Ruch lotniczy w styczniu 2019 – Gdańsk kolejny raz zaskakuje punktualnością!

Informacja Prasowa - 27.02.2019
145

Ruch lotniczy w styczniu 2019 - Gdańsk kolejny raz zaskakuje punktualnością!

RUCH LOTNICZY W STYCZNIU 2019 ROKU – GDAŃSK KOLEJNY RAZ ZASKAKUJE PUNKTUALNOŚCIĄ

 GIVT Index dla Polski w styczniu 2019 roku zanotował spadek odsetka zakłóconych lotów o blisko 22%. Powodem jest wzrost wskaźnika dla sześciu z siedmiu lotnisk. Dla porównania – w ubiegłym miesiącu indeks wzrósł tylko dla dwóch polskich portów lotniczych. Jedyny spadek, a tym samym poprawę punktualności, zaobserwować możemy na lotnisku im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Jego punktualność poprawiła się aż o 42% i jest to kolejny raz, gdy Gdańsk góruje, nie tylko wśród Liderów Polskiego Biznesu, ale również w rankingu polskich lotnisk.

Port Lotniczy w Gdańsku wraca do formy

Dnia 10 stycznia 2019 roku na Wielkiej Gali Liderów Polskiego Biznesu Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy został nagrodzony Złotą Statuetką Lidera Polskiego Biznesu za znakomite wyniki ekonomiczne, a w szczególności za rentowność przedsiębiorstwa i dbałość o jak najwyższą jakość świadczonych przez lotnisko usług. Nic w tym dziwnego – gdańskie lotnisko nie tylko w 2018 roku obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, niemal o 8% więcej niż w roku 2017, ale jest też najpunktualniejszym polskim lotniskiem, którego wskaźnik tylko raz w ciągu dwóch lat przekroczył 20 punktów (w listopadzie 2018 r., osiągając wskaźnik 23,2 p.). Był to drastyczny, ponad trzykrotny względem października wzrost spowodowany ograniczeniem działania systemu ILS w trudnych warunkach pogodowych oraz częstych mgieł. Negatywny wpływ na indeks miał również fałszywy alarm bombowy na poznańskim lotnisku. Jednak pomimo wystąpienia tych nadzwyczajnych okoliczności oraz zajęcia ostatniego miejsca ze wskaźnikiem 19,8 p. na koniec roku 2018, gdański port lotniczy był wciąż jednym z najlepiej plasujących się lotnisk – aż 8 razy zanotował spadek indeksu, czyli poprawę punktualności wobec poprzedzających miesięcy.

Lotniska, które – w przeciwieństwie do Gdańska – przodowały w ubiegłym miesiącu zanotowały z kolei w styczniu wzrost zakłóceń w ruchu lotniczym: GIVT Index dla Krakowa podskoczył o 11,9 p., dla Wrocławia o 3,0 p., natomiast dla Katowic o 4,3 p. I choć na żadnym z tych lotnisk nie zaobserwujemy poprawy punktualności, nadal w pierwszej trójce pozostał katowicki port lotniczy z wynikiem niewiele gorszym (zaledwie o 0,4 p. większym) od styczniowego lidera, zmieniając swoje miejsce w rankingu z pierwszego na drugie, oraz Wrocław-Starachowice, niezmiennie pozostając trzecim najbardziej punktualnym lotniskiem. Port lotniczy Kraków-Balice natomiast spadł z drugiego na ostatnie miejsce z wynikiem ponad dwukrotnie większym niż w grudniu.

 

Nie zapomnijmy jednak, że wyraźne zmiany we wskaźnikach są konsekwencją m.in. strajków odbywających się na terenie berlińskich i włoskich portów lotniczych.

 

LOTNISKO GIVT INDEX GRUDZIEŃ 2018 GIVT INDEX STYCZEŃ 2019 ZMIANA
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy 19,8 11,5 -8,3
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach 7,6 11,9 +4,3
Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika 9,2 12,2 +3
Port Lotniczy Warszawa-Modlin 12,4 13,4 +1,1
Lotnisko Chopina w Warszawie 12,4 14,7 +2,2
Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego 12,1 15,7 +3,6
Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice 8,3 20,1 +11,9

Drastyczne zmiany dla „wielkiej piątki”

