Wirtualny sport – realny biznes

Informacja Prasowa - 20.01.2022
291

Wirtualny sport - realny biznes

WIRTUALNY SPORT – REALNY BIZNES

Polska liderem Europy w rozwoju branży esportowej

  • Esport w Polsce dynamicznie zwiększa wartość i coraz bardziej się profesjonalizuje. Drugi rok działania w pandemii podsumowuje Polska Liga Esportowa w opublikowanym dziś Raporcie za 2021 r.
  • Raport, który można pobrać TUTAJ, przedstawia też dane i wnioski z badań rynku i postaw konsumentów, prowadzonych przez niezależny instytut badawczy Sponsoring Insight.

Dwa lata pandemii przyniosły ogromny wzrost świadomości i zainteresowania esportem. Już ponad połowa (61%) 1 Polaków w wieku 16-65 lat zetknęła się z tym pojęciem, a 26% z nas przynajmniej raz kupiło jakiś produkt bądź związaną z esportem usługę. Co istotne, niemal połowa (46%) konsumentów sportów elektronicznych po raz pierwszy obejrzała treści esportowe właśnie w czasie pandemii.

Według danych PARP 2 polski rynek esportu w 2020 roku wart był 11,5 mln USD. – Naszym zdaniem na dzisiaj jest to znacznie więcej – nawet 15 mln dolarów. Rok 2021 przyniósł dynamiczny wzrost całej branży gamingowej, w tym esportu – mówi Paweł Kowalczyk, prezes Polskiej Ligi Esportowej.  – Skutki pandemii, jak kolejne lockdowny i zakazy spotkań przyczynił się do lawinowego wzrostu zainteresowania treściami esportowymi. I choć z jednej strony przychody branży ucierpiały w skutek odwołanych eventów, to rozwój produktów i działań online’owych zrekompensował te straty.

Dzisiaj największe eventy esportowe w kraju nie ustępują widownią wielkim wydarzeniom ligowym w tradycyjnym sporcie. Szybko rosnąca publiczność rozgrywek gamingowych stała się kołem zamachowym dla rozwoju branży. Widać to wyraźnie we wzroście zainteresowania esportem firm i marek nieendemicznych. Esport to dzisiaj najbardziej dynamicznie rozwijająca się platforma komunikacji dla marek z każdej niemal branży, która skupia grupę konsumencką o największym potencjale zakupowym. Niemal 42% kibiców Polskiej Ligi Esportowej jest w wieku 18-24, a nieco ponad 28% ma między 25-34 lata. Użytkownicy poniżej 18. roku życia stanowią niecałe 22% społeczności skupionej wokół PLE.

Z analiz Sponsoring Insight przedstawionych w Raporcie PLE, wynika, że najbardziej aktywne reklamowo – obok producentów sprzętu i akcesoriów gamingowych – są branża FMCG (15,8%) oraz retail (12,1%). Wśród partnerów Polskiej Ligi Esportowej są m.in. Lech Free, Red Bull, ale też Pracuj.pl, czy eWinner, Lotto, a także PGE Polska Grupa Energetyczna.

Co ważne, marki nie tylko inwestują w komunikację stricte reklamową, ale także w działania sponsoringowe, które pozytywnie wpływają na rozwój branży. – Wartość polskiego rynku sponsoringu esportu w 2021 roku oszacowaliśmy na ok. 32 mln złotych i przyznaję, że jest to kwota większa niż pierwotnie zakładaliśmy. Z drugiej strony to tylko 3% wartości rynku sponsoringu sportowego, choć niewykluczone, że w najbliższych latach ta proporcja może ulegać stopniowej zmianie na korzyść sportów elektronicznych. – prognozuje Seweryn Plotan, dyrektor zarządzający Sponsoring Insight,

W czerwcu ub. roku PLE jako pierwsza i jak dotąd jedyna organizacja w Polsce, wprowadziła Centralizację Praw Sponsoringowych – kompleksowy model biznesowy, w którym na jasnych zasadach uczestniczą wszystkie podmioty zrzeszone w Lidze. – To nasz kolejny krok w profesjonalizacji branży. Dla drużyn oznacza to nie tylko partycypowanie w kontraktach, ale też stałą, strategiczną współpracę z Polską Ligą Esportową, która da im gwarancję stabilności i przewidywalności rozwoju – podkreśla prezes PLE.

Efektem Centralizacji Praw Sponsoringowych jest już teraz znaczne zwiększenie atrakcyjności rywalizacji, między innymi poprzez pulę finansową, która w sezonie Jesień 2021 wyniosła historyczne 250 tysięcy złotych. Prezes Kowalczyk zapowiada, że w tym roku ta kwota będzie już czterokrotnie większa. – W puli finansowej 2022 r. do podziału dla zawodników i organizacji będzie ponad milion złotych.

1 Dane z raportu PARP The Game Industry in Poland (2020)

2 Dane z raportu Deloitte „Let’s Play! 2021 – europejski rynek e-sportu

Comments

comments

291
Komentarze
Sonda

Trzy organizacje branżowe: Związku Firm Public Relations, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Stowarzyszenia Agencji Public Relations jest dla rynku PR rozwiązaniem optymalnym ??

Loading ... Loading ...