Storytelling

Jerzy Ciszewski - 13.11.2015
187

Niemal każda marka chce opowiadać historie, ale nie wszyscy odbiorcy chcą jeszcze ich słuchać.

Jak zainteresować wybrednego konsumenta? Jak stworzyć niepowtarzalny, ponadczasowy wizerunek marki za pomocą storytellingu? Oto kilka firm, które postawiły na opowiadanie.

Zaczynamy od najstarszej historii w naszym zestawieniu, reklam kultowego zapachu Chanel nr 5, którego kampanie są tak samo słynne jak artyści, którzy tam występują. Brad Pitt, Gisele Bundchen a nawet Marilyn Monroe stworzyli coś więcej niż tylko obraz znanych od lat perfum. Inne firmy postawiłyby na jedną, może dwie reklamy produktu, który w swoim asortymencie mają od lat. Chanel konsekwentnie aktualizuje swoje komunikaty reklamowe, nie zapomina o nowych klientkach. Nie jest to jedynie zlepek obrazków z flakonem, ale seria odcinków z różnymi motywami, piękną muzyką i równie atrakcyjnymi bohaterami. Reklamy te nie trwają 30 sekund, dają więc odbiorcy komfort oderwania od natłoku reklam tradycyjnych, z jakimi mają do czynienia codziennie.

Także słynna kampania Guinness jest doskonałym przykładem opowiadania pięknych historii, które w porównaniu do tradycyjnych reklam innych piw niosą same pozytywne emocje i wartości. Prawie 5 milionów widzów to bardzo dobry rezultat jak na internautów. Co wzbudziło takie zainteresowanie? Przede wszystkim odejście od typowych skojarzeń z alkoholem. Imprezę zastąpił mecz na wózkach, płomienny romans (tak popularny w reklamach) zaś został wyparty przez męską przyjaźń. Okazuje się jednak, że tylko jeden z zawodników potrzebował wózka ze względu na swoją niepełnosprawność. Jednak więź jaka łączy mężczyzn jest dużo silniejsza od tych przeszkód, bo wspólne dzielenie się czasem staje sę możliwe dzięki naszym wyborom.

Mamy także doskonałe przykłady z naszego podwórka. Serce i Rozum, czyli mali bohaterowie kampanii Orange są jednymi z najlepiej rozpoznawalnych w świecie reklam polskich. Świadczy o tym nie tylko ilość wyświetleń każdej z tych reklam (najpopularniejsza z nich miała prawie 2 mln wyświetleń), ale i ilość komentarzy ludzi reklamy. Nie będę więc długo dywagować nad kampanią i rozkładać jej na czynniki pierwsze. Postaci niosące pozytywne emocje, zabawne i z pomysłem. To było wspaniałe posunięcie, gratulacje!

Świetną kampanię wymyślono również w Oreo. Melodyjna piosenka w wielu wersjach językowych prześladuje chyba każdego, kto choć raz jej posłuchał. Na jednej jednak się nie kończy. Co jakiś czas wychodzi nowa odsłona przygód różnych bohaterów piosenki. „Co się stanie, gdy Oreo dam…” rozpoczyna każdą z reklamówek, z czasem ilość bohaterów się powiększa. Zauważono, że reklama „chwyciła”, toteż stworzono zakładkę z tym samym motywem, która odsyła widza do kanału, na którym jest już ponad 100 tysięcy subskrybentów. Jak na profil firmowy, jest to całkiem dobry wynik. Powodzenia w dalszych działaniach!

Najświeższa opowieść, najmłodsze dziecko Onetu czyli serwis Noizz. Tajemniczy liścik przyczepiony do drzewa podchwyciły media, portale i sami użytkownicy. Kartka od dziewczyny, która szuka mądrego mężczyzny opatrzona matematycznym zadaniem. Numer telefonu miał znajdować się po rozwiązaniu zadania. Internauci głowili się nad zagadką, podczas gdy okazało się, że to doskonale rozegrana akcja marketingowa nowego portalu dla pokolenia „millenialsów”. Mistrzowsko poprowadzona akcja z historyjką w tle jeszcze długo będzie krążyć po zakątkach Internetu. „Udowodniliśmy, że wykorzystując kartkę, marker i taśmę można zostać piąteczkowym bohaterem internetów. Wkręciłeś się? Przed nami jeszcze niejeden taki dzień”- piszą sami „sprawcy”. Faktycznie, narobili hałasu.

Oto kilka ciekawych przykładów kampanii opartych na storytellingu. Nie wszystkie przykłady są może oczywiste, ale wybór akurat tych zupełnie różnych punktów widzenia jest szczególnie ważny w gąszczu wielu informacji, coraz nowych kampanii i jeszcze ciekawszych reklam. Nie zapominajmy również o kultowych już bajkach, jakie stworzyła na przykład Coca-Cola, Extra Gum czy Duracell. Ich sukces to wiele lat ciężkiej pracy i konsekwentne trzymanie się obranej już drogi. Opowieści tego typu pokazują jak ważne jest tworzenie historii wokół marki, o czym nie powinniśmy zapominać.

Zrzut ekranu 2015-11-13 o 18.35.14

Comments

comments

187
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...