Social media z hiszpańskim akcentem

Redakcja PR - 26.10.2016
48

Izabela Sałamacha i Hanna Engel z Grupy OnBTK rozmawiają z przedstawicielkami hiszpańskiej agencji Canela PR

Esther Presencio, Karina Sánchez

Esther Presencio, Dyrektor Canela PR z Madrytu, Karina Sánchez, Digital Strategist Canela PR

Social media w Hiszpanii, czyli digital, influencerzy i wyzwania rynku z perspektywy madryckiej agencji PR, którą niedawno odwiedziła Paulina Janas z Grupy On Board Think Kong w ramach projektu „On Board – Think Kong Abroad”. Rozmowa Izabeli Sałamachy i Hanny Engel z Grupy OnBTK z Esther Presencio, Dyrektorką agencji Canela PR, należącej do grupy ECCO Network oraz Kariną Sánchez, Digital Strategist.

social media

od lewej: Esther Presencio, Karina Sánchez

Jakie trendy panują obecnie na hiszpańskim rynku social mediów?

Esther Presencio: Cały czas Facebook jest najpopularniejszym kanałem komunikacji, kolejno plasuje się Whatsapp, Youtube i Instagram. Visual zaczyna być modny i można zaobserwować, że Instagram oraz Pinterest zwiększyły liczbę swoich użytkowników w porównaniu do roku poprzedniego. Jeśli chodzi o naszą branżę, widać, że prawie każda marka ma swój profil na Facebooku, Instagramie i Twitterze, cały czas aktualizując swoje treści.

Karina Sánchez: Według statystyk 81% internautów między 16 a 55 rokiem życia to użytkownicy mediów społecznościowych, co stanowi więcej niż 15 milionów osób w naszym kraju. Hiszpania ma jeden z największych wskaźników posiadania smartfonów (81%). Zaglądamy do swojego telefonu średnio 150 razy dziennie.

Jak wygląda współpraca agencji PR-owych z blogerami i vlogerami?

E.P.: Taki rodzaj współpracy jest coraz ważniejszy w Hiszpanii. Każda propozycja naszych działań zawiera element komunikacji digitalowej, co ściśle wiąże się ze współpracą z influencerami czy blogerami. Oczywiście ich wybór wynika z branży i charakteru marki, dla której pracujemy.

Coraz popularniejszy staje się bloger w roli osoby, która stale uczestniczy w kampaniach, wspierając akcje reklamowe. W przypadku Canela PR mieliśmy do czynienia z influencerem oraz ambasadorem podczas wydarzeń organizowanych dla prasy. Opowiadali oni o produkcie z punktu widzenia swojego własnego doświadczenia (poza prezentacją rzeczników własnych marki). Dzięki tego typu współpracy odzew w mediach społecznościowych znacznie się zwiększa.

K.S.: Jest dla mnie jasne, że kampanie z influencerami stają się trendem marketingowym, prawie tak ważnym jak kampanie w mediach tradycyjnych. Dlatego marki przeznaczają więcej swojego budżetu w te działania.

Warto podkreślić, że w Canela PR skłaniamy się coraz bardziej do podejścia, że influencer albo bloger nie tylko publikuje informacje o produkcie czy marce. Przede wszystkim jest to osoba, która doświadcza i tworzy treści, aby potem móc przekazać je szerszej publiczności, która uważa ją za lidera opinii i szuka porady, gdy chce nabyć lub skorzystać z usługi.

Jak wykorzystujecie digital do osiągania celów kampanii?

K.S.: W mediach społecznościowych tworzymy grupy, których członkowie mogą czuć się bliżsi marce i znajdować wszystkie informacje, których potrzebują. Pracujemy  nad treściami, które angażują użytkownika, a nie sprzedają naszego produktu. Wiemy, że dzięki tym działaniom internauci będą chcieli doświadczyć tego, o czym wcześniej im opowiedzieliśmy i z własnej woli dokonają zakupu.

Utrzymujemy również ich lojalność poprzez konkursy czy kampanie o zasięgu lokalnym, skupione na zwiększaniu zaangażowania, słuchaniu opinii oraz interaktywność. W zeszłym roku staraliśmy się zawsze zapraszać naszych fanów na różnego rodzaju wydarzenia (również te międzynarodowe!), aby czuli się częścią większej społeczności. Jeśli chodzi o kampanie z influencerami uważamy, że są podstawą naszych działań digitalowych. To autentyczni liderzy opinii, którzy mogą sprowokować niebywały odzew przy prezentacji produktu.

Czy przewidujecie powstanie nowej platformy komunikacyjnej? Jakiej?

