Kampania ma nie tylko edukować Polaków, ale także wypracować rozwiązania zwiększające skuteczność walki ze scamem.
Kampania ma nie tylko edukować Polaków, ale także wypracować rozwiązania zwiększające skuteczność walki ze scamem.
Dzisiaj wystartowała kampania Scamming Out! Stop oszustwom internetowym, zainicjowana przez redakcje Pulsu Biznesu i bankier.pl. Kampania jest skierowana zarówno do indywidualnych użytkowników internetu, biznesu jak i decydentów. Potrwa 3 miesiące. Patronat objęło Ministerstwo Cyfryzacji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Partnerami kampanii zostali PKO Bank Polski, ORLEN, PZU, KIR, mBank, Nest Bank i Orange. Partnerem komunikacyjnym jest agencja RedRaccoon.
Fałszywe reklamy i oszukańcze strony internetowe, podszywające się pod znane firmy i osoby zalewają internet. W ostatnich tygodniach w mediach społecznościowych pojawia się mnóstwo oszukańczych aukcji na rzecz powodzian, fake newsów z szokującymi tytułami o rzekomych ofiarach powodzi, zamieszczanych po to, żeby wyłudzić wrażliwe dane użytkowników internetu. Przestępcy okradają tysiące Polaków. Straty z tytułu oszustw finansowych przekraczają pół miliarda złotych rocznie.
„Wspólnie z partnerami tworzymy platformę wymiany wiedzy i doświadczeń z zakresu przeciwdziałania scamom finansowym. Rozmawiamy ze specjalistami, jak walczyć z oszustwami. Opisujemy metody przestępców i sposoby radzenia sobie z nimi w różnych krajach. Będziemy wspólnie szukali rozwiązań zwiększających skuteczność walki ze scamami.” – tak ideę kampanii komentuje Eugeniusz Twaróg, zastępca redaktora naczelnego Pulsu Biznesu i jej inicjator.
Centralnym punktem kampanii będzie strona scammingout.pl, która stanie się hubem informacyjnym zagadnień związanych z internetowymi oszustwami. Będzie dostarczać newsy dotyczące oszustw internetowych, poradniki jak je rozpoznawać i się przed nimi chronić, artykuły eksperckie dotyczące tego, jakie rozwiązania mogą spowodować, że będziemy wszyscy czuli się bezpieczniej.
„To bardzo ważna i potrzebna kampania. Tym bardziej cieszę się, że wspólnie z partnerami mamy okazję przygotować szereg wartościowych treści – debat, artykułów eksperckich, raportów i poradników. Dokładamy do tego również niestandardowe aktywności angażujące czytelników, w tym np. wideoklip złożony z fejkowych reklam czy współprace z influencerami. Na stronie dostępny jest także quiz sprawdzający wiedzę Polaków na temat scamów oraz sondaż, w którym będzie badana skala zjawiska.” – mówi Monika Tańska, Head of Content Marketing w Bonnier Business Polska.
W trakcie kampanii redakcje podejmą również tematykę konkretnych momentów
i wydarzeń (CyberMonday, Black Week, świąteczne zakupy prezentów, fałszywe zbiórki charytatywne), które są szczególnie istotne z punktu widzenia internetowych oszustów. Wchodząc na stronę dowiemy się jak je rozpoznawać i co najważniejsze, jak się przed nimi chronić oraz jak rozmawiać o nich ze swoimi bliskimi.
„Zachęcamy wszystkie organizacje, ekspertów i osoby publiczne, którym zależy na ukróceniu tych przestępczych procederów, do wsparcia naszej kampanii. Czujemy, że doszliśmy do momentu, w którym część działań po prostu należy wziąć we własne ręce.” – dodaje Eugeniusz Twaróg.
Za koncepcję kampanii i jej treści odpowiadają redakcje Pulsu Biznesu i bankier.pl.