Sadzanie Millenialsów na osiem godzin przy biurku – jeden z największych błędów jaki popełniają pracodawcy

Informacja Prasowa - 15.07.2019
29

Sadzanie Millenialsów na osiem godzin przy biurku - jeden z największych błędów jaki popełniają pracodawcy

Podczas gdy sporej części pracodawców wciąż wydaje się, że to pracownik musi dostosować się do oczekiwań firmy, oni poszli pod prąd oferując dokładnie to, czego oczekuje młode pokolenie wchodzące na rynek pracy. W ten sposób okazało się, że Millenialsi nie są roszczeniową grupą z absurdalnymi wymaganiami, ale oddanymi i lojalnymi członkami zespołu. 

Według danych Monitora Rynku Pracy, przygotowanych przez Randstad, średni poziom rotacji wśród polskich pracowników w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) wyniósł 22%. Jednak największy udział osób, które zdecydowały się na zmianę pracy, notuje się wśród najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat – 37%(pomiar od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku). Od kilku lat Polska znajduje się w ścisłej czołówce państw Unii Europejskiej, w których wskaźniki fluktuacji pracowników są najwyższe.

– Te dane nie dziwią o tyle, że dzisiaj młodzi wkraczający na rynek pracy,  marzą o założeniu własnego biznesu albo o takiej pracy, dzięki której zachowają poczucie pewnej dozy wolności przy jednoczesnej możliwości realizowania swoich pasji – mówi Piotr Nogal z agencji Bluecloud Interactive, podkreślając, że na współczynnik rotacji w pokoleniu Igreków znakomity wpływ mają także aspekty miękkie, takie jak atmosfera, zespół w jakim pracują, czy partnerskie relacje z szefami. – Dla większości pracodawców to mimo wszystko wyzwanie, które wymaga nie tylko zmiany sposobu myślenia o HR, ale przede wszystkim o biznesie, dodaje.

Wysoka rotacja w branży media i reklama

Według 36. najnowszego raportu Monitora Rynku Pracy za II kwartał 2019, poziom rotacji dla pracowników branży reklama i media wyniósł 22%.

To co dla branży wydaje się wyzwaniem, dla nas także nim było, dlatego tworząc agencję, która specjalizuje się w nowoczesnym experience marketingu opartym o potrzeby i wartości konsumenta, zdawaliśmy sobie sprawę, że naszym pracownikom musimy stworzyć taką przestrzeń do pracy, dzięki której będą mogli nie tylko sprawnie realizować projekty ale przede wszystkim z łatwością pozyskiwać wiedzę i inspirację, oraz przekładać je na codzienną współpracę z klientami – mówi Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive. Z perspektywy roku widzimy, że przyniosło to wymierne efekty, w postaci 11%-go współczynnika fluktuacji w całej firmie, podkreśla Janowski.

Sześciogodzinny dzień pracy w biurze

Jedną z zasad, które od początku swojego funkcjonowania wprowadziła agencja jest sześciogodzinny dzień pracy w biurze, dla wszystkich tych, którzy odpowiadają za tworzenie contentu i komunikację z konsumentami obsługiwanych przez Bluecloud marek.

Przez pozostałe dwie (w sumie 10 h w tygodniu), ludzie mogą pracować w dowolny sposób, robiąc autentyczny content i bywając w miejscach, w których bywa użytkownik marki, czy w przestrzeniach, w których funkcjonują brandy – centra handlowe i punkty sprzedaży – mówi Piotr Nogal. – Właściwie każda z marek bazuje na szeroko pojętym stylu życia. Młode pokolenie traktuje marki jak znajomych. Zwracają się do nich bezpośrednio, oczekując dialogu i zrozumienia kontekstu w jakim używają produktu. – Trudno ten kontekst zrozumieć w oderwaniu od stylu życia, dlatego nasz zespół sam musi być doskonale zorientowany lifestylowo. Przede wszystkim bywać w miejscach, w których tworzą się trendy i w których przebywa grupa docelowa marki. Nie można tego osiągnąć siedząc przez osiem godzin przy biurku – mówi Nogal. Uniformizacja miejsca pracy to “straszne zło” dla młodych ludzi. – Oni nie chcą się ubierać w korpo stylu, ani tak pracować. Przebywanie w openspejsowym środowisku niekorzystnie wpływa na ich zaangażowanie i kreatywność. 

 

Pieniądze, to nie wszystko

Jak podaje RAPORT HR 2018 – Zarządzanie multigeneracyjne „Millenialsi kontra organizacje” przygotowany przez pracownię szkoleniowo-doradczą Gamma, dla nowego pokolenia w pracy ważny jest rozwój, który rozumieją bardziej, jako zdobywanie nowych umiejętności i możliwość pracy przy ciekawych (najchętniej międzynarodowych) projektach, mniej przywiązując wagę do pięcia się po „szczeblach drabinki” i pieniędzy. Z kolei według raportu PwC „Youth Speaks” podczas pierwszych 5 lat kariery zawodowej wysokość pensji jest dopiero na 8. miejscu na liście priorytetów. Badania Myers i Sadaghiani opublikowane w „Journal of Business and Psychology” podkreślają, że igreki chętniej i lepiej niż pokolenie X pracują w zespołach projektowych, a poczucie przynależności do teamu związanego z jakimś celem jest dla nich istotniejsze niż przynależność do organizacji.

Z wielu rozmów kwalifikacyjnych i codziennej praktyki wiemy, że kwestie zarobków nie są dla Millenialsów szczególnie istotnym atutem – mówi Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive. Jak bumerang pojawiają się za to pytania o możliwości rozwoju i pracy zdalnej, atmosferę i przyjazny zespół. To doświadczenie było i jest kluczowe w budowaniu polityki HR w naszej firmie. Założyliśmy, że to agencja musi faktycznie dostosować się do oczekiwań młodego pokolenia, a nie odwrotnie. W innym wypadku trudno będzie nam budować zaangażowany zespół – podkreśla Janowski. Ta polityka ma swoje przełożenie na wszystkich pracowników,  a szczególnie na Millenialsów. Doskonałym przykładem jest siedmioosobowy dział Siocial Media, w którym wszystkie pracujące osoby należą do pokolenia Y/Z, i w którym w ciągu roku odeszła tylko jedna z nich.

 

Kolejnym z wdrożonych w Bluecloud  rozwiązań jest elastyczny czas pracy. Raz w miesiącu każdy z pracowników wybiera godzinę, na którą przez kolejne cztery tygodnie przychodzi do pracy (rozpiętość pomiędzy 8.00 a 12.00). –  90% teamu wybiera godziny pomiędzy 8 a 10.00 rano, mówi Piotr Nogal, podkreślając, że każdy ma także możliwość pracy zdalnej. Ten zależy od stażu pracy – jeden dzień w miesiącu w ciągu pierwszego roku zatrudnienia. Z każdym kolejnym rokiem pula dni pracy zdalnej rośnie. – W zespole mamy też osoby, które współpracują z nami na przykład tylko trzy dni w tygodniu, w dodatku dowolnie przez siebie wybrane, podkreśla Łukasz Janowski.

 

Elastyczność pracodawców i zgrany team dla pokolenia Y są tym, czym wynagrodzenie i stabilność dla X 

Millenialsi są wychowywani w zupełnie innym duchu, niż poprzednie pokolenia. Wraz z falą najnowszej wiedzy psychologicznej o rozwoju i wychowaniu, rodzice dbają o otwartość komunikacji z dzieckiem i jakość spędzanego z nim czasu. Ma to proste przełożenie na oczekiwania młodych w stosunku do pracodawców – mówi Piotr Nogal.  – Dla nich to naturalne, że ich zdanie się liczy, a od szefa oczekują, że ten będzie nie tylko liderem ale także mentorem i coachem, dodaje. Praca to nie tylko miejsce, do którego przychodzą by zarobić. Praca to miejsce, w którym chcą się spełniać i grać w zespole – tłumaczy Nogal.

Paulina Moryc, Head of Social Media Bluecloud Interactive zaznacza, że otwarta komunikacja i elastyczny czas pracy mają znaczący wpływ na atmosferę w firmie, a ta z kolei przekłada się mocną integrację zespołu.

Ludzie faktycznie chcą pracować, mają fajne pomysły, wiedzą po co tutaj są i po co to robią. Mamy wspólne cele, a przede wszystkim tworzymy zespół i ten silny duch zespołowy jest dla wszystkich mocnym spoiwem – podkreśla Moryc. – Osobiście cenię otwartość komunikacyjną i fakt, że swobodnie możemy nie tylko rozmawiać problemach, ale przede wszystkim je rozwiązywać – podkreśla Moryc.

Udogodnienia dla pracowników w Bluecloud Interactive:

– 6-godzinny dzień pracy w biurze dla osób, odpowiadających za kreację kontentu

– możliwość pracy zdalnej dla wszystkich pracowników

– elastyczne godziny pracy

– lekcje angielskiego

– opieka medyczna

– karta multisport

– indywidualne programy rozwojowe

– strefa chillu z huśtawkami i pufami, pokój gier (z konsolą), ping pong, rzutki,

– regularne spotkania integracyjne,

– wyjazdy na sesje zdjęciowe, również zagraniczne,

– regularne szkolenia zewnętrzne i wewnętrzne

– dogs-friendly biuro

 

Do dyspozycji działu kreacji i social media w BCI:

– telefony iPhone 7/8/X

– komputery stacjonarne iMac, laptopy MacBook Pro / Air

– selfie sticki, statywy

– gimbale ręczne (stabilizatory kamery)

– lustrzanka cyfrowa Canon do użytku dla wszystkich

– stół bezcieniowy do zdjęć packshotowych – do codziennych i profesjonalnych sesji

– przenośny sprzęt do robienia live streamingów – mikrofony, statywy, lampy

– lampy fotograficzne, softboxy, blendy

– oprogramowania do monitoringu internetu (News Point Social Media), analizy social media (NapoleonCat, Unamo), pozyskiwania i sprawdzania influencerów (Influencer Tool Unamo), aplikacje do tworzenia contentu.

 

Dane liczbowe z 36. najnowszej edycji badania Monitor Rynku Pracy:

  • poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów: 19% respondentów w ciągu półrocza zmieniło pracodawcę
  • poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla pracowników branży reklama i media: 22%
  • poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów w wieku 18-29 lat: 35%
  • poziom rotacji w najnowszym badaniu (II kwartał 2019 roku) dla ogółu respondentów w wieku 30-39 lat: 15%
  • średni poziom rotacji w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów: 22%
  • średni poziom rotacji w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów 18-29 lat:  37%
  • średni poziom rotacji w ciągu ostatniego roku (od III kwartału 2018 roku do II kwartału 2019 roku) dla ogółu respondentów 30-39 lat: 20%

 

Comments

comments

29
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...