Eksperci ostrzegają: w światowej wojnie propagandowej wygrywa Rosja. Dlaczego? Jak to powstrzymać?

Redakcja PR - 06.04.2017
44

Niepokojący raport brytyjskich ekspertów

Alarmujący raport brytyjskiego think tanku Foreign Policy Centre. Państwa zachodnie przegrywają starcie na froncie propagandy z Federacją Rosyjską. Jak piszą eksperci, Wielka Brytania i jej państwa sojusznicze muszą niezwłocznie podjąć wysiłki, by przeciwstawić się dezinformacji płynącej ze Wschodu. 

Rosja i inne kraje byłego Związku Radzieckiego angażują się coraz silniej w szerzeniu dezinformacji – pole do największego popisu stają się media społecznościowe, zdominowane przez opłacanych z Kremla trolli. Według licznych raportów organizacji międzynarodowych, działania te mają na celu kształtowanie wedle własnych interesów debaty publicznej w USA i Europie.

Na naszym portalu wielokrotnie przytaczaliśmy m.in raporty Centrum Centrum Eksperckiego NATO ds. Komunikacji Strategicznej. Teksty na temat wojny informacyjnej można znaleźć pod linkami: Media – nowy wymiar wojnyRola social mediów w wojnie hybrydowej cz.1, cz. 2; Wojna informacyjna Rosji w XXI wieku, Rosyjska propaganda na Ukrainie; Raport Munich Security Conference. Zachęcamy do lektury tych i innych tekstów. 

W raporcie przygotowanym przez Foreign Policy Centre, którego fragment przytacza PRweek.com, czytamy m.in:

Na polu walki w „miękkiej” wojnie na informacje, państwa zachodnie tracą grunt pod nogami. Muszą podjąć działania, by móc sprostać wyzwaniu. Zachodnie rządy, NGO’sy i przede wszystkim – społeczeństwa – muszą być bardziej czujne i świadome wyzwań, które przed nimi stoją. Konieczne jest wzmocnienie instytucji i ochrona instytucji państwa i społeczeństw, a jednocześnie praca na rzecz praw człowieka w państwach byłego Związku Radzieckiego.

Raport opiera się na analizie działań propagandowych Rosji w Szwecji, Finlandii, które podejmowane są pod płaszczykiem niezależnych opinii. Federacja Rosyjska proaktywnie działa na rzecz zmiany międzynarodowego klimatu politycznego, odwrócenia na własną korzyść toku debaty publicznej – wykorzystuje w tym celu media, działające w wielu krajach jako „niezależne”. Finansuje również szereg instytucji i organizacji, które służą jej do destabilizowania sytuacji społeczno-politycznej w państwach Zachodu.

Zalecenia autorów raportu są jasne: należy aktywnie wspierać europejskie inicjatywy oddolne, działać na rzecz silnego społeczeństwa obywatelskiego. Konieczna przy tym jest weryfikacja źródeł informacji, monitoring social mediów pod kątem fake newsów i tych mediów, co do których istnieją zachodzą obawy zależności i sympatii prorosyjskich.

Na podstawie: PRweek.com 

Comments

comments

44
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...