Strategia public relations to dokument, od którego "wszystko się zaczyna", a raczej wszystko powinno się zacząć
Strategia public relations

Strategia public relations to dokument, od którego „wszystko się zaczyna”, a raczej wszystko powinno się zacząć. Piszemy „powinno”, ponieważ – niestety – wciąż wiele firm prowadzi działania z zakresu public relations bez żadnego planu. Zastanawiasz się, czy da się „robić PR” bez strategii? Oczywiście, że tak. Pytanie tylko – jakie byłyby tego efekty…?
Strategia public relations, czyli kompendium wiedzy o public relations firmy
Strategia public relations jest dla PR-owca tym samym, czym dla marketera strategia marketingowa. To w tym dokumencie znajdziesz kluczowe informacje z zakresu polityki PR firmy. Innymi słowy, odpowiada na wszelkie najbardziej istotne pytania, które ktokolwiek mógłby zadać na temat public relations w organizacji. Są to przede wszystkim: kto, co (robi), do kogo (kieruje działania) i ile (to kosztuje).
Jak stworzyć strategię public relations?
Podobno każda organizacja – prędzej lub później – dojrzewa do wprowadzenia strategii PR. Aby móc jednak wdrożyć ją w życie, należy stworzyć dokument z wszystkimi kluczowymi informacjami dotyczącymi public relations firmy.
Dość często bywa tak, że sam etap „opisania” wszystkiego i zebrania w całość zajmuje naprawdę niewiele czasu. Proces twórczy natomiast to już inna historia… Nie bez przyczyny strategia właściwa określana jest jako Big Idea. Tworzenie rzeczy wielkich potrafi trwać!
Grunt to strategia – 7 kroków do sukcesu!
Uwierz, że dobra strategia PR jest na wagę złota! Aby ją stworzyć, warto mieć opracowaną… strategię! Jeżeli i Ty jesteś wciąż przed tym milowym krokiem w rozwoju Twojej firmy, koniecznie zapoznaj się z etapami tworzenie strategii PR!
Analiza wstępna
Burza mózgów, warsztaty metodą projektową, ankiety… To tylko kilka propozycji metod pracy na etapie analizy wstępnej. Wybierz tę, która z największym prawdopodobieństwem sprawdzi się w Twojej organizacji.
Analiza wstępna to nic innego jak zestawienie potrzeb, motywacji i preferencji grup odbiorców działań public relations firmy. To w końcu od tych osób zależy w dużej mierze wizerunek Twojej firmy.
Na tym etapie przeprowadzany jest również często audyt komunikacyjny.
Big Idea, czyli opracowanie celów organizacji
Na tym etapie formułuje się cele biznesowe, cele strategiczne i cele komunikacyjne organizacji. Jest to niezbędne, by móc stworzyć jeden z najważniejszych elementów strategii PR firmy, czyli… strategię właściwą. Tzw. Big Idea jest ogólnym planem realizacji sformułowanych już założeń.
To jeden z najbardziej „lubianych” kroków tworzenia strategii public relations. Wiąże się to z tym, że to właśnie na tym etapie generuje się najwięcej kreatywnych rozwiązań.
Określenie grup docelowych
Bez określenia grup docelowych, czyli profilu odbiorców działań public relations, strategia nie będzie spełniała swojego głównego zadania.
Grupy docelowe warto postrzegać jednak dość szeroko. Powinny objąć nie tylko grupy strategiczne, ale i grupy taktyczne – osoby, przy pomocy których chcemy wpłynąć na potencjalnych klientów. Są to przede wszystkim dziennikarze, influencerzy czy liderzy opinii publicznej.
Stworzenie katalogu konkretnych inicjatyw i dobór narzędzi do ich realizacji
Gdy już wiesz, do kogo chcesz dotrzeć, możesz przejść do kolejnego etapu – stworzenia listy inicjatyw, które planujesz realizować. Oczywiście, nie możesz zapomnieć o doborze odpowiednich narzędzi, które ułatwią Ci prowadzenie tych działań.
Opracowanie budżetu na realizację strategii PR
Można stworzyć fantastyczny, „bogaty” w inicjatywy harmonogram działań PR, ale nie będzie on w ogóle przydatny, jeżeli nie dostosuje się go do budżetu.
Dlatego też tak istotne jest dokonanie analizy możliwości organizacji w tym zakresie. Gdy ma się wiedzę, ile można wydać, od razu łatwiej jest tworzyć plan działań PR.
