W 2019 wydamy ponad 20 mld USD na stworzenie nowej rzeczywistości

Jerzy Ciszewski - 21.12.2018
163

W 2019 wydamy ponad 20 mld USD na stworzenie nowej rzeczywistości

W 2019 wydamy ponad 20 mld USD na stworzenie nowej rzeczywistości

Zamknij oczy i wyobraź sobie ekskluzywny butik, którego centralnym punktem jest twoja kanapa. Na półkach produkty z całego świata, które są dokładnie tym czego chcesz i są idealnie dopasowane do ciebie. Wszystko dostępne 24/7. Brzmi jak sen? Nie, to świat A.D. 2019. Rozszerzona rzeczywistość i big data odmienią sposób w jaki robimy i myślimy o zakupach. To napędzi koniunkturę sektora AR i VR, którego wartość w przyszłym roku ma przekroczyć 20 miliardów dolarów, podaje IDC. Głównym beneficjentem będzie branża ecommerce, która rozsmakowała się w nowoczesnych technologiach.

W drugiej część filmu “Powrót do przyszłości” Marty McFly grany przez Michaela J. Foxa po przenosinach do niedalekiej przyszłości, zostaje zaatakowany przez gigantycznego rekina, który reklamuje film Szczęki. Ku jego zdziwieniu okazuje się, iż był to jedynie hologram bazujący na rozszerzonej rzeczywistości. Jeszcze kilka lat temu był to niemożliwy do zrealizowania scenariusz, dziś podobne próby podejmują firmy z całego świata, np. Pepsi, która w swojej kampanii marketingowej używa przystanku autobusowego, który poddawany jest atakowi obcych z kosmosu.

– “Potencjał technologii AR wykorzystują Google i Microsoft. Wprowadzenie środowiska ARcore czy Hololens dla szerokiego odbiorcy, wywołało lawinowy wysyp aplikacji opartych o wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości.” – mówi Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies, będącej pionierem Big Data i dodaje: “Przykładem jest światowy fenomen w dziedzinie rozrywki – Pokemon Go. Aplikacja oparta o AR i prostą mechanikę podbiła serca graczy w ekspresowym tempie, a dochody były astronomiczne – przez 2 lata firma Niantic zarobiła 2 mld USD.”

Rozszerzone możliwości

Grudzień to czas podsumowań i prognoz. O te drugie pokusili się analitycy z IDC. Najnowszy raport nie postawia złudzeń, w jakim kierunku zmierza biznesowe wykorzystanie zawansowanych technologii. Firma analityczna szacuje, że światowe wydatki na rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość (AR/VR) wyniosą w 2019 roku prawie 20,4 mld USD, co oznacza wzrost o blisko 70% w porównaniu do 2018 (12,1 mld USD).

Jak dynamicznie rozwija się ten rynek najlepiej dowodzi wspomniana publikacja IDC na temat rynku rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Firma musiała zaktualizować swoje prognozy, ponieważ sektor rozwija się szybciej niż wskazywały nawet najbardziej optymistyczne szacunki. Okazuje się, że w ciągu najbliższego pięciolecia wartość sektora wzrośnie rok do roku o 70%. To nie pomyłka i zero nie wkradło się tam przypadkowo.

– „Ten wynik jednoznacznie pokazuje, że żyjemy w epoce przełomowej i na naszych oczach świat się zmienia. Każda nowa technologia korzysta z danych, które można potraktować jak energię niezbędną do ich funkcjonowania. – komentuje wyniki Grzegorz Kosiński, CEO Audience Network, firmy specjalizującej się w data consultingu.

Sprzedawaj doświadczenia, nie produkty

AR to jeden z klocków, który posłuży biznesowi w budowaniu skutecznej strategii sprzedaży. Według eMarketer Retail 42% klientów uważa, że ​​nowe technologie, takie jak VR, poprawiają wrażenia klientów. Jak wobec tego będzie wyglądać sprzedaż w najbliższych latach?

“Przede wszystkim firmy będą skupiać się na sprzedaży doświadczeń, a nie produktów. Jest to szczególnie istotne dla pokolenia C, które charakteryzuje się tym, że nieprzerwanie funkcjonuje w sieci, a granica pomiędzy światem wirtualnym, a rzeczywistym, zaciera się. Decydując się na zakup nie kierują się oni ceną czy specyfikacją, a korzyściami i wartościami jakie ma do zaoferowania marka.” – analizuje Marcin Filipowicz, wiceprezes Audience Network.

 Trzej muszkieterowie ecommerce

Trzy ważne technologie, które wpłyną na customer experience to AR, AI i Big Data. Ludzkość funkcjonuje w czasach, w których jesteśmy otoczeni danymi i to może być kluczem do uzyskania bogatych informacji o naszym świecie. Możemy wyświetlać złożone struktury danych w sposób jaki wcześniej nie był możliwy – prostszy i bardziej zrozumiały. Big Data to nowy paradygmat wynikający z niezliczonych źródeł danych, takich jak: transakcje, internet, sieci społecznościowe, urządzenia i wszelkiej maści czujniki.

– “Zebrane informacje trzeba jednak uporządkować, w tym celu stosujemy mechanizmy sztucznej inteligencji, które pełnią rolę filtra. W zależności od efektu, jakiego oczekujemy, możemy nastawić odpowiednie parametry i w oparciu o to AI będzie poszukiwać interesujących z naszego punktu widzenia informacji.” – opisuje Piotr Prajsnar z Cloud Technologies, do której należy jedna z największych na świecie hurtowni danych typu audience data.

JD, jedna z głównych stron internetowych handlu elektronicznego w Chinach, ogłosiła w ubiegłym roku, że zainwestuje 30 miliardów juanów (4,5 mld USD) w budowę centrum AI w małym mieście Fenggang w Guangdong, aby lepiej rozwinąć swoją technologię sztucznej inteligencji dla biznesu.

Samo AI potrzebuje jednak danych, dzięki którym może rozwijać swoje umiejętności poprzez algorytmy uczenia maszynowego. Jak bardzo zyska na znaczeniu w ciągu najbliższych lat? Z raportu OnAudinece.com wynika, że jeszcze w tym roku globalny rynek danych osiągnie wartość 20,6 mld dolarów, a w 2019 r. będzie on wart już 26 mld, co oznacza wzrost na poziomie 26,6% rdr.

Comments

comments

163
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...