Smart-shopping w Polsce ma się dobrze, ale jeszcze lepiej idzie mu w sieci

Jerzy Ciszewski - 13.02.2025
96

Kim są sprytni nabywcy?

Wiele wskazuje, że smart-shopperami byliśmy jeszcze zanim było to modne. Dowodów na to stwierdzenie można szukać nawet w polskim słowniku, gdzie nie brakuje przysłów i powiedzeń, które podkreślają naszą zaradność i spryt. Początek roku i towarzyszące mu wyprzedaże to moment, w którym widać te cechy jak na dłoni. Z biegiem lat okazuje się jednak, że to już coś więcej niż tylko naturalna skłonność do poszukiwania okazji, przecen i atrakcyjnych ofert. Stajemy się tzw. smart-shopperami, którzy jakość produktu mierzą nie tylko ceną. Jak wynika z raportu Regiony Nexery, aż 73 proc. z nas zwraca uwagę na opinie innych użytkowników i chętnie porównuje marki – szczególnie widać to podczas zakupów online.

Kim są sprytni nabywcy?

 Smart-shopperzy to konsumenci, którzy starannie planują swoje zakupy i to w taki sposób, aby uzyskać jak najwyższą wartość, przy jak najniższych kosztach. Mają wysoką świadomość rynkową, która uwydatnia się w momencie, gdy skrupulatnie porównują oferty różnych sprzedawców oraz aktywnie poszukują promocji i okazji. W tym celu często korzystają z technologii i narzędzi cyfrowych, takich jak aplikacje do śledzenia cen czy platformy z opiniami innych użytkowników.

Smart-shopperzy oczekują przede wszystkim przejrzystej, pełnej i rzetelnej informacji o produktach. Dla 78 proc. respondentów naszego badania zawartego w najnowszym raporcie Regiony Nexery nieodzownym elementem opisu produktu w sklepie online jest realistyczne zdjęcie. A poza tym, bardzo ważne są dla nich również opinie innych konsumentów.mówi Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze.

 Smart-shopperzy cenią sobie także możliwość szybkiego i prostego porównywania cen oraz cech produktów między różnymi sprzedawcami. Rozsądne zakupy to przy tym już nie tylko oszczędność pieniędzy, ale także oszczędność czasu. Smart-shopperzy chcą rozwiązań, które umożliwiają szybkie i efektywne zakupy. Mowa m.in. o inteligentnych koszykach (rozpoznających i samodzielnie skanujących kupowane produkty, bez konieczności stania w kolejce do kasy) czy uproszczonych procesach płatności. Zainteresowanie funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji w procesie zakupowym jest szczególnie widoczne wśród osób o wyższych dochodach oraz młodszych pokoleń, takich jak Millenialsi i Zetki. Według raportu PYMNTS, aż 51 proc. konsumentów wyraża zainteresowanie takimi funkcjami przy zakupach.

 Spryt Made in Poland

 Świadomość Polaków, jeśli chodzi o rozsądne zakupy, z roku na rok jest coraz większa. Według raportu Consumer Panel Services GfK w 2024, aż 73 proc. polskich konsumentów można było określić mianem „sprytnych nabywców”, definiowanych jako osoby podejmujące przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientujące się w ofertach różnych sieci handlowych oraz aktywnie poszukujące okazji. To wzrost o 2 punkty procentowe, w porównaniu z sytuacją sprzed czterech lat, czyli z rokiem 2021.

 Trend smart-shoppingu rozkwita przede wszystkim online. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się mu w tegorocznej odsłonie naszego raportu Regiony Nexery. Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej uważnymi konsumentami. Ponad połowa respondentów deklaruje, że zwraca uwagę na programy lojalnościowe, a 43 proc. szuka opcji tzw. cashbacku przy wyborze platformy zakupowej tłumaczy Paweł Biarda.

Widać, że kupując online, szukamy okazji do zaoszczędzenia pieniędzy, ale też poświęcamy czas na wyszukanie informacji. Według danych z raportu Regiony Nexery, do najważniejszych wyróżników przypisywanych zakupom internetowym Polacy zaliczają możliwość zapoznania się z opiniami innych użytkowników (73 proc.) i lepsze opisy produktów (72 proc.). Co ciekawe, możliwość porównania różnych marek ma dla nas równie istotne znaczenie, co bardziej atrakcyjne ceny (po 70 proc.).

Mądry Polak przy multi-światłowodzie

 Wraz z rozwojem aktywności online Polaków, a także rosnącymi możliwościami technologicznymi, wspierającymi smart-shopping, rosną także oczekiwania Polaków, jeśli chodzi o jakość łącza internetowego.

Rozsądny konsument to nie tylko ten, który szuka okazji i poświęca czas na wyszukanie rzetelnych informacji, wiarygodnych opinii oraz porównanie różnych opcji zakupu. Smart-shopping uprawiamy online, więc równie ważne jest szybkie i stabilne łącze internetowe. Trudno porównać oferty, jeśli na ekranie co chwilę widzimy ikonkę ładowania stronywyjaśnia Piotr Wieczorkiewicz, członek zarządu ds. operacji w Nexerze. – Jeśli więc miałbym wskazać technologię idealnie skrojoną pod oczekiwania smart-shopperów, to nie widzę nic lepszego niż multi-światłowód. Dzięki takiemu dostępowi gwarantujemy sobie superszybki internet oraz swobodę wyboru najlepszego dostawcy. A wszystko to w najbardziej wygodny sposób, bo na jednym kablu dodaje ekspert.

Eksperci wskazują przy tym, że rozsądny wybór operatora internetu, to nie tylko kwestia szybkości łącza, ale także najlepsze warunki oferty ze strony dostawcy. Z badania Regiony Nexery wynika, że atrakcyjna cena to czynnik najczęściej wskazywany przez Polaków jako decydujący o wyborze dostawcy internetu (70 proc. wskazań). Ważna jest także stabilność łącza (58 proc.), szybkość przesyłu danych (55 proc.) oraz niezawodność usług, czyli brak przerw w dostępie do internetu (43 proc).

Happy young family with little kids sit on sofa in kitchen have fun using modern laptop together, smiling parents rest on couch enjoy weekend with small children laugh watch video on computer at home

Comments

comments

96
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...