Starcom: Wzrost wartości rynku reklamy przyspieszył w drugim kwartale do 9,4%.

Redakcja PR - 31.08.2018
205

Starcom: Wzrost wartości rynku reklamy przyspieszył w drugim kwartale do 9,4%.

W pierwszym półroczu 2018 r. wartość wydatków reklamowych wyniosła 4,7 mld zł. Rynek poprawił wynik z pierwszego kwartału i po sześciu miesiącach wzrósł o 9,2%. Jest to najwyższa dynamika od 2008 r. – wynika z najnowszego raportu agencji mediowej Starcom. 

  • W drugim kwartale dynamika wzrostu rynku przyspieszyła i wyniosła 9,4%
  • Pierwsza połowa bieżącego roku była najlepsza od 2008 r.
  • Wydatki mocno wzrosły w trzech najważniejszych mediach, czyli telewizji, internecie i radiu.
  • Tylko dwie branże ograniczyły wydatki reklamowe – telekomunikacja oraz media.

KANAŁY KOMUNIKACJI

W pierwszym półroczu 2018 r. wzrost zanotowały wszystkie klasy mediów z wyjątkiem prasy. Zdecydowanym liderem była reklama internetowa, która wygenerowała o 14,1% wyższe budżety. Wzrosty zanotowały także: radio (+9,5%), telewizja (+8,7%), reklama kinowa (+5,4%) oraz reklama zewnętrzna (+1,8%). Traciły jedynie magazyny i gazety, jednak porównując poprzednie lata, w bieżącym roku spadki wartości budżetów w tych mediach były wyjątkowo małe (odpowiednio -5,0% oraz -5,3%).

Wykres 3. Zmiany wartości reklamy w klasach mediów w H1 2018 vs H1 2017

 

Wykres 4. Dynamika zmian w klasach mediów w pierwszym półroczu 2018 r.

 

Wartość wydatków na reklamę internetową wzrosła w okresie od stycznia do czerwca o 14,1% względem poprzedniego roku. Reklamodawcy wydali aż o 191,7 mln zł więcej. W drugim kwartale wielką niewiadomą było rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Nowe przepisy weszły w życie 25 maja. Ich efektem było umieszczenie na stronach informacji o nowych warunkach przetwarzania danych osobowych użytkowników. Niepewność i zamieszanie na rynku trwały tylko kilka dni. W przypadku niektórych wydawców pojawiły się chwilowe problemy z zasobami przy zakupie programatycznym. Ostatecznie jednak nowe przepisy nie ograniczyły wydawcom możliwości sprzedaży reklam i w drugim kwartale budżety internetowe wzrosły o 15,3%.

 

Wykres 5. Udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital w H1 2018

 

Wydatki na reklamę radiową wzrosły po sześciu miesiącach tego roku o 9,5%. W drugim kwartale wzrostowa dynamika przyspieszyła i wyniosła aż 12,2%. Najlepszym miesiącem był maj – dynamika wyniosła 19,9%. Rynek napędzany były przez branżę handlową.

Po dwóch kwartałach 2018 r. reklama zewnętrzna odnotowała wzrost przychodów o 1,8%, czyli o 4,4 mln zł. Największymi sektorami pod względem inwestycji reklamowych w outdoor były handel, media i telekomunikacja. W drugim kwartale bieżącego roku, mimo MŚ w piłce nożnej, wartość rynku reklamy zewnętrznej zrosła tylko dzięki dużym wydatkom na reklamę tranzytową i cyfrową. Na znaczeniu tracą nośniki standardowe typu backlight i frontlight. Rośnie natomiast podaż nośników citylight oraz citylight premium.

W okresie od stycznia do czerwca 2018 r. wartość budżetów reklamowych w magazynach wyniosła 155,7 mln zł i spadła o 5,0%. Jest to najniższy spadek od 2011 r. Warto zauważyć, iż w pierwszym kwartale redukcja wydatków w magazynach wyniosła jedynie 2,4%. Po szczęściu miesiącach największymi sektorami pod względem inwestycji reklamowych w magazynach były higiena i pielęgnacja oraz produkty farmaceutyczne i leki.

W pierwszym półroczu wydatki na reklamę w dziennikach zmniejszyły się o 5,1 mln zł, notując tym samym ujemną dynamikę na poziomie 5,3%. Jest to najniższy spadek od 2008 r. Duże budżety reklamodawców w pierwszym półroczu bieżącego roku przełożyły się na spowolnienie spadku inwestycji, także w dziennikach. Redukcja jest zdecydowanie mniejsza niż w całym 2017 r., kiedy to spadek wyniósł 14,1%. W analizowanym okresie trzy sektory zwiększyły swoje nakłady na reklamę w dziennikach. Najwięcej, bo o 3,1 mln zł produkty farmaceutyczne i leki, następnie czas wolny o 2,4 mln zł oraz telekomunikacja o 0,2 mln zł.

Po dwóch kwartałach bieżącego roku budżety na reklamę kinową wzrosły o 5,4%. Drugi kwartał pokazał, iż słaba sprzedaż biletów nie zawsze musi przekładać się na spadek przychodów reklamowych kin. W okresie od kwietnia do czerwca frekwencja spadła o 15,7%, a mimo to wartość rynku wzrosła o 5,8%. W całym półroczu wydatki na reklamę kinową najmocniej zwiększyły sektory żywność oraz czas wolny.

Comments

comments

205
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...