TikTok chroni integralność platformy podczas wyborów prezydenckich w Polsce

Informacja Prasowa - 05.05.2025
42

Dostarczanie użytkownikom rzetelnych źródeł informacji

TikTok od 2020 r. podejmuje działania mające na celu ochronę integralności platformy przy okazji ponad 200 wyborów na całym świecie, w tym również tych odbywających się w tym roku, m.in. w NiemczechChorwacji i innych krajach europejskich. Ich celem jest zapewnienie bezpiecznej przestrzeni sprzyjającej otwartemu wyrażaniu siebie i budowaniu społeczności. Również w związku z nadchodzącymi wyborami prezydenckimi w Polsce TikTok przygotował szereg inicjatyw w trosce o integralność platformy.

Ochrona integralności platformy

TikTok podejmuje szeroko zakrojone działania, by chronić integralność platformy podczas wyborów. Pracami kieruje Grupa Zadaniowa ds. Wyborów, w skład której wchodzą eksperci ds. cyberbezpieczeństwa, działań dezinformacyjnych, misinformacji i integralności wyborów. Grupa ta odpowiada za działania na rzecz ochrony platformy, przy użyciu zaawansowanych technologii moderacji oraz moderatorów. Zarówno ludzie jak i technologie nieustannie dbają o bezpieczeństwo społeczności poprzez stosowanie różnorodnych środków egzekwowania zasad określonych w globalnym centrum integralności wyborów TikToka. Ma to zapewnić użytkownikom przestrzeń, w której będą mogli swobodnie wypowiadać się w ważnych dla nich kwestiach.
W kwestii wyborów, w Polsce TikTok aktywnie współpracuje z odpowiednimi instytucjami m.in. z NASK. Podmioty te za pośrednictwem specjalnych kanałów mogą zgłaszać treści, które ich zdaniem naruszają Zasady Społeczności aplikacji lub przepisy prawa. TikTok koordynuje również działania z lokalnymi instytucjami, takimi jak organizacje fact-checkingowe i pozarządowe, z którymi współpracuje w ramach Community Partner Channel. Nadal wspiera też System Szybkiego Reagowania jako część unijnego Kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji, który pomaga reagować na nagłe wyzwania mogące zagrażać integralności procesu wyborczego.

Dostarczanie użytkownikom rzetelnych źródeł informacji

Aby ułatwić dostęp do wiarygodnych informacji na tematy związane z wyborami, 18 kwietnia 2025 r. TikTok uruchomił w aplikacji Centrum Wyborcze do którego użytkownicy kierowani są po wpisaniu określonych fraz w wyszukiwarce np. wybory prezydneckie. Centrum Wyborcze kieruje również użytkowników do stworzonej przez NASK platformy z informacjami na temat cyfrowego bezpieczeństwa i dostarcza podsumowanie najważniejszych kwestii związanych z wyborami w Polsce: ważne daty, proces wyborczy oraz kluczowe zasady związane z TikTokiem. W okresie wyborczym do wszystkich treści związanych z wyborami platforma stosuje również specjlane tagi wideo, zachęcające użytkowników do odwiedzenia Centrum Wyborczego.
d9608bda-b7f0-4840-bf17-470c0990da0a.png
Jest to część działań mających na celu dostarczanie użytkownikom TikToka rzetelnych informacji i zapewnienie niezbędnego kontekstu na temat treści i kont. TikTok oznacza również konta mediów powiązanych z państwem, przyznaje profilom oznaczenia „zweryfikowane”, potwierdzające ich autentyczność, a także wymaga, aby twórcy oznaczali treści generowane przez AI. Udostępnia im również potrzebne do tego narzędzia.

Promowanie edukacji medialnej

Zwiększanie kompetencji społeczności TikToka jest kluczowym filarem strategii firmy, dlatego stale inwestuje w inicjatywy związane z edukacją medialną. Ma to na celu przekazanie użytkownikom wiedzy i umiejętności krytycznej oceny treści, rozpoznawania dezinformacji, a także zapewnienie im dostępu do wiarygodnych źródeł informacji.
W związku z nadchodzącymi wyborami prezydenckimi w Polsce, TikTok uruchamia również kampanię media literacy we współpracy z popularnymi twórcami, Stowarzyszeniem Demagog oraz partnerami medialnymi takimi jak Grupa Eurozet oraz orientuj.się. Kampania ma zachęcić do krytycznego myślenia i oceny treści, a także pomóc w odróżnieniu faktów od fikcji podczas przeglądania treści online.