E.P.: Jeśli powstanie nowe medium społecznościowe, będzie bazowało na tym, co wizualne, czyli na zdjęciach, video, Virtual Reality. Będziemy się z nim łączyć za pomocą wearables[1], które pozwolą mieć dostęp do wszystkiego, co nas interesuje w miejscu, gdzie jesteśmy i dostosować wszystkie treści w oparciu o te informacje. Czy tak będzie? Na pewno prędko się dowiemy 🙂

Najciekawsza kampania z wykorzystaniem social media przeprowadzona ostatnio w Hiszpanii?

E.P.: W Canela PR wszyscy jesteśmy fanami kampanii Ikei i Dove oraz tego jak dają radę łączyć swoje treści PR-owe i digitalowe.

Przykład z Ikea: #Amigosdelasterrazas (#Przyjacilelebalkonów)

(opis na podstawie: http://www.marketingnews.es/distribucion/noticia/1090318028805/ikea-anima-denunciar-no-usan-terraza.1.html)

Wraz z inauguracją kampanii do telewizji i internetu wypuszczono ,,teaser”, który przedstawiał opuszczone, brudne balkony. Miał on zachęcić do ,,donoszenia” na swoich znajomych, którzy również nie dbają o swoje tarasy i wpisywania ich na stronę amigosdelasterrazas.org. Takie osoby otrzymywały powiadomienie za pomocą Whatsapp albo poczty elektronicznej o tym, że jakiś znajomy martwi się o ich balkon. Tysiąc pierwszych uczestników otrzymało okulary zwiększonej rzeczywistości, za pomocą których zobaczyli, jak ich balkon mógłby wyglądać w lepszym, odnowionym stanie. Wszyscy ,,zgłoszeni” mogli wziąć udział w loterii, w której wygraną był remont balkonu.

Krótki filmik animowany promujący doroczną Narodową Loterię Świąteczną:

https://youtu.be/xekbD4r0hxw

A z jakiego projektu digitalowego jesteście najbardziej dumni w Canela PR?

E.P.: Najbardziej cieszy nas stworzenie od samych podstaw społeczności Lenovo, miejsca, gdzie nasi fani czują się częścią rodziny. Również kampanie z influencerami pozostawiają bardzo dobre wspomnienia, zarówno pod względem kreatywności, zmiany, jaką ze sobą niosą, jak i odpowiedzi ze strony użytkowników.

Link do case studies dot. Lenovo:

http://canelapr.com/case-study/entertaining-influencers-mwc2016/

http://canelapr.com/case-study/engaging-lenovos-online-community/

Ostatnio, w ramach wymiany pracowniczej, przebywała u Was nasza polska koleżanka, Paulina. Jak często zdarza się Wam gościć konsultantów z sieci ECCO? Czy Wasi konsultanci też korzystają z takiej możliwości? Co Pań zdaniem daje taki pobyt?

E.P.: To pierwsze nasze doświadczenie tego typu, wewnątrz sieci ECCO. Było jednak tak pozytywne, że nie możemy się doczekać, aby je powtórzyć (zarówno przyjmując kogoś, jak i wysyłając naszego przedstawiciela) 🙂

K.S.: Jeśli chodzi o Paulinę, to mieliśmy przyjemność wymienić się doświadczeniami zarówno na poziomie tworzenia treści, procesów, jak i wykorzystywanych narzędzi. To coś, czego nie można się nauczyć na kursie, a jedynie z doświadczenia osoby pracującej przy danej kampanii lub akcji, która może opowiedzieć o całym procesie, ostatecznie zamieniającym się w sukces.

Jakie wyzwania widzi Pani przed swoją agencją w najbliższych latach?

E.P.: Codziennie widzimy jak komunikacja i reklama czerpią z rynku digitalowego i wirtualnego w sposób, którego nie da się powstrzymać (sklepy i środki przekazu on-line, smartfony, social media). Myślę, że komunikacja zawęzi się i ukierunkuje, ponieważ wielkie marki będą wiedzieć coraz więcej o nas i naszym zachowaniu. Dlatego my, jako agencje, będziemy musieli przygotować treści i strategie „szyte na miarę” dla naszych klientów docelowych, aby jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby.

K.S.: Co więcej, nasz klient jest podłączony do coraz większej ilości portali, staje się też „super poinformowany”, odpowiedzialny za swoje środowisko (a przynajmniej bardziej świadomy), chce doświadczać, szuka rozrywki i przede wszystkim komfortu. Podstawą jest więc umiejętność dostosowania komunikatów do nowego paradygmatu oraz znalezienie swojego miejsca w świecie przeładowanym informacjami.

[1] Technologie „ubieralne”, czyli elektroniczne gadżety, które możemy założyć np. smartwatch, google glasses, czy rejestratory aktywności fizycznej, źródło: http://www.focus.pl/technika/nosidla-czyli-technologie-ubieralne-po-polsku-12967

Comments

comments

48
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...