Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów sprawdził jakość 101 produktów
Okazało się, że produkty różnią się nie tylko składem, ale też gramaturą. Na przykład chipsy niemieckie smażono na oleju słonecznikowym, a polskie na palmowym.
Polacy nie mają wyrobionych poglądów o podwójnej jakości żywności. 71 proc. osób badanych przez Kantar Public na zlecenie UOKiK przyznało, że nie kupiło produktu tej samej marki w Polsce i za granicą. 86 proc. nie słyszało o pojęciu „podwójna jakość żywności” lub nie wie co ono oznacza. Jedynie 3 proc. konsumentów wie, co się pod nim kryje. Mimo to co trzeci wierzy, że istnieją różnice w jakości. Wiedzę czerpią przede wszystkim ze swojego doświadczenia, opinii innych, przekazów w mediach. Większość jest przekonana, że jeżeli produkty wyglądają tak samo, to muszą mieć identyczny skład. Największe przekonanie o tym, że towary sprzedawane w Polsce mają inną jakość od tych na zachodzie Europy mają osoby, które mieszkały dłużej za granicą.
UOKiK z Inspekcją Handlową przeprowadziło testy sprawdził jakość 101 produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Istotne różnice dotyczyły 12. Pierwsze testy porównawcze odbyły się pod koniec 2017 roku, a drugie w 2018 roku.