Wyniki rankingu agencji PR wg „fee income” za rok 2016 [ZFPR]

Redakcja PR - 27.06.2017
287

Wyniki rankingu agencji PR wg „fee income” za rok 2016 [ZFPR]

Związek Firm Public Relations opublikował wyniki V Rankingu agencji PR wg „fee income” za rok 2016. Wzięło w nim udział 19 agencji, których łączny wynik „fee income” za 2016 rok wyniósł 119 737 850,00 zł, co daje wzrost łącznego „fee income” w stosunku do roku 2015 o 3,9%. 

1Cały ranking do pobrania w PDF -> POBIERZ
 

Ranking koncentrował się na doradztwie komunikacyjnym oraz przychodach z honorariów celem pokazania właściwego dla polskiego rynku charakteru usług PR. Taka metodologia badania pozwala na ukazanie faktycznej pozycji agencji na rynku, Na potrzeby rankingu „fee income” zdefiniowano jako różnicę pomiędzy przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów. Ranking miał charakter otwarty – wzięło w nim udział 19 agencji, w tym pięć spoza ZFPR. W celu potwierdzenia wiarygodności informacji przekazanych w ankietach przez agencje biorące udział w rankingu, w wybranych 13 agencjach przeprowadzono audyt potwierdzający dane finansowe.

Łączna wartość przychodów wygenerowanych z honorariów za rok 2016 agencji PR biorących udział w rankingu wyniosła 119,7 mln zł. W latach ubiegłych było to odpowiednio 115,3 mln zł w 2015 roku i 105,6 mln zł w 2014 roku. Tegoroczny wynik 119,7 mln zł został wypracowany przez 630 konsultantów. Daje to wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta ok. 190 tyś zł. W roku ubiegłym wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta wyniosła 173 tyś zł i została wypracowana przez 667 konsultantów badanych agencji. Jak wskazują wyniki jednostkowe wszystkich badanych agencji, poprawie uległ także średni wynik „fee income”, który w 2016 roku osiągnął wartość 6,3 mln zł, zaś w 2015 roku  5,5 mln. Siedem agencji z rankingu osiągnęło wynik „fee income” przekraczający średnią.

– Analiza wyników tegorocznego rankingu pozwala na jednoznaczną opinię, że rynek profesjonalnych usług public relations ma się dobrze. To kolejny rok z rzędu, kiedy łączna suma przychodów z honorariów uzyskana przez agencje biorące udział w rankingu wzrosła. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę sytuację w spółkach skarbu państwa, które w zeszłym roku wypowiedziały umowy o współpracy z niemal wszystkimi firmami biorącymi udział w rankingu. To pokazuje, że rośnie zapotrzebowanie na usługi profesjonalne i jest dobrą zapowiedzią wyników w 2017 roku, ponieważ obserwujemy stopniowy powrót zleceń z sektora publicznego do firm o ugruntowanej reputacji – mówi Grzegorz Szczepański, Prezes ZFPR i CEO Hill+Knowlton Strategies.

Spośród 19 agencji uczestniczących w tegorocznym rankingu 11 firm zanotowało wzrost „fee income” w stosunku do roku 2015, 5 firm spadek, a 3 nie brały udziału w ubiegłorocznym rankingu. Wzrost „fee income” agencji z pierwszych pięciu pozycji w stosunku do roku 2015 wynosi 7%. Tym samym suma „fee income” pierwszych pięciu agencji wyniosła blisko 50,29 % wartości ogółem, a to wskazuje na tendencję wzrostową „fee income” w stosunku do wyników pierwszej piątki rankingu z roku ubiegłego.

– Nie można oprzeć się wrażeniu, że mamy do czynienia z dużą rotacją spółek biorących udział w rankingu, co nie zmienia faktu, że branża jest w bardzo dobrej kondycji. Ci, którzy nie wzięli udziału w podsumowaniu wciąż są na rynku, a ich praca jest widoczna choćby z punktu widzenia systemu przetargowego ZFPR.  Widać wiele nowych podmiotów, które legitymują się  dwucyfrowymi wzrostami. Liczby nie kłamią – po podsumowaniu przychody operacyjne wszystkich spółek z tabeli są większe niż w 2016 roku. Wciąż tylko trzy firmy mogą pochwalić się „fee income” na poziomie wyższym niż 10 milionów, ale peleton wytrwale i skutecznie podąża za liderami sprawiając, że dystans do największych co roku się zmniejsza. To fantastyczny sygnał dla wszystkich zajmujących się public relations w naszym kraju – mówi Sebastian Stępak, Wiceprezes ZFPR i Dyrektor Zarządzający MSLGroup.

 

Comments

comments

287
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...