SEO PR – firmowy „must have”. Rozmowa z Przemysławem Matyjaszczykiem, Strategy Managerem Grupy On Board Think Kong

Redakcja PR - 07.03.2017
88

O SEO PR rozmawiam z Przemysławem Matyjaszczykiem, Strategy Managerem Grupy On Board Think Kong

Przemysław Matyjaszczyk

Przemysław Matyjaszczyk odpowiada za rozwoju oferty Grupy On Board Think Kong w obszarze Content Marketingu i SEO w ścisłej współpracy z zespołem SEO i Content Marketing Think Kong kierowanym przez Andrzeja Zasowskiego.

Matyjaszczyk jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z branżą internetową związany jest od 9 lat.

Wcześniej związany był z Gazeta.pl (Agora S.A.), gdzie pracował na stanowisku m.in. kierownika sprzedaży. Kierował również Agencją Marketingu w Wyszukiwarkach SearchLab (Agora S.A.), w której odpowiedzialny był za rozwój polityki produktowo-sprzedażowej. Pełnił również stanowisko E-commerce Managera w Groupe SEB Polska, gdzie odpowiadał za strategię widoczności w sklepach internetowych w Polsce, takich marek jak Tefal, Rowenta, Krups i Moulinex. Przez 2,5 roku pracował w Agencji Whites m.in. na stanowisku Sales Directora. W ostatnim czasie pełnił funkcję Sales Directora w 4screens.net.

Justyna Dąbrowska: Czy Polacy chętnie korzystają z Google’a? Jak wygląda obecnie popularność wyszukiwarki w naszym kraju? 

Przemysław Matyjaszczyk, Grupa On Board Think Kong: Obecnie 96% polskich internautów korzysta z wyszukiwarki Google, co stawia Google na pierwszym miejscu w Polsce pod względem popularności. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Facebook z zasięgiem na poziomie 83,1%. Warto też zauważyć, że już na początku obecnej dekady comScore wykazał w swoim badaniu, że polski internauta najczęściej w Europie korzysta z wyszukiwarki Google wpisując do niej średnio około 156 zapytań miesięcznie. 

Ponieważ badanie nie zostało wznowione, łatwo sobie wyobrazić, jak wraz ze wzrostem zasięgu Internetu i jego możliwości zwiększyła się skala tych zapytań. 

JD: Proszę wyjaśnić, na czym jest SEO PR? 

PM: Aby dobrze zrozumieć znaczenie słowa SEO PR, trzeba najpierw rozdzielić oba te terminy. Gdy przyjrzymy się im bliżej to dochodzimy do pewnych części wspólnych. 

Celem PR jest zwrócenie uwagi, wzbudzenie zainteresowania i zaufania innych ludzi, mediów, tak aby zaczęli mówić o Twojej marce. Celem SEO jest zwrócenie uwagi, wzbudzenie zainteresowania i zaufania wyszukiwarki, tak aby Twoja marka znalazła się na szczycie wyszukiwania na odpowiednie słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników.

Można więc powiedzieć, że zarówno PR jak  i SEO mają do wykonania to samo zadanie, czyli dotrzeć z dobrymi treściami do szerszej publiczności. W ten sposób dochodzimy do definicji SEO PR, która powinna stanowić połączenie działań PR w Internecie z SEO czyli search engine optimization, polegającym na budowaniu widoczności treści korporacyjnych firmy ze zwróceniem uwagi na zrozumienie użytkownika, dzięki analizie słów kluczowych, których używa szukając marki, produktu czy usługi. Jednym słowem SEO pomaga PR w budowaniu zasięgu dla przekazu firmy a PR dzięki dobrym treściom wzmacnia proces SEO. Czy można znaleźć bardziej idealne połączenie kompetencji? 

JD: Jakie są najważniejsze elementy składowe SEO PR-u? 

PM: Elementami składowymi SEO PR, który można też nazwać zarządzaniem wizerunkiem w wyszukiwarce Google są m.in. 

– analiza potrzeb użytkownika Google wynikająca z pytań jakie zadaje wyszukiwarce w obszarze danej firmy 

– dobór tematów wynikających z realnych potrzeb użytkownika dokonanych na podstawie przeprowadzonej analizy, w obszarze m.in pytań o firmę, jej produkty usługi a także opinie 

– opracowanie i budowa treści w oparciu o wiedzę specjalistów PR i specjalistów SEO 

– analiza treści opublikowanych szczególnie we własnym medium pod kątem zaangażowania użytkownika czy długości sesji. Dzięki analizie zrozumienie użytkownika i dzięki temu budowa treści zewnętrznych lepiej odpowiadających na potrzeby konsumentów. 

