„Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi?” Relacja z wystawy

Redakcja PR - 04.11.2016
146

Relacja z wystawy "Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi?"

W czwartek, 3 listopada, w Centrum Kreatywności Targowa, otwarta została wystawa „Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”. Organizatorzy – Instytut Szwedzki i Ambasada Szwecji, we współpracy z agencją PR Calling!, pokazali, na czym polega fenomen szwedzkiej reklamy – często kontrowersyjnej, bazującej na stereotypach, ale dającej do myślenia. Portal publicrelations.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem. 

Jak wygląda reklama w Szwecji – mogli zobaczyć odwiedzający wystawę „Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”. W Centrum Kreatywności Targowa pokazano najwybitniejsze kreacje reklamowe z ostatnich trzydziestu lat. Wyboru dokonał Instytut Szwedzki – organizacja pozarządowa od lat dbająca o wizerunek skandynawskiego kraju poza jego granicami. Wystawa, którą można oglądać w Warszawie, w tym roku odwiedziła już takie miasta jak kolumbijska Bogota czy egipska Aleksandria.

img_20161103_101325

Zebranych na inaugurującym wystawę seminarium powitała ambasador Szwecji Inga Eriksson Fogh. Pani ambasador wyraziła nadzieję, że spotkanie będzie inspiracją do polsko-szwedzkiej dyskusji nad komunikacją. Uczestników powitał z ramienia stołecznych władz Grzegorz Wolff, Zastępca Dyrektora Biura Rozwoju Gospodarczego Miasta Stołecznego Warszawy. W imieniu Instytutu Szwedzkiego, który przygotował wystawę, uczestników powitała Anna Maria Bernitz.

Wartościowym elementem spotkania były miniwykłady przedstawicieli świat reklamy i nauki, ze Szwecji i Polski. Z gościnnymi, insprującymi przemówieniemi, przybliżającymi szwedzką optykę reklamy, wystąpili zaproszeni goście. Sara Kristofferson – profesor historii designu na Konstfack University Collage of Arts, Crafts and Design i kuratorka wystawy – powiedziała:

Reklama jest jak lustro, ale nie niewinne lustro. Mówi nam coś o społeczeństwie, w jakim żyjemy, o świecie wartości, jakie wyznajemy. 

O tym, jak w praktyce wygląda robienie reklam w Szwecji, opowiedział dyrektor jednej z najlepszych tamtejszych agencji reklamowych Honesty – Walter Naeslund.

Polski świat reklamy przybliżyły gościom: dr hab. Teresa Taranko, profesor SGH i Akademii Leona Koźmińskiego oraz Katarzyna Sośnierz, dyrektor kreatywna i współzałożycielka agencji LVOV. Następnie zaproszeni goście wzięli udział w dyskusji zatytułowanej: „Czy reklama może zmieniać społeczeństwo? Perspektywa szwedzka i polska”. 

Sama wystawa składa się z kilkudziesięciu najbardziej oryginalnych, szokujących oraz kontrowersyjnych reklam szwedzkich z ostatnich kilkudziesięciu lat. Ich twórcy nie bali się w nich przełamywać tabu: homoseksualizmu, niepełnosprawności, przemocy wobec kobiet. Zaprezentowane kreacje reklamowe mają jeden wspólny mianownik – nie dają przejść obok siebie obojętnie, zmuszają do myślenia i refleksji. Wiele z nich zostało zrealizowanych na zlecenie bądź przez same organizacje pozarządowe – to kolejny wyróżnik szwedzkiej reklamy. Wciąż duży odsetek stanowią niekomercyjne kampanie społeczne. To element polityki opiekuńczego państwa szwedzkiego – problemy społeczne rozwiązuje się tam w dużej mierze za pomocą szeregu kampanii informacyjnych. To ważna część dialogu społecznego i cenna cegiełka nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego.

O ogromnym zaufaniu niech poświadczy jedna z najnowszych akcji rządu szwedzkiego – “Curators of Sweden”. W ramach prezentowania różnorodnego wizerunku Szwecji, kraj na tydzień oddaje oficjalne konto na Twitterze jednemu obywatelowi. Każda z osób może swobodnie wypowiadać się na temat życia w Szwecji, manifestować swoje poglądy i krytykować  krajowe problemy. Dzięki temu, obraz Szwecji w oczach innych jest szczery, pozbawiony fałszu i różnorodny.  

img_20161103_103413

img_20161103_103424

Serdecznie zapraszam do obejrzenia wystawy – pozwala bowiem z zupełnie innej perspektywy zobaczyć reklamę i uświadomić sobie jej wpływ na społeczeństwo.

„Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”, 3-23.11.2016r. 

Centrum Kreatywności Targowa,

Targowa 56, Warszawa

Wstęp wolny, w godzinach 10:00-18:00.

Comments

comments

146
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...