RMF FM ponownie najbardziej opiniotwórczym medium w Polscem – Kolejny raport od IMM

Informacja Prasowa - 30.03.2023
144

W lutym na podium także Wirtualna Polska oraz Rzeczpospolita

 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów mediowych w kraju niezmiennie największy udział ma prasa — 33%, reprezentowana przez Rzeczpospolitą, Super Express, Gazetę Wyborczą, Dziennik Gazetę Prawną oraz Fakt. Po 27% udziału w rankingu przypada portalom internetowym (Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne media) oraz telewizji w kolejności TVN24, TVN, Polsat News, TVP Info. Najmniejszy udział w podziale na typ mediów, bo zaledwie 13%, mają stacje radiowe RMF FM oraz Radio ZET.

 

RMF FM ponownie liderem opiniotwórczych mediów

 

Miejsce pierwsze w rankingu ogólnym najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odwołań. W lutym polskie media najczęściej powoływały się na ujawnioną przez radio informację na temat skargi Komisji Europejskiej przeciwko Polsce do TSUE w związku z decyzją Trybunału Konstytucyjnego, który uznał postanowienia traktatów UE za niezgodne z Konstytucją RP i zakwestionował zasadę pierwszeństwa prawa UE nad krajowym. O wiadomości tej jako pierwsza poinformowała korespondentka RMF FM w Brukseli, Katarzyna Szymańska-Borginon. Na drugiej pozycji, z awansem o dwa miejsca, znalazła się Wirtualna Polska wzmiankowana przez inne tytuły mediowe ponad 1,6 tys. razy. Dziennikarze redakcji pierwsi poinformowali o połączeniu sił Porozumienia i AGROunii, które mają pod jednym szyldem wystartować w jesiennych wyborach parlamentarnych. Podium zamyka Rzeczpospolita z liczbą blisko 1,5 tys. odwołań w innych mediach. Dziennik jako pierwszy dotarł między innymi do badania UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl, które alarmuje o pogarszającym się stanie zdrowia psychicznego wśród Polaków. Gazeta zwróciła uwagę, że autorzy badania szacują, że straty dla gospodarki wywołane depresją mogą nad Wisłą sięgać pułapu nawet ok. 2 mld zł rocznie. Tylko w 2021 r. zaburzenia psychiczne były powodem blisko 26 mln dni absencji pracowniczych w Polsce.

 

Wzrost o cztery oczka odnotował TVN24 z wynikiem 1,4 tys. cytowań. Na antenie programu „Fakty po Faktach” dziennikarka Diana Rudnik przeprowadziła rozmowę z Donaldem Tuskiem, który negatywnie skomentował tzw. program „willa plus”, zapowiadając wprowadzenie planu „cela plus” dla „wszystkich, którzy w sposób tak bezprzykładny i tak świetnie zorganizowany jeśli chodzi o pieniądze zbudowali system dojenia państwa i publicznych pieniędzy”.

 

 

 

 

Sieci z awansem o dwadzieścia dwie pozycje

Liderem opiniotwórczych tytułów prasowych niezmiennie pozostaje Rzeczpospolita – w lutym cytowana prawie 1,5 tys. razy. Z awansem o dwie pozycje i wynikiem 1,3 tys. wzmianek, na miejscu drugim jest Super Express, który jako pierwszy potwierdził informację o śmierci Mateusza Murańskiego, 29-letniego zawodnika federacji Fame MMA i High League. Podium zamyka Gazeta Wyborcza, która była cytowana w ubiegłym miesiącu prawie 1,3 razy. W rankingu prasy z awansem aż o dwadzieścia dwie pozycje znalazło się Sieci z liczbą 537 odniesień w innych mediach. Dwutygodnik opublikował rozmowę z Jarosławem Kaczyńskim, w której prezes PiS porównał stawkę zbliżającego się głosowania do wyborów z 1989 roku. Jego zdaniem będą to wybory o niepodległość Polski, a także o społeczno-gospodarczy model rozwoju.