Styczeń dla europejskiego lotnictwa przyniósł nieoczekiwane wyniki – zmianie uległa poprawa punktualności w dwóch krajach: Hiszpanii, która trzeci miesiąc z rzędu przoduje, a jej punktualność względem grudnia wzrosła o 28%, oraz w Wielkiej Brytanii, która z ostatniego miejsca wskoczyła na drugie z indeksem równym 10,2 p. i poprawą punktualności o 29%. Niezmiennie, pomimo wzrostu indeksu o 37%, na trzecim miejscu znalazła się Francja (12,7 p.), na przedostatnim Włochy z wynikiem o 90% większym (17,3 p.). Niemcy zanotowały jeden z najwyższych spadków punktualności od czerwca 2018 roku (indeks spadł aż o 221% względem ubiegłego miesiąca) i znalazły się na ostatnim miejscu.

 

KRAJ / OBSZAR GIVT INDEX GRUDZIEŃ 2018 GIVT INDEX STYCZEŃ 2019 ZMIANA
HISZPANIA 8,5 6,1 -2,4
WIELKA BRYTANIA 14,3 10,2 -4,1
FRANCJA 9,3 12,7 +3,4
POLSKA 12,1 14,7 +2,6
UNIA EUROPEJSKA 10,9 17,2 +6,2
WŁOCHY 9,1 17,3 +8,2
NIEMCY 10,6 34 +23,4

 

Powodami tak ogromnego wzrostu indeksu dla Niemiec i Włoch były strajki personelów odpowiedzialnych za kontrolę bezpieczeństwa na berlińskich i włoskich portach lotniczych. Pierwszy z nich miał miejsce 7 stycznia, a jego skutkiem było odwołanie lotów na lotniskach Tegel i Schönefeld. Drugi odbył się 10 stycznia na lotnisku w Düsseldorfie, Kolonii-Bonn i Stuttgarcie, na których odwołano kolejne połączenia. Trzeci, 11 stycznia, dotyczył włoskich lotnisk i zaplanowany został między godziną 13 a 17. Czwarty z kolei rozpoczął się w nocy z 14 na 15 stycznia w Hamburgu, Hanowerze i Bremie. Dołączyli do nich w zapowiedzianych przez siebie godzinach personel we Frankfurcie nad Menem oraz pracownicy lotnisk w Dreźnie, Monachium, Lipsku/Halle i w Erfurcie, co w konsekwencji pozostawiło po sobie kolejne zakłócenia dla wielu tysięcy pasażerów.

Powyższe strajki nie tylko wpłynęły na wskaźnik poszczególnych lotnisk, ale także na GIVT Index dla całej Unii Europejskiej. Wzrósł on o 6,2 p., co oznacza, że aż 36% więcej lotów było odwołanych lub opóźnionych od początku do końca stycznia. To jeden z wyższych wyników zanotowany od sezonu letniego w 2018 roku.

Dodatkowo, strajki pracowników lotnisk (kontrolerów ruchu/bezpieczeństwa) są uznawane za, zgodnie z prawem, nadzwyczajną okoliczność wyłączającą odpowiedzialność przewoźnika lotniczego do wypłacenia odszkodowania. Tym samym, pasażerowie, których podróż z lub do któregokolwiek z powyższych lotnisk w dniu jego strajku została w związku z nim odwołana lub opóźniona, niestety nie mają możliwości uzyskania rekompensaty.

Jak działa GIVT Index i co pokazuje?

Indeks jest obliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych jako udział opóźnionych o ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowych startujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10 oznacza 1% zakłóconych lotów). W zielonej ramce oznaczona została zmiana udziału zakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.

GIVT Index obrazuje skalę problemów, z jakimi mierzą się pasażerowie linii lotniczych. Nie jest to tylko kwestia wygody podróżowania, ale także należnych im pieniędzy, ponieważ w niemal wszystkich przypadkach określanych przez ten wskaźnik pasażerom przysługują m.in. odszkodowania finansowe. W Polsce co roku uprawnionych do takiej rekompensaty jest około miliona, a w UE aż ok. 25 milionów osób (zakładając, że wszyscy poszkodowani zgłosiliby się po należności, ich kwota wyniosłaby w skali roku 186 mln euro dla pasażerów w Polsce i aż 5 miliardów euro dla pasażerów w Europie).

Comments

comments

145
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja może zastąpić pracę PR-owca??

Loading ... Loading ...