organizacji. | 4 400* |
Stawki cennikowe
Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1.04.2024 r.
– Duża różnorodność agencji zrzeszonych w ramach ZFPR sprawia, że posiadają one odmienną strukturę, w różny sposób określają doświadczenie wymagane na poszczególnych stanowiskach i oferują inne narzędzia i benefity swoim pracownikom, co wpływa na ostateczną cenę dla klienta. W związku z tym zaobserwowaliśmy, że posługiwanie się wyłącznie środkową wartością (medianą) jest niewystarczające w tym przypadku, gdyż z uwagi na specyfikę tego miernika – wyklucza on skrajne wartości ze zbioru. Dlatego też starając się jak najdokładniej zobrazować sytuację rynkową, w tym roku oprócz mediany postanowiliśmy także opublikować średnią stawkę godzinową oferowaną klientom za pracę poszczególnych osób w agencjach PR – dodaje Daria Tworek.
* Ze względu na specyfikę stanowiska, prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie gwarantowane brutto w PLN, dla wszystkich typów umów łącznie tj.: umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT. |
* Ze względu na specyfikę stanowiska, prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie gwarantowane brutto w PLN, dla wszystkich typów umów łącznie tj.: umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT. |
W tabeli poniżej zaprezentowano mediany i średnie wartości stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk wyrażone w PLN (netto).
nazwa stanowiska | stawka godzinowa PLN (mediana) | stawka godzinowa PLN (średnia) |
Unit Director | 540 | 528 |
Account Director
(Group Account Manager) |
480 | 537 |
Senior Account Manager
(Senior Consultant ) |
440 | 410 |
Account Manager (Consultant ) | 330 | 336 |
Junior Account Manager | 300 | 288 |
Senior Account Executive
(Junior Consultant) |
250 | 303 |
Account Executive | 220 | 204 |
Junior Account Executive | 180 | 169 |
Assistant | 150 | 150 |
Definicje
GWARANTOWANE MIESIĘCZNE WYNAGRODZENIE BRUTTO – wynagrodzenie zasadnicze, stałe wypłacane bezwarunkowo w tej samej wysokości w kolejnych miesiącach, wg stanu na dzień 1 kwietnia 2024.
MEDIANA – wskazuje konkretną daną, uzyskaną w wyniku ustawienia listy wszystkich zebranych danych od najniższej do najwyższej i wybrania tej, dzielącej próbę na dwie równoliczne połowy (wartość środkowa w próbie). W kontekście danych płacowych – mediana oznacza taką wartość wynagrodzenia, przy której tyle samo osób objętych badaniem (i zajmujących analizowane stanowisko), otrzymuje płacę wyższą jak i niższą od tej wybranej.
ŚREDNIA – klasyczna średnia arytmetyczna uzyskana w wyniku zsumowania wszystkich danych i podzielenia tej sumy przez liczbę jej składników. Jeżeli rozkład danych w ramach próby jest symetryczny względem mediany, to wartość mediany i średniej są identyczne. Niemniej, w praktyce badań płacowych średnia płacowa jest silnie kształtowana przez ekstremalnie niskie i wysokie wartości wynagrodzeń.