Siła nabywcza konsumentów – Polska na 29 miejscu w Europie – badania GfK
Informacja Prasowa - 04.02.2020Siła nabywcza konsumentów – Polska na 29 miejscu w Europie - badania GfK
W 2019 r. średnia siła nabywcza w Polsce wyniosła około 7.589 euro na osobę, czyli nieco powyżej połowę średniej europejskiej. Oznacza to, że Polska zajmuje obecnie 29 miejsce w rankingu obejmującym 42 europejskie rynki.
Cechą charakterystyczną rozkładu siły nabywczej w Polsce jest wyraźny kontrast występujący pomiędzy poszczególnymi 380 powiatami. W takim zestawieniu najwyżej znajduje się Warszawa z dochodem rozporządzalnym na osobę wynoszącym netto 13.150 euro. Mieszkańcy stolicy mają o 73 procent więcej środków na wydatki konsumenckie niż wynosi średnia krajowa. W tegorocznej pierwszej dziesiątce po raz pierwszy znalazł się powiat Bielsko-Biała, który awansował o cztery miejsca w porównaniu do 2018 roku. Z siłą nabywczą na poziomie 9.853 euro na osobę Bielsko-Biała zajęła ósmą lokatę (spychając Pruszków poza pierwszą 10). Dla porównania najbiedniejszy powiat, Szydłowiec, osiągnął dochód rozporządzalny na osobę na poziomie 4.824 euro, co stanowi zaledwie 64 procent średniej krajowej i jedną trzecią średniej europejskiej. Oznacza to, że mieszkańcy tego powiatu mogą wydać w ciągu roku niewiele ponad jedną trzecią tego, co mieszkańcy Warszawy.
Dziesięć powiatów w Polsce o najwyższej sile nabywczej
Źródło: ©GfK Purchasing Power Poland 2019
*Wskaźnik: wartość na osobę / średnia = 100 pkt.
O badaniu
Badanie GfK Siła nabywcza w Europie w 2019 r. jest dostępne dla 42 europejskich państw, ze szczegółowymi danymi na temat regionów, do poziomu gmin i kodów pocztowych, wraz z idealnie dopasowanymi danymi dotyczącymi mieszkańców i gospodarstw domowych oraz mapami cyfrowymi.
Siła nabywcza jest rozumiana jako dochód rozporządzalny po odjęciu podatków i darowizn na cele dobroczynne, z uwzględnieniem ewentualnych świadczeń państwowych. Badanie wskazuje poziom siły nabywczej na osobę w danym roku wyrażony w euro i jako wartość zindeksowaną. Ranking siły nabywczej GfK jest tworzony w oparciu o nominalny dochód rozporządzalny populacji, co oznacza, że podane wartości nie uwzględniają inflacji. Wyliczenia są przeprowadzane na podstawie danych statystycznych dotyczących wysokości dochodów i zarobków, świadczeń państwowych oraz prognoz instytucji gospodarczych.
Konsumenci wykorzystują ogólną siłę nabywczą na pokrycie wydatków takich jak żywność, mieszkanie, usługi, energia, prywatne plany emerytalne i ubezpieczeniowe oraz pozostałe wydatki takie jak wakacje, transport i nabytki konsumenckie.
Dodatkowe informacje
O regionalnych danych rynkowych GfK są dostępne tutaj.
O GfK
GfK jest wyspecjalizowaną firmą wykorzystującą technologie cyfrowe i skupioną na kliencie. Scala dane z nauką, co stawia ją w wyjątkowej pozycji umożliwiającej pełne wykorzystanie danych zastrzeżonych i będących własnością stron trzecich w celu formułowania cennych prognoz zmian rynkowych i zachowań konsumenckich oraz rekomendacji. Innowacyjne rozwiązania analityczne dostarczają odpowiedzi na kluczowe pytania biznesowe z zakresu konsumentów, rynków, marek i mediów. Jako partner analityczny GfK gwarantuje swoim klientom z całego świata „wzrost dzięki wiedzy”. Więcej informacji znajduje się na stronie www.gfk.com oraz na profilu GfK na Twitterze: https://twitter.com/GfK.
źródło: gfk.com