Sezon świąteczny w e-commerce – analiza RTB House
Sezon świąteczny w e-commerce – analiza RTB House
Za nami Black Friday – jeden z najważniejszych dni w branży e-commerce. Nie jest to jednak koniec ,,boomu” w tym sektorze, przed nami Święta Bożego Narodzenia, czyli największy sezon zakupowy w roku. Według analizy RTB House aktywność konsumentów w internecie jest największa w pierwszej połowie grudnia, a także dzień po świętach Bożego Narodzenia.
RTB House, globalna firma specjalizująca się w innowacyjnej technologii retargetingowej opartej na deep learningu, zbadała zachowania użytkowników internetu w grudniu – jednym z najgorętszych okresów zakupowych w branży e-commerce. Przeprowadzona analiza została wykonana na podstawie skumulowanych danych z kampanii w Europie, Ameryce Łacińskiej, Azji i regionie Pacyfiku, Bliskim Wschodzie oraz Afryce i USA.
Wyniki pokazują, że polscy konsumenci najchętniej odwiedzają sklepy online i finalizują zakupy około dwa tygodnie przed Wigilią świąt Bożego Narodzenia. W zeszłym roku punkt kulminacyjny nastąpił 11 grudnia – konsumenci odwiedzali wtedy e-sklepy nawet 20 proc. częściej niż średnia miesięczna, dokonując nawet o 59 proc. więcej zakupów niż wyniosła średnia dla grudnia.
Z kolei w drugiej połowie grudnia, około tydzień przed świętami Bożego Narodzenia, częstotliwość wizyt i zakupów w e-sklepach spada, osiągając najniższy poziom w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. W tym dniu użytkownicy odwiedzali sklepy niemal 40 proc. rzadziej niż średnio w grudniu. Liczba transakcji jest mniejsza niż średnia dla tego miesiąca o prawie 75 proc.
,,Można zauważyć, że w grudniu konsumenci zazwyczaj kupują w pierwszej połowie miesiąca, a nie na ostatnią chwilę. Te zakupy dokonywane są już raczej w tradycyjnych sklepach.” – podsumowuje Łukasz Abgarowicz, Business Development Director RTB House Poland. ,,W związku z tym warto przyspieszyć część działań marketingowych, aby dodatkowo podnieść poziom zaangażowania użytkowników i zwiększyć sprzedaż w pierwszej połowie miesiąca. Sezon świąteczny jest również idealną okazją do zadbania internautów, którzy odwiedzili nasz sklep kilka tygodni wcześniej i nie dokonywali zakupów przez jakiś czas. Retargeting pozwala spersonalizować komunikat reklamowy, dotrzeć do niedawno aktywnych klientów i przekonać ich do ponownych zakupów.”
W Polsce liczba wizyt w sklepach internetowych wzrasta tuż po Wigilii świąt Bożego Narodzenia. Już 27 grudnia użytkownicy odwiedzali sklepy internetowe prawie 10 proc. częściej niż wynosi średnia miesięczna.