Social media – trendy 2016

Redakcja PR - 18.03.2016
186

5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w social mediach w 2016

Czeka nas ekscytujący, a jednocześnie newralgiczny okres dla social mediów. Social media trendy na 2016 będą miały duży wpływ na działania agencji public relations. To te firmy stoją za za sterami (lub klawiaturami) wielkich kampanii w Internecie, które łączą płatne strategie i wzrost organiczny.

Social media rozwijają się niezwykle dynamicznie, tak że całkowite wykorzystanie ich potencjału wydaje się niemożliwe jak poskromienie pożarów podczas wielkiej suszy. Ale w ostatnim roku wkroczyliśmy w nową epokę – być może przyniesie one trochę porządku – w której „nowa fala” środków komunikacji i strategii wymagających zaangażowania wydaje się trwać podczas próby czasu, zaś ugruntowani gracze poszerzają swój zakres usług.

Czeka nas ekscytujący, a jednocześnie newralgiczny okres dla social mediów – firmy PRowe stoją za sterami (lub klawiaturami) wielkich kampanii w Internecie, które łączą płatne strategie i wzrost organiczny. Wyłania się pięć możliwości, na które warto zwrócić uwagę w czasie wkraczania social mediów w następną fazę.

  1. Pozyskiwanie uwagi na żywo: nowe narzędzia jak Periscope – aplikacja właścicieli Twittera, pozwalająca na przekazywanie wideo na żywo – umożliwia jednocześnie strategiczne planowanie komunikacji i nadawanie na żywo. Użytkownicy Periscope łącznie oglądają każdego dnia nagrania trwające razem 40 lat. Wykorzystanie tej aplikacji podczas organizowanych wydarzeń wydaje się proste, jednak wymaga czasu i planowania: znalezienia tematu wartego przekazania, przygotowania skryptów i scenariuszy oraz adekwatnego, łatwego do wyszukania tytułu i otagowania nagrania. Także Instagram i Snapchat rozwijają uaktualnienia pozwalające na nadawanie na żywo jak Instagram Explore czy SnapChat Live Stories.
  2. Skrócenie drogi do zakupu: social media wykorzystują swój potencjał komercyjny, również w aplikacjach. W ostatnim roku Facebook, YouTube i Pinterest wprowadziły nowe opcje dla reklamodawców. Mobilni użytkownicy Facebooka czy Pinteresta, jeśli zobaczą na sponsorowanym poście produkt, który zechcą kupić, mogą zrobić to teraz jednym kliknięciem, bez wychodzenia z aplikacji. Instagram nie zostaje w tyle, a inne portale z pewnością również podążą tym wzorem. Można się więc spodziewać, że do końca 2016 roku, wszystkie znaczące media społecznościowe wprowadzą przycisk „kup” jako stały element oferowanych kampanii reklamowych. Jeśli innowacja wypali – staną się niezbędne dla klientów.
  3. Mniej start-upów: Pamiętacie Miso? Viddy? GetGlue? Każde miało swoje pięć minut, ale bardzo szybko zniknęło ze sceny. Pozostałe, jak pionierskie Foursquare i Shazam, utknęły w połowie drogi i znajdują się w stanie ciągłego zawieszenia, ponownego wymyślania i ulepszania. Trend zmienił się w ciągu ostatnich kilku lat. Niektóre nowsze portale rzeczywiście weszły z impetem na rynek i nie potrzebują martwić się o swój byt, oferując klientom bardzo atrakcyjne okazje do rozwoju biznesu – mam na myśli Whisper i Viber. Inne zostały pochłonięte przez większe i lepsze aplikacje, jak na przykład WhatsApp. Jednak nowe start-upy w większości szybko umierały. W 2016 pojawi się mniej błyszczących gadżetów, co pozwoli ustabilizowanym graczom popracować nad jakością i efektywnością.
  4. Najwięksi będą coraz więksi… i szersi: w ciągu ostatniego roku Facebook dodał Instant Articles by rywalizować z internetowymi publikacjami i być może wypuści osobną aplikację Notify. W tym czasie Twitter uruchomił Periscope, czym zapewnił możliwość nadawania relacji wideo na żywo. Instagram poszedł w jego ślady, stając się tym samym rywalem Twittera, jeśli chodzi o komunikację w czasie rzeczywistym. Aby nie zostać w tyle, SnapChat przekształcił się z ekskluzywnej, aplikacji komunikacyjnej w platformę rozrywki, konkurując z tradycyjną telewizją o uwagę widzów. Wszystkie większe portale stale zwiększają swoją ofertę, by użytkownicy nawet nie pomyśleli o ich opuszczeniu. Moim zdaniem, ta tendencja się utrzyma, co przyniesie nam jeszcze więcej okazji do interakcji z ogromną publicznością za pośrednictwem jednej strony internetowej.
  5. Komórki i oferowana treść pozostaną u władzy: Używanie social mediów na urządzeniach mobilnych nikomu nie sprawia problemu, dlatego nie dziwi, że większość czasu z telefonem spędzana się właśnie na portalach lub aplikacjach społecznościowych. W pięć minut można znaleźć virale na Facebooku, porozmawiać na żywo i sprawdzić wiadomości na Twitterze, obejrzeć zdjęcia na Instagramie i poszukać tam inspiracji, a na SnapChacie znaleźć czystą rozrywkę. Cały ten czas ludzie nie szukają Twojej marki – do tego służy im Google. Mają raczej nadzieję znaleźć ciekawe historie, które ich wzruszą, rozbawią lub dostarczą informacji. Naszym zadaniem jest dostarczyć im, tam gdzie są, takich właśnie poruszających historii, video, obrazów. Na szczęście, reklamowanie w social mediach i związane z tym możliwości gwałtownie się rozwijają, umożliwiając łatwiejszy dostęp do konkretnej publiczności, z treścią dostosowaną specjalnie do niej, co znów skraca proces sprzedaży.

Nikt nie ma kryształowej kuli (choć z pewnością w Google nad taką pracują) i wymaga wiele wysiłku popchnięcie biznesu klienta do przodu, znalezienie innowacyjnego rozwiązania. Śledzenie tendencji i trendów w przebiegu sytuacji pomaga jednak spowolnić pędzącą rzeczywistość na tyle, by uchwycić jej obraz w całej okazałości i przejrzystości oraz zaplanować na tej podstawie działania, dostosować strategie, by ostatecznie osiągnąć sukces i wymierne zyski. Przewidzieć social media trendy 2016 to wielkie wyzwanie.

Sonja Mindrebo,
Senior Digital Media Manager, 360PublicRelations.com

źródło Holmesreport

social_media_strategy

Comments

comments

186
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...