Relacja z wystawy "Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi?"
W czwartek, 3 listopada, w Centrum Kreatywności Targowa, otwarta została wystawa „Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”. Organizatorzy – Instytut Szwedzki i Ambasada Szwecji, we współpracy z agencją PR Calling!, pokazali, na czym polega fenomen szwedzkiej reklamy – często kontrowersyjnej, bazującej na stereotypach, ale dającej do myślenia. Portal publicrelations.pl objął patronat medialny nad wydarzeniem.
Jak wygląda reklama w Szwecji – mogli zobaczyć odwiedzający wystawę „Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”. W Centrum Kreatywności Targowa pokazano najwybitniejsze kreacje reklamowe z ostatnich trzydziestu lat. Wyboru dokonał Instytut Szwedzki – organizacja pozarządowa od lat dbająca o wizerunek skandynawskiego kraju poza jego granicami. Wystawa, którą można oglądać w Warszawie, w tym roku odwiedziła już takie miasta jak kolumbijska Bogota czy egipska Aleksandria.
Zebranych na inaugurującym wystawę seminarium powitała ambasador Szwecji Inga Eriksson Fogh. Pani ambasador wyraziła nadzieję, że spotkanie będzie inspiracją do polsko-szwedzkiej dyskusji nad komunikacją. Uczestników powitał z ramienia stołecznych władz Grzegorz Wolff, Zastępca Dyrektora Biura Rozwoju Gospodarczego Miasta Stołecznego Warszawy. W imieniu Instytutu Szwedzkiego, który przygotował wystawę, uczestników powitała Anna Maria Bernitz.
Wartościowym elementem spotkania były miniwykłady przedstawicieli świat reklamy i nauki, ze Szwecji i Polski. Z gościnnymi, insprującymi przemówieniemi, przybliżającymi szwedzką optykę reklamy, wystąpili zaproszeni goście. Sara Kristofferson – profesor historii designu na Konstfack University Collage of Arts, Crafts and Design i kuratorka wystawy – powiedziała:
Reklama jest jak lustro, ale nie niewinne lustro. Mówi nam coś o społeczeństwie, w jakim żyjemy, o świecie wartości, jakie wyznajemy.
O tym, jak w praktyce wygląda robienie reklam w Szwecji, opowiedział dyrektor jednej z najlepszych tamtejszych agencji reklamowych Honesty – Walter Naeslund.
Polski świat reklamy przybliżyły gościom: dr hab. Teresa Taranko, profesor SGH i Akademii Leona Koźmińskiego oraz Katarzyna Sośnierz, dyrektor kreatywna i współzałożycielka agencji LVOV. Następnie zaproszeni goście wzięli udział w dyskusji zatytułowanej: „Czy reklama może zmieniać społeczeństwo? Perspektywa szwedzka i polska”.
Sama wystawa składa się z kilkudziesięciu najbardziej oryginalnych, szokujących oraz kontrowersyjnych reklam szwedzkich z ostatnich kilkudziesięciu lat. Ich twórcy nie bali się w nich przełamywać tabu: homoseksualizmu, niepełnosprawności, przemocy wobec kobiet. Zaprezentowane kreacje reklamowe mają jeden wspólny mianownik – nie dają przejść obok siebie obojętnie, zmuszają do myślenia i refleksji. Wiele z nich zostało zrealizowanych na zlecenie bądź przez same organizacje pozarządowe – to kolejny wyróżnik szwedzkiej reklamy. Wciąż duży odsetek stanowią niekomercyjne kampanie społeczne. To element polityki opiekuńczego państwa szwedzkiego – problemy społeczne rozwiązuje się tam w dużej mierze za pomocą szeregu kampanii informacyjnych. To ważna część dialogu społecznego i cenna cegiełka nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego.
O ogromnym zaufaniu niech poświadczy jedna z najnowszych akcji rządu szwedzkiego – “Curators of Sweden”. W ramach prezentowania różnorodnego wizerunku Szwecji, kraj na tydzień oddaje oficjalne konto na Twitterze jednemu obywatelowi. Każda z osób może swobodnie wypowiadać się na temat życia w Szwecji, manifestować swoje poglądy i krytykować krajowe problemy. Dzięki temu, obraz Szwecji w oczach innych jest szczery, pozbawiony fałszu i różnorodny.
Serdecznie zapraszam do obejrzenia wystawy – pozwala bowiem z zupełnie innej perspektywy zobaczyć reklamę i uświadomić sobie jej wpływ na społeczeństwo.
„Więcej niż reklama – jak to robią Szwedzi”, 3-23.11.2016r.
Centrum Kreatywności Targowa,
Targowa 56, Warszawa
Wstęp wolny, w godzinach 10:00-18:00.