– poszerzanie istniejących treści o nowe treści w tematyce artykułu wynikające z coraz to nowych potrzeb użytkowników, o których wiemy z przeprowadzanej systematycznie analizy ich zapytań. 

JD: Jeśli firma chce rozpocząć swoją przygodę z SEO PR-em, od czego powinna zacząć? 

PM: Kluczowym elementem jest skoordynowanie działań działu PR firmy czy agencji PR z procesem budowania widoczności treści w wyszukiwarce Google realizowanym przez specjalistów z doświadczeniem w tym zakresie. Aby takie działanie było skuteczne potrzebne jest wzajemne zrozumienie ról. Mówiąc wprost specjaliści SEO nie mają wiedzy zdobytej przez specjalistów PR o kliencie, produkcie czy usłudze i na odwrót specjaliści PR potrzebują skorzystać z kompetencji specjalistów SEO potrafiących identyfikować powstające trendy, czy słowa kluczowe, korzystając z dużej ilości narzędzi analitycznych niewykorzystywanych przez PR. Reasumując istnieje potrzeba połączenia kompetencji. Od tego należy zacząć przygodę z SEO PR-em. 

JD: Na czym polega analiza potrzeb użytkownika wyszukiwarki Google? Jak można ją przeprowadzić? 

PM: W Grupie On Board Think Kong korzystamy do tego celu z kilku narzędzi analitycznych, które pozwalają nam lepiej zrozumieć użytkownika wyszukiwarki. Kluczowe tutaj jest doświadczenie w obszarze analizy i umiejętność włączenia w ten proces celu, który ma klient. Warto zauważyć, że na dzień dzisiejszy w wyszukiwarce Google aż 70% stanowią zapytania wielowyrazowe użytkowników np. „firma która pierwsza wprowadziła graficzny interfejs użytkownika w mikrokomputerach to” czy „która firma ubezpieczeniowa jest najlepsza”. 

JD: Dlaczego warto mieć jako agencja własne kanały dystrybucji treści – na przykład bloga firmowego? 

PM: Własny kanał dystrybucji dla działu PR w firmie czy agencji PR pozwala na dokonanie szczegółowej analizy budowanych treści takich jak czas trwania sesji, głębokość sesji czy współczynnik odrzuceń. Dzięki optymalizacji pod kątem SEO własne medium pozwala poszerzyć zasięg dla działań PR co niewątpliwie jest ważnym argumentem. Własne medium to też miejsce pozwalające nauczyć się rozumienia użytkownika i jego potrzeb a tym samym dające możliwość tworzenia treści jeszcze lepiej dopasowanych do jego potrzeb.

JD: Kiedy wpisujemy w Google nazwę danej firmy, wyszukiwarka daje nam wyniki z forów, gdzie pojawiają się różne, i nie ukrywajmy, często niepochlebne opinie. Czy firma może temu zaradzić? W końcu wpływa to nie najlepiej na wizerunek. 

PM: Rzeczywiście często jest tak, że cały dobry wizerunek firmy wynikający z jej jakości, jakości jej produktów, może nagle zostać nadszarpnięty niepochlebnymi komentarzami. Warto dzięki takim narzędziom jak Brand 24 czy Senti One monitorować aktywności użytkowników związane z naszą marką. Nie bójmy się rzeczowej dyskusji bo często jest tak, że użytkownik ma problem, który przecież można szybko rozwiązać a przeprowadzony z nim dialog w ramach jego wpisu jest zdecydowanie lepszy niż pozostawienie go bez odpowiedzi. Oczywiście z celowym hejtem nie da się wygrać, ale należy pamiętać, że negatywne komentarze mogą wynikać z niewiedzy konsumenta. Warto zauważyć, że działania SEO PR zmierzają też do uzyskania widoczności treści wyrażających prawdziwą wartość firmy czy usługi w wynikach wyszukiwarki, na słowa kluczowe związane z opiniami.

Zobacz:

SEO kontra PR. Wywiad z Pawłem Gontarkiem (Fabryka Marketingu)

Think Kong prowadzi działania SEO dla marki Zortrax w USA

Google i jego zmiany algorytmiczne

Comments

comments

88
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...