Co trzecią osobę reklamy zniechęcają do zakupy
Jedynie 11% Polaków lubi oglądać reklamy, a 31% są one obojętne – wynika z badania domu mediowego Mindshare. Zdecydowana większość badanych uznała, że reklamy są ważne, bo mogą nieść pomoc potrzebującym, przypominać i informować o produktach lub edukować.
Co dziesiąty zapytany konsument lubi oglądać reklamy, a 31% badanych reklamy nie przeszkadzają, lecz dla nich równie dobrze mogłoby ich nie być. Z badania „Mindshare Huddle For Good” dowiadujemy się, że negatywne reakcje wobec przekazów reklamowych przejawia ponad połowa badanych. 28% nie tylko nie lubi oglądać reklam, ale też czuje się do tego przymuszana. 30% badanych nie lubi reklam i konsekwentnie stara się ich unikać. Niemal co trzecia osoba nie kupuje mocno reklamowych produktów, właśnie z powodu agresywnego marketingu. Zdaniem 62% konsumentów reklamy zachęcają ludzi do kupowania zbędnych produktów. 58% uważa, że reklamy rodzą roszczeniową postawę u dzieci, a dla 57% badanych reklamy są denerwujące same w sobie i przeszkadzają w odbiorze mediów. 53% ankietowanych uważa, że przez reklamy nie może w pełni doświadczać rozrywki.
Część badanych uważa, że materiały promocyjne mogą też nieść bardziej pozytywne skutki. Co piąta zapytana osoba stwierdziła, że reklamy zwiększają poziom edukacji w społeczeństwie. 23% jest zdania, że pod wpływem reklam ludzie pomagają potrzebującym. 35% stwierdziło, że reklama ma wpływ na konkurencyjność cen i ofert produktów i usług.
Opinie twórców
Mindshare zbadał też stosunek do reklam samych marketerów. Okazali się oni jeszcze surowsi niż przeciętni odbiorcy. Zdaniem 83%, dzisiejsze działania marketingowe przeszkadzają w odbiorze różnych treści, a 82% przedstawicieli branży uważa reklamy za denerwujące. Aż 73% twórców reklamy uznało, że przekazy reklamowe powstają głównie po to, by podbić sprzedaż.
„Negatywny stosunek do reklamy nie oznacza, że nie ma ona dla konsumentów w Polsce żadnego znaczenia” – stwierdziła podczas prezentacji wyników badania Karolina Chołuj, business planning director w Mindshare Polska.
88% badanych lubiących oglądać reklamy zaznaczyło, że dla nich ważnym aspektem działań promocyjnych jest pomaganie potrzebującym. Dla wielu osób istota jest też funkcja edukacyjna czy informacyjna reklam.
„Z naszego punktu widzenia to bardzo istotne, ponieważ ma związek z dynamicznie rozwijającym się trendem convenience wśród konsumentów” – oceniła Ludmiła Lib, senior research executive, business planning w Mindshare Polska.
Połowa konsumentów przebadanych przez Mindshare stwierdziła, że reklama jest pożyteczna dlatego, że przypomina o istnieniu produktów lub usług. W opinii 45% badanych reklama jest nośnikiem przydatnych informacji o ofertach.
Z perspektywy marketerów, reklamy mają wyjątkowo duży wpływ na postawy konsumentów. Ponad połowa uważa, że dzisiejsze działania marketingowe częściej niż kiedyś mają pozytywny wpływ na życie konsumentów.
Jakie formy reklamy są dla konsumentów najatrakcyjniejsze?
90% pytanych ceni takie formy promocji jak akcje CSR-owe, eventy dla najmłodszych, promocje i programy lojalnościowe. Dobrze postrzegany jest też sponsoring kultury lub sportu, organizacja loterii oraz konkursów. Osiem na dziesięć osób przyciągają stoiska z produktami promocyjnymi w sklepach lub reklamy w miejscu sprzedaży. 67% odbiorców uważa za ciekawe kampanie reklamowe w mediach. Najmniejszym poważaniem, wśród badanych, cieszy się rozsyłanie promocyjnych SMS-ów.
Marki w szczytnych celach
Z badania Mindshare, wynika, że konsumenci dużo chętniej ufają w działania marek, które nakierowane są na dobroczynność i aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu, np. sposoring kultury lub sportu, organizację eventów dla lokalnych społeczności, pomoc potrzebującym, czy ochronę środowiska. Ankietowani wysoko ocenią wiarygodność takich akcji (od 69% do 78%), choć podkreślają, że wciąż jest ich za mało w stosunku do tradycyjnych form promocji.
Comments