Jako Grupa Eurozet rozumiemy rolę mediów w edukowaniu społeczeństwa i budowaniu odporności na dezinformację. Wspieramy naszych odbiorców w rozwijaniu krytycznego myślenia, lepszym rozumieniu mechanizmów dezinformacji oraz wyposażaniu ich w praktyczne narzędzia do samodzielnej oceny i weryfikacji informacji. Dołączamy do kampanii edukacyjnej TikToka jako Grupa Eurozet, a działania w ramach projektu będą realizowane na antenie i na profilu TikTokowym Radia ZET. Stawiamy na jasny przekaz: każdy użytkownik internetu ma realny wpływ na to, jaka będzie jakość treści w sieci. Świadomość, odpowiedzialność i odwaga w kwestionowaniu nieprawdziwych informacji to kluczowe kroki do stworzenia bezpieczniejszej i bardziej odpornej przestrzeni online. Radio ZET każdego dnia dostarcza słuchaczom najświeższe, sprawdzone i rzetelne informacje z kraju i ze świata – zawsze oparte na wiarygodnych źródłach.

Marta Bizior, Social Media Director w Grupie Eurozet

Partnerzy TikToka przygotowują serię materiałów edukacyjnych wyjaśniających, jak rozpoznawać i unikać dezinformacji, jednocześnie dostarczając narzędzi potrzebnych do krytycznej oceny treści dostępnych w internecie oraz wskazując oficjalne źródła. Filmy te są dostępne dla społeczności za pośrednictwem Centrum Wyborczego, specjalnej podstrony dotyczącej edukacji medialnej, i będą aktywnie promowane dla zwiększenia ich widoczności w trakcie całego okresu wyborczego.

Zwalczanie szkodliwej dezinformacji

Tiktok chroni swoją społeczność egzekwując rygorystyczne zasady dotyczące szkodliwej dezinformacji oraz prób wprowadzania użytkowników w błąd. W tym celu firma inwestuje w zaawansowane technologie moderacji i zespół tysięcy specjalistów ds. bezpieczeństwa wraz ze specjalnym działem ds. wyborów, działającym również w Polsce. Specjaliści wspólnie dbają o ochronę platformy.
TikTok zakazuje rozpowszechniania dezinformacji, a w przypadku treści niezweryfikowanych, których autentyczność nie jest potwierdzona, istnieje możliwość ich oznaczenia, wyłączenia z systemu rekomendacji oraz zachęcenia użytkowników do ponownego przemyślenia decyzji o ich udostępnieniu. Firma współpracuje z ponad 20. organizacjami fact-checkingowymi na całym świecie, aby weryfikować dokładność treści i umożliwić swoim zespołom precyzyjne egzekwowanie przyjętych zasad. W Polsce lokalnym partnerem TikToka jest Stowarzyszenie Demagog.

Przeciwdziałanie aktywnościom wprowadzającym w błąd

Platforma z dużą starannością monitoruje próby podważania autentycznego charakteru interakcji na TikToku. Ma specjalne zespoły, które zajmują się wykrywaniem i eliminowaniem szkodliwych działań dezinformacyjnych.
Nie zezwala na tzw. „operacje ukrytego wpływu”, czyli sytuacje, w których współpracujące ze sobą sieci kont próbują wprowadzać w błąd opinię publiczną na temat istotnych kwestii społecznych (informacje o incydentach tego typu są pulikowane w Centrum Przejrzystości). Zabrania również podszywania się pod inne osoby czy sztucznego zwiększania zasięgów treści np. poprzez wykorzystanie botów.
Ponadto media państwowe nie mogą prowadzić działań reklamowych poza granicami swojego kraju. Jeśli próbują dotrzeć do zagranicznych odbiorców, ich zasięg jest ograniczany.

Ochrona przed fałszywi treściami AI

Aby odbiorcy treści nie byli okłamywani, TikTok wymaga od twórców, aby oznaczali realistycznie wyglądające treści AI (AIGC). Platforma jest rynkowym liderem, jeżeli chodzi o adopcję nowych narzędzi i technologii w kweistii oznaczeń – włączając w to możliwość dodawania oznaczeń przez samych twórców oraz tzw. C2PA Content Credentials, pozwalające na identyfikację treści AI powstałych na innych platformach. Ponadto szkodliwe treści AIGC nie są dozwolone, nawet jeżeli zostały poprawnie oznaczone. Dotyczy to między innymi fałszywego przedstawienia postaci publicznych pokazujących je jako udzielających poparcia bądź będących popieranymi, zastraszania ich bądź nękania.

Brak zezwolenia na płatną reklamę

TikTok, jako platforma rozrywkowa nie zezwala na płatne reklamy polityczne. Konta należące do podmiotów rządowych, polityków i partii politycznych nie mają możliwości reklamy i monetyzacji oraz są przedmiotem dodatkowych regulacji ze względu na interes społeczny i istotną rolę, jaką pełnią w społeczeństwie obywatelskim.
Firma nieustannie pracuje nad integralnością zasad platformy, szczególnie w okresie wyborczym. Będzie kontynuować inwestycje w Polsce, aby być o krok przed potencjalnymi zagrożeniami, jednocześnie pozostając rzetelnym i przystępnym źródłem informacji dla tych, którzy stykają się z treściami wyborczymi w aplikacji.

Comments

comments

42
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...