
WP Holding rozwija segment turystyczny. Historyczna inwestycja i dobre wyniki w I kwartale
Jerzy Ciszewski - 27.05.2025Wirtualna Polska rozszerza swoją ofertę reklamową i wchodzi w obszar Retail Media
W pierwszym kwartale 2025 roku przychody ze sprzedaży Wirtualnej Polski Holding S.A. osiągnęły blisko 372 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 22 mln zł, czyli o ponad 6% rok do roku. Kluczowym motorem wzrostu był segment turystyczny, w którym spółka sfinalizowała też rekordową inwestycję, czyli przejęcie Invia Group.
Skorygowana EBITDA wyniosła 85,8 mln zł i utrzymała się na poziomie nieco wyższym niż w 2024 roku. Zysk netto w I kwartale wyniósł 12,4 mln zł. Segment turystyczny wygenerował przychody na poziomie 147,8 mln zł – o prawie 22 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Dwucyfrowy wzrost przychodów odnotował również segment finansów konsumenckich.
– Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu. Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy. Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. Już teraz działamy na 9 europejskich rynkach i obsługujemy rocznie prawie 6 mln podróżnych. W segmencie reklamy i subskrypcji ogłaszamy wejście w obszar “retail media”, poprzez rozszerzenie odnoszącej sukcesy sieci WPartner – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wirtualna Polska rozszerza swoją ofertę reklamową i wchodzi w obszar Retail Media.
WPartner for Retailers jest odpowiedzią na rosnące potrzeby reklamodawców, którzy chcą docierać z przekazem marketingowym do użytkowników w miejscu podejmowania decyzjach zakupowych. Te nowe, jakościowe miejsca reklamowe będą umieszczone w sklepach online, platformach zakupowych (tzw. marketplace’ach) oraz aplikacjach mobilnych. Jednocześnie sprzedawcy, dołączając do WPartner for Retailers, rozbudują swój model biznesowy o przychody ze sprzedaży reklam.
Retail Media to dziś jeden z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy cyfrowej. Dzięki bliskiemu połączeniu z aktywnością konsumencką, rynek ten ma według prognoz rosnąć w Polsce między 20 a 30% rocznie. Wirtualna Polska, posiadająca własną platformę reklamy Programmatic, dane o zachowaniach użytkowników i blisko 30-letnie doświadczenie w monetyzacji powierzchni reklamowej, naturalnie rozszerza swoją działalność o ten segment.
– WPartner for Retailers to rozwinięcie sprawdzonej już sieci brokerskiej dla wydawców – WPartner. Budujemy nowe źródło przychodów dla sklepów internetowych, tak jak z sukcesem dostarczamy od trzech lat popyt reklamowy do publisherów w Polsce i za granicą. Dołączenie powierzchni sklepów obok powierzchni wydawców pozwoli markom skutecznie docierać do potencjalnych konsumentów
w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii
i popytowi reklamowemu z WP – mówi Beata Tłuczkiewicz, Inventory Efficiency&Growth Director.
Nowa oferta będzie zintegrowana z istniejącym panelem reklamowym WP Ads (self-serve) oraz wspierana przez autorskie komponenty technologiczne WP. Sieć WPartner to ponad 6 tys. serwisów i aplikacji mobilnych w całej Europie, a technologia WP pozwala przetwarzać ponad 400 miliardów zapytań reklamowych kwartalnie.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego
(w tys. zł) | Trzy miesiące zakończone 31 marca 2025 |
Trzy miesiące zakończone 31 marca 2024 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment Reklama i Subskrypcje | ||||
Przychody ze sprzedaży | 158 715 | 166 374 | (7 659) | (4,6%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 154 963 | 161 332 | (6 369) | (3,9%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 53 308 | 54 405 | (1 097) | (2,0%) |
Segment Turystyka | ||||
Przychody ze sprzedaży | 147 758 | 125 952 | 21 806 | 17,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 147 755 | 125 952 | 21 803 | 17,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 23 393 | 22 783 | 610 | 2,7% |
Segment Finanse konsumenckie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 56 202 | 47 541 | 8 661 | 18,2% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 56 171 | 47 541 | 8 630 | 18,2% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 8 364 | 6 362 | 2 002 | 31,5% |
Segment Pozostałe | ||||
Przychody ze sprzedaży | 12 139 | 11 520 | 619 | 5,4% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 12 126 | 11 520 | 606 | 5,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 767 | 647 | 120 | 18,5% |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 371 953 | 349 782 | 22 171 | 6,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 368 154 | 344 740 | 23 414 | 6,8% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 85 832 | 84 299 | 1 533 | 1,8% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 79 313 | 81 123 | (1 810) | (2,2%) |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (44 575) | (38 340) | (6 235) | 16,3% |
Zysk na działalności operacyjnej | 34 738 | 42 783 | (8 045) | (18,8%) |
Wynik na działalności finansowej | (11 537) | (15 523) | 3 986 | (25,7%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 23 201 | 27 260 | (4 059) | (14,9%) |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 10 010 | 16 671 | (6 661) | (40,0%) |
Zysk netto | 12 417 | 19 027 | (6 610) | (34,7%) |
Grupa WP to holding technologiczny działający w obszarze mediów, reklamy oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu internetowego WP, prowadzi specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty czy benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne, m.in. za pośrednictwem Audioteka Group. W sektorze e-commerce WP jest obecna głównie w turystyce (m.in. Invia Group z takimi markami jak wakacje.pl, travelplanet.pl, nocowanie.pl) oraz finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl).
Comments