TVN24 najbardziej opiniotwórczą telewizją w kraju

 

Na miejsce pierwsze najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych powraca TVN24 z wynikiem prawie 1,5 tys. powołań w innych mediach. Druga pozycja także należy do stacji z grupy Warner Bros. Discovery – TVN, wzmiankowanej przez inne redakcje w kraju 1,1 tys. razy. Podium zamyka Polsat News, na który media powoływały się w lutym 836 razy. W lutym na antenie stacji wypowiedział się szef MON Tomasz Siemoniak, który przyznał, że likwidacja i łączenie jednostek to naturalny proces w przechodzeniu na armię zawodową. W zestawieniu o dwa oczka awansowały stacje Canal+ oraz Polsat Sport.

Radio Poznań i Radio Plus awansują do zestawienia stacji radiowych

 

RMF FM z wynikiem ponad 1,7 tys. odniesień w innych mediach stale utrzymuje się na szczycie najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Na drugim miejscu znajduje się Radio Zet wzmiankowane 1,4 tys. razy. Dziennikarze stacji przeprowadzili w zeszłym miesiącu między innymi wywiad z Przemysławem Czarnkiem. Minister edukacji zapowiedział w rozmowie, że jest przeciwny używania telefonów komórkowych na lekcjach i w czasie przerw, zwłaszcza w szkołach podstawowych. Klarowna decyzja w tej sprawie może zapaść przed wyborami. Podium zamyka Program I Polskiego Radia z wynikiem 382 cytowań. Awans o dwie pozycje odnotowała regionalna rozgłośnia Radio Poznań, na której treści media powoływały się 105 razy. Według informacji Radia Poznań funkcjonariusze CBA zatrzymali w lutym zastępcę byłego burmistrza Murowanej Gośliny i kobietę pełniącą funkcję sekretarza gminy.

 

Wirtualna Polska na szczycie TOP 10 portali internetowych

 

Pierwsze miejsce w rankingu portali internetowych utrzymuje Wirtualna Polska, do której informacji dziennikarze odwoływali się ponad 1,6 tys. razy. Kolejną pozycję zajmuje Onet z liczbą ponad 1,3 tys. cytowań. Na początku miesiąca portal opublikował głośny reportaż Janusza Schwertnera „Droga na rzeź” o znęcaniu się nad zwierzętami w jednej z polskich ubojni. Podium zestawienia zamyka Interia wzmiankowana 1 tys. razy, która przeprowadziła między innymi wywiad z premierem Mateuszem Morawieckim na temat wprowadzenia w tym roku wakacji kredytowych. Największy awans, bo aż o pięć oczek w górę w porównaniu do poprzedniego miesiąca, zanotował portal Wpolityce (526 odwołań).

 

 

Sieci na szczycie zestawienia tygodników i dwutygodników

 

W lutowym rankingu tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajmuje Sieci (537 wzmianek), które awansowało w zestawieniu aż o siedem miejsc. Kolejne miejsce na podium należy do Wprost, do którego tym razem inne tytuły odnosiły się 373 razy. Na trzeciej pozycji jest Viva z liczbą 283 powołań w mediach, a następnie Do Rzeczy, które uzyskało 228 wzmianek. TOP 5 zamyka Newsweek (z liczbą 212 cytowań).

 

Triumf Forbesa w rankingu miesięczników i dwumiesięczników

 

Forbes z wynikiem 158 cytowań awansuje na pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników. W lutym tytuł prasowy opublikował chętnie cytowany przez media ranking 100 najbogatszych Polaków. Na miejscu drugim uplasował się miesięcznik branżowy Press cytowany w lutym 107 razy, podium z awansem o dwa miejsca zamyka Twój Styl z wynikiem 89 cytowań. W zestawieniu TOP 5 znalazły się także Perspektywy (76) oraz Elle (27).

Money numerem jeden w rankingu portali ekonomiczno-biznesowych

 

Na pierwsze miejsce w zestawieniu portali biznesowych awansuje Money z liczbą 457 powołań. W ubiegłym miesiącu dziennikarze między innymi nagłośnili kryzys w branży mleczarskiej dotyczący spadku cen masła w sklepach spożywczych. Na drugiej i trzeciej