Szowinistyczny spot ma promować profilaktykę badań piersi? Nie tędy droga…

Redakcja PR - 15.12.2016
122

Opolski odział TVP3 i NFZ-u opublikowali spot zachęcający do badań piersi. Jego forma i treść wywołują oburzenie

„Polska szkoła reklamy społecznej” w natarciu. W sieci wylądował spot opolskiego TVP3 i NFZ, który miał zachęcać mieszkanki regionu do wykonywania bezpłatnych, profilaktycznych badań piersi. Jednak forma i treść filmu jest, delikatnie mówiąc, nietrafiona.

Film osadzony jest w konwencji castingu do reality show lub soap docu. Jego bohaterami są wyłącznie panowie, w różnym wieku, którzy „zachęcają” panie do badań tekstami: „Masuj, w razie czego mogę pomóc…” (połączony z wymownym gestem dłoni), „Wiesz, że lubię patrzeć, kiedy podskakują, jak biegasz”, „ich widok zawsze poprawia mi humor”. 

Drogie panie, czy takie teksty o wyraźnym podłożu erotycznym, zachęcają którąkolwiek z Was do badań? U mnie reklama wywołała ogromny niesmak i zażenowanie.

Ile jeszcze muszą zrobić kobiety, by przestano je traktować w publicznym dyskursie jak przedmioty? Czy twórcy spotu pomyśleli o tym, jakie reakcje wywoła? Po fali krytyki w internecie film został usunięty z oficjalnego profilu opolskiego oddziału TVP3 na YouTube, ale wciąż można go znaleźć w internecie.

Na Facebooku TVP3 Opole można znaleźć inną wersję spotu, ze zmienionym scenariuszem. Administratorzy profilu publikują przeprosiny, tu cytat: „autorzy spotu przepraszają za jego pierwotną konwencję, która mogła naruszać uczucia i poczucie podmiotowości płci pięknej”.

Z puntu widzenia komunikacyjnego spot w swojej pierwotnej wersji zupełnie rozmija się z potrzebami i oczekiwaniami grupy docelowej. Argumenty odwołujące się do zaspokojenia potrzeb nie własnych, ale płci przeciwnej, nie zachęcą z pewnością kobiet do badań, ale dodatkowo  wprawią je w przygnębienie i poczucie wstydu. Dodatkowo spot wzmacnia stereotyp, w którym piersi są jedynie atrybutem atrakcyjności fizycznej i wyznacznikiem wartości danej kobiety. Nie tak powinno się konstruować tego typu przekazy – należałoby odwołać się chociażby do wartości zdrowia kobiet – nie zaś atrakcyjności fizycznej, która to dla wielu pań nie ma pierwszorzędnego znaczenia.

Edukacja kobiet i promocja badań profilaktycznych to bardzo słuszna idea. Jednak warto głębiej zastanowić się, jakie przekazy będą skuteczne i przyniosą wymierny efekt.

W Polsce rak piersi rocznie wykrywany jest u kilkudziesięciu tysięcy kobiet* – w samym tylko 2010 diagnozę usłyszało 16 000 pań. W tym samym roku na raka piersi zmarło 5 200 kobiet. Może twórcy kolejnego, „śmiesznego” spotu zachęcającego panie do profilaktycznych badań, będą mieli te fakty w pamięci.

*Dane: badajpiersi.pl 

Comments

comments

122
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...