Wyborcza.pl zebrała ponad 57 tys. zł na ratowanie drzew w

Informacja Prasowa - 25.05.2021
13

Wyborcza.pl zebrała ponad 57 tys. zł na ratowanie drzew w

Wyborcza.pl zebrała ponad 57 tys. zł na ratowanie drzew w Polsce 

W marcu br. redakcja „Gazety Wyborczej” uruchomiła specjalną ofertę prenumeraty cyfrowej „Pogotowie dla Drzew”  w celu wsparcia akcji Fundacji Dzika Polska walczącej z wycinką drzew w miastach oraz w lasach. Dziś, 24 maja – w Europejskim Dniu Parków Narodowych kwota ze sprzedaży cyfrowego wydania dziennika w ramach oferty „Pogotowie dla Drzew” przekroczyła 57 tys. zł i w całości zostanie przekazana na rzecz inicjatywy. Zbiórka nadal trwa  do końca czerwca br.

Na dzień 24 maja 2021 r. – w 112. rocznicę obchodów Europejskiego Dnia Parków Narodowych –  szacuje się, że na terenie Polski na trwałe chronionych jest zaledwie kilka procent lasów. Według badań Greenpeace Polska to zdecydowanie za mało – aby zapobiec postępowaniu zmian klimatu czy niszczeniu bioróżnorodności, niezbędnym jest, aby minimum 15% najstarszych i najcenniejszych lasów było objętych ścisłą ochroną. Tymczasem drzewa te wycinane są w całym kraju, nawet na terenach parków narodowych.  

– Wycinki drzew w parkach narodowych to norma. Większość z nich nie ma uzasadnienia przyrodniczego i jest po prostu ratowaniem budżetu. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego tereny chroniące najcenniejsze obszary naszego kraju traktowane są w ten sposób. Z tego powodu tracimy lasy karpackie, których wartość jest miejscami porównywalna z Puszczą Białowieską. Dlatego, by ograniczyć zniszczenia w obrębie planowanych parków narodowych, podejmujemy działania hamujące przekształcanie cennych obszarów, zwłaszcza w obrębie Puszczy Białowieskiej – zauważa Dawid Kaźmierczak, prezes zarządu Fundacji Dzika Polska.

Fundacji Dzika Polska to jedna z najważniejszych organizacji ekologicznych w Polsce, która zajmuje się m.in. ochroną lasów i pojedynczych drzew. By wesprzeć jej działania, „Gazeta Wyborcza”, dla której tematy dotyczące ochrony środowiska stanowią priorytet, włączyła się w projekt „Pogotowie dla Drzew”Jego celem jest walka z wycinką drzew oraz podejmowanie działań na rzecz zachowania fragmentów wartościowych lasów.

W ramach inicjatywy uruchomiona została specjalna oferta prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, z której cały przychód otrzyma Fundacja Dzika Polska. Wsparcie to pozwoli jej razem z ekspertami w całym kraju dalej stawać w obronie drzew – zarówno w lasach, jak i w miastach, a także bronić przydrożnych zielonych alei, którym grozi wycinka.

Dzięki zaangażowaniu czytelników i czytelniczek „Gazety Wyborczej”, którzy od marca br. kupowali subskrypcje Wyborcza.pl w ramach specjalnej oferty, redakcja może już przekazać Fundacji 57 187,20 zł. 

 Misją dziennikarstwa jest sprawczość, wpływ na otaczającą rzeczywistość oraz stawanie po stronie słabszych. Czasem sam dziennikarz nie wystarczy, by zatrzymać coś złego – potrzebni są eksperci. We współczesnej Polsce tym „słabszym” są często drzewa, a do ochrony ich przed zapędami drwali potrzebna jest fachowa wiedza. Właśnie tacy pracują dla „Pogotowia dla Drzew”, inicjatywy Fundacji Dzika Polska, którą – jako „Gazeta Wyborcza” – zdecydowaliśmy się wesprzeć. Dziękuję wszystkim czytelnikom, którzy kupili prenumeratę i wsparli akcję. Zachęcam do przekazywania kolejnych datków oraz do zgłaszania interwencji do naszych partnerów z Dzikiej Polski – mówi Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, odpowiedzialny m.in. za lokalne wydania i serwisy gazety.

– W ramach „Pogotowia dla Drzew” postawiliśmy przede wszystkim na duże sprawy, które mogą skutkować wycinką tysięcy drzew i długotrwałą zmianą polskiego krajobrazu. Środki przeznaczamy na pozyskiwanie i analizę informacji, obsługę prawną, przygotowywanie pism, ekspertyzy i inwentaryzacje przyrodnicze. Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom. Przy okazji apelujemy o dostarczanie możliwie kompleksowych informacji o wycinkach drzew oraz informowanie nas o nich na jak najwcześniejszym etapie. Kiedy w ruch idą piły, najczęściej jest już za późno, by ratować drzewa. Bardzo się cieszymy ze wspólnego projektu z „Gazetą Wyborczą”, ponieważ nie jest łatwo zdobyć środki na działania interwencyjne, szczególnie, że takie działania mają najczęściej charakter nieprzewidywalny. Model „Pogotowia” to nowatorska, ale dość skuteczna współpraca trzeciego sektora z mediami i wrażliwą częścią społeczeństwa – dodaje Adam Bohdan, wiceprezes zarządu Fundacji Dzika Polska.

O konkretnych działaniach podejmowanych w ramach akcji „Pogotowie dla Drzew” można przeczytać m.in. w dziale Klimat i Środowisko Wyborcza.pl, gdzie regularnie opisywane są interwencje podejmowane przez przedstawicieli Fundacji Dzika Polska. W ciągu ostatnich trzech miesięcy udało się m.in.: zapobiec wycince kilkuset drzew w gminie Budzyń; zaangażować ratowanie kilku tysięcy drzew, którym grozi wycięcie w związku z przebudową trasy Kętrzyn-Giżycko na Warmii i Mazurach; na bieżąco monitorować kontrowersyjną inwestycję, jaką jest budowa rowerowej trasy Hajnówka-Białowieża, przy okazji której wyciętych ma być kilka tysięcy drzew, czy interweniować na placu budowy na trasie Laskowice-Krąplewice i powstrzymać wycinkę starych dębów, które mają trafić do rejestru zabytków przyrody. Więcej informacji o wspólnych działaniach „Gazety Wyborczej” i Fundacji Dzika Polska można przeczytać tutaj.

Pierwszy etap współpracy „Gazety Wyborczej” z Fundacją potrwa do końca czerwca br. Do tego czasu każdy, kto chciałby wesprzeć inicjatywę „Pogotowie dla Drzew”, może to zrobić, wykupując specjalną subskrypcję Wyborcza.pl. Do wyboru są trzy pakiety: „Zagajnik” za 60 zł z kodem na 3-miesięczną prenumeratę Premium, „Las” za 120 zł z kodem na 6-miesięczną prenumeratę Premium oraz „Puszcza” za 240 zł z kodem na 12-miesięczną prenumeratę Premium. Oferta przeznaczona jest zarówno dla nowych, jak i dotychczasowych prenumeratorów, którzy zakupiony kod mogą przekazać znajomym lub bliskim. Szczegółowe informacje tutaj.

Comments

comments

13
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...