The Guardian: Brexit i zwycięstwo Trumpa to wynik pracy dwóch firm informatycznych

Redakcja PR - 08.05.2017
102

The Guardian: Brexit i zwycięstwo Trumpa to wynik pracy dwóch firm informatycznych

Brytyjski tygodnik „The Guardian” ujawnił właśnie wyniki swojego wielomiesięcznego śledztwa dziennikarskiego. Miało ono dać odpowiedź na pytanie, czy przy referendum ws. wyjścia z UE w Wielkiej Brytanii oraz kampanii wyborczej w USA nie doszło do manipulacji. Prawda okazał się bolesna – tak dla społeczeństwa, jak i dla ustroju demokratycznego. 

Okazało się, że w trakcie obu wspomnianych kampanii – w Wielkiej Brytanii i w USA – użyto na masową skalę danych zebranych o wyborcach z internetu. Na ich podstawie opracowano szczegółowe portrety psychospołeczne milionów Brytyjczyków i Amerykanów – w tym zawarto  informacje o poglądach politycznych, nastrojach społecznych, i najważniejsze – jak zamierza dany wyborca głosować. Na podstawie zebranych portretów stworzono rekomendacje – do kogo i z jakim komunikatem się zwrócić. Oprócz tego uruchomiono potężną machinę fake newsów, które zmanipulowały opinie publiczną. W efekcie, miliony nieprzekonanych zagłosowało za Brexitem, a w USA – za kandydaturą Donalda Trumpa.

Za całym procederem stoją dwie firmy informatyczne –  Cambridge Analytica oraz AggregateIQ. Finansowane były z pieniędzy amerykańskich, prawicowych miliarderów, którym na rękę było zwycięstwo Trumpa i destabilizacja sytuacji politycznej Wielkiej Brytanii. To m.in Peter Thiel czy Robert Mercer – giganci technologiczni; Thiel jest współzałożycielem PayPal i eBaya.

Cytowany przez Guardiana były pracownik CA mówi: – Obudziłem się pewnego ranka i okazało się, że zamieniliśmy się w partię faszystowskich republikanów. Nadal nie mogę się w tym połapać.

Źródło: INN: Poland

Zobacz:

Fundator kampanii Donalda Trumpa przyczynił się do Brexitu – dostarczał danych o wahających się wyborcach

FBI: Sztab Trumpa mógł współpracować z Rosją, żeby zniszczyć kampanię Clinton

Jak armia trolli z Bałkanów stała się tubą dezinformacji wspierającą Trumpa?

Comments

comments

102
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...