Wielka czwórka wie co robi

Jerzy Ciszewski - 27.11.2015
251

Wielka Czwórka, czyli firmy, w których każdy student chciałby się znaleźć.

Nazywają te korporacje Wielką Czwórką firm, które zajmują się audytem finansowym przedsiębiorstw. Wykładowcy na uczelniach przekonują studentów, że to są miejsca, w których chcą się znaleźć, a szczyt kariery osiągną, gdy zasilą szeregi tych przedsiębiorstw.

Co takiego w nich jest, że cieszą się tak ogromnym prestiżem wśród absolwentów?

Deloitte prowadzi spotkania dla osób, które chcą stać się częścią ich firmy. Ma bogatą ofertę praktyk i programów stażowych. Co więcej, praktyki są płatne. Trudno o lepszą ofertę dla studentów. Ci ludzie zdają sobie sprawę z tego, że nawet nauka w takim miejscu jak Deloitte może stać się przepustką do kariery. Chyba, że zostaniesz. To także osiągnięcie.

Na stronie istnieje rónież zakładka Ludzie w Deloitte. Bardzo ciekawa sekcja z wypowiedziami pracowników. Jedna z kolumn należy do Wojtka Milewskiego z działu konsultingu ,,Do Deloitte trafił na trzecim roku poprzez starszych kolegów z organizacji studenckich, którzy namówili go, by wystartował w rekrutacji na płatne praktyki. Działalność w kołach naukowych i studenckim piśmie „To zależy” uważa za jedno z ważniejszych swoich doświadczeń, które zaprocentowało, m.in. pracą, którą dziś wykonuje”­ widnieje na stronie.

Deloitte docenia inicjatywy studentów, ich zapał i chęć zdobycia doświadczenia. Takie wnioski można wysnuć po kilku chwilach spędzonych na stronie. Oprócz bogatego programu pakietów rozwoju dla pracowników, firma ma również nienaganny wizerunek w innych kategoriach.

Tegoroczna akcja ,,25 inicjatyw na 25. urodziny Deloitte” to działalność mająca na celu sfinansowanie projektów społecznych pracowników. Nie samą pracą żyje człowiek, prawda?

Kolejną ogromną firmą sektora audytu jest PwC. Obszerny proces rekrutacyjny, który sprawdza nie tylko doświadczenie, osiągnięcia na studiach, ale i myślenie logiczne czy pracę w grupie. Te wszystkie zadania mają na celu wyłonienie najlepszego kandydata.

Firma zaznacza, ze kierunek studiów nie jest aż tak istotny jak same kompetencje. Nawet studiując coś pozornie mało związanego z działalnością firmy można stać się doskonałym pracownikiem. Programy dla studentów i absolwentów stają się już normą w ogromnych korporacjach, także i tu (tak jak w pozostałych firmach) kładzie się na nie szczególny nacisk.

Wyszkolenie lojalnego pracownika jest bardzo ważne, ponieważ późniejszy proces wdrażania jest dużo łatwiejszy. PwC może pochwalić się również innym dużym osiągnięciem. W Stanach Zjednoczonych od przyszłego roku firma pomoże spłacać studenckie pożyczki swoich pracowników. W Polsce można powiedzieć, że nauka jest bezpłatna, jednak być może kolejnym krokiem będą podobne inicjatywy w naszym kraju? Gra jest warta świeczki.

O EY pojawił się już wpis w kontekście employer brandingu, wspomnę więc krótko o inicjatywach korporacji. Proces rekrutacyjny jest szczegółowo opisany na stronie, kandydaci więc dokładnie wiedzą, czego się spodziewać. Poza tym prężnie działa kanał na Youtube, na którym znajdujemy nie tylko przydatne informacje związane z działalnością firmy, ale i zabawne filmiki pracujących już osób.

Dla EY ważne jest pokazanie zwykłego dnia, aby kandydaci mieli pojęcie o pracy w firmie. Kilka lat temu dość głośno było również o inicjatywie EY dotyczącej zwiększania komfortu pracowników poprzez profilaktyczne masaże, dostawy świeżych owoców i cykle wykładów.

Tak się dba o podwładnych! Inne firmy zaczynają brać przykład, bo w coraz nowych miejscach można spotkać podobne działania. Dzień pizzy, wspólne wyjścia do kina, pakiety sportowe i medyczne stają się codziennością. Oni jednak wyznaczyli kierunek. Dlatego nowych kandydatów nie brakuje.

KPMG to ostatnia firma w zestawieniu. Chwalą się przede wszystkim benefitami wynikającymi ze wstąpienia do ich szeregów. Pakiety sportowe i medyczne, karta American Express a także korzystanie z Programu Floty Samochodowej KPMG po dwóch latach pracy to niektóre z dogodności. Jeśli chodzi o sam proces rekrutacyjny, firma zaznacza, że uzależniony jest on poszczególnych działów i stanowisk.

Widnieje tu dużo mniej informacji niż na przykład w zakładkach Deloitte czy EY. Fora internetowe pękają w szwach od spekulacji, relacji kandydatów i domysłów ciekawskich. Stąd też rodzą się legendy o rzekomych kursach przygotowawczych do testów w takich firmach jak KPMG czy PwC.

Mimo wszystko pozytywny wizerunek korporacji jest widoczny w samej ilości wątków, które odnajdujemy w internecie. Z pewnością jest to jeden z najbardziej pożądanych pracodawców wśród młodych.

Wielka Czwórka to ogromne korporacje, które zatrudniają mnóstwo osób. Pozycja zbudowana latami ciężkiej pracy to wynik nie tylko zabiegów wizerunkowych, ale przede wszystkim standardy przyjmowania nowych kandydatów, szkolenia ich, podtrzymywania więzi z zatrudnionymi od wielu lat. Nie bez powodu akurat te firmy są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i docenianych pracodawców na rynku.

A.K.

Comments

comments

251
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...