Potrzeba większej ludzkiej bliskości i kreatywności, optymizm cechujący generację Z, otwartość na nowe technologie i ich wpływ na cyfrowe wyobcowanie – te i wiele innych zagadnień porusza najnowsza edycja raportu „The Future 100” opracowanego przez VML. Raport obejmuje 10 sektorów: kultura, technologia, podróże i hotelarstwo, marki i marketing, jedzenie i picie, uroda, handel detaliczny, dobra luksusowe, zdrowie i wellness oraz innowacje.
Tegoroczne badanie ujawniło m.in. sprzeczne pragnienia konsumentów: innowacje cyfrowe kontra zamiłowanie do tego, co analogowe czy lęk o przyszłość kontra nadzieja dla społeczeństwa.
W świecie zmagającym się z polaryzacją i niepewnością szukamy obszarów, w których poczujemy się pewnie i bezpiecznie. Prym w tym wiedzie generacja Z. 67% przedstawicieli tego pokolenia przyznaje się do uciekania od codziennych trosk do innej rzeczywistości za pomocą technologii.
Na całym świecie respondenci wskazują stres jako główne wyzwanie dla ludzkiego dobrostanu. Pragnienie spowolnienia, dominujące w ubiegłorocznej edycji raportu, wyewoluowało w bardziej proaktywne nastawienie nacechowane na samopoznanie, odkrywanie, poszukiwanie nowych stylów życia. Konsumenci priorytetowo traktują wydatki na zdrowie i wellbeing, aby znaleźć równowagę.
Prawie 70% respondentów wskazało, że stara się kupować lub posiadać mniej rzeczy, co jest wyzwaniem dla marek w kontekście konieczności dostosowania się do świadomego konsumenta i jego wyzwań budżetowych.
Sztuczna inteligencja zapoczątkowuje nową generację twórców. Podczas gdy 76% ankietowanych uważa, że technologia nigdy w pełni nie zastąpi ludzkiej kreatywności, rośnie dostępność narzędzi AI wspierających twórczą ekspresję. Fala contentu generowanego przez użytkowników wymusza pojawienie się funkcji „kuratorów”, czyli liderów opinii, prowadzących swoich obserwujących przez zalew cyfrowych treści, oddzielając to, co generyczne, od tego, co wartościowe.
2025 będzie rokiem, w którym marki naprawdę zmierzą się z ewoluującymi wartościami wyznawanymi przez współczesnego konsumenta, redefiniując sposób, w jaki żyjemy, pracujemy i nawiązujemy kontakty.
Naomi Troni, global chief marketing officer w VML