A co w sytuacji, gdy – mimo braku możliwości finansowych – chce się realizować większe projekty PR? Zawsze można pomyśleć o ubieganiu się o dotację zewnętrzną. Jest to zresztą coraz bardziej popularne.
Opracowanie harmonogramu działań PR
Harmonogram działań to jeden z kluczowych elementów strategii PR. Gwarantujemy, że bez planu wdrażanie i następnie prowadzenie inicjatyw z zakresu public relations jest zdecydowanie trudniejsze.
Harmonogram powinien być oparty na konkretnych założeniach, sformułowanych na wcześniejszych etapach tworzenia strategii public relations. Tylko to da Ci pewność, że prowadzone działania PR będą spójne.
Ewaluacja strategii i jej stały monitoring
Ocena strategii jest bardzo ważna. Jak wiadomo, „papier przyjmie wszystko”, natomiast rzeczywistość może wiele zweryfikować… Dlatego też tak istotne jest przygotowanie strategii możliwej do realizowania – strategii public relations, która realnie wpłynie na zwiększenie efektywności działań w tym zakresie.
Pamiętaj również o bieżącym monitorowaniu realizacji strategii. Regularne działania tego typu znacząco wpływają na skuteczność działań w zakresie public relations.
Po co tworzyć strategię PR?
„Czy strategia PR jest rzeczywiście tak niezbędna?” „Przecież mamy dział PR, który świetnie sobie radzi, realizując na bieżąco działania z zakresu public relations!”
Być może słyszałeś już gdzieś takie słowa. A może są one Tobie tak znajome, ponieważ dotyczą i Twojej organizacji?
Strategia PR powinna być jednym z najważniejszych dokumentów w firmie. Mimo że bezpośrednim celem public relations nie jest sprzedaż produktów, pozytywny wizerunek organizacji zdecydowanie (pozytywnie) wpływa na wyniki firmy.
Grupy strategiczne najczęściej po prostu nie dokonują zakupu produktów czy usług marek, którym nie ufają! Oczywiście, wiele zależy od ich grupy wiekowej, ale obecnie coraz bardziej zacierają się granice między preferencjami i priorytetami poszczególnych generacji.
Odpowiednio sformułowane cele organizacji, realny i spójny z nimi plan działania oraz harmonogram stworzony na miarę potrzeb (i możliwości finansowych) firmy to klucz do jej sukcesu!
Zdradzimy Ci, że firmy, które nie posiadają (i nie widzą potrzeby tworzenia) strategii public relations, najczęściej i najszybciej wracają do rozmów o współpracy w zakresie PR po pierwszym poważniejszym kryzysie wizerunkowym.
Strategia PR „receptą” na chaotyczne działania z zakresu public relations
Z jednej strony content marketing, z drugiej – współpraca z influencerami, do tego relacje medialne, konferencje prasowe, no i oczywiście marketing bezpośredni…
Nikt nie wyklucza, że bez strategii uda Ci się prowadzić działania w zakresie public relations. Kluczem jest tu jednak słowo „uda”, ponieważ będzie to bardziej kwestia szczęścia niż czegokolwiek innego. Dopiero „robienie PR-u” z planem działań komunikacyjnych i harmonogramem jest gwarancją uniknięcia chaosu w organizacji.
Narzędzia public relations są w końcu po to, by z nich korzystać. Ich stosowanie, bez strategii, może przynieść jednak zupełnie odwrotny efekt do tego, jaki sobie założyłeś.
Na szczęście, nigdy nie jest za późno, by stworzyć strategię PR!
Strategia PR must have każdej świadomej firmy
Skuteczną strategię PR możesz stworzyć zarówno samodzielnie, jak i korzystając ze wsparcia agencji PR.
Wybierając firmę do współpracy, warto zwrócić szczególną uwagę na kilka aspektów.
Istotne jest to, jakie ma doświadczenie w branży public relations. Dodatkowo – jaki jest jej zakres działań z zakresu public i media relations, a także – jakie konkretne projekty prowadziła.
Jeżeli szukasz sprawdzonej i wysoce skutecznej agencji PR, sprawdź ofertę Commplace i jej stronę internetową https://commplace.pl/. To firma, która ma na swoim koncie wiele zrealizowanych projektów z dziedziny public relations i doskonale zna (i stosuje) narzędzia PR.
Jeśli nie masz czasu na popełnianie błędów i zależy Ci na współpracy z profesjonalistami, Agencja Commplace to najlepszy wybór!
Comments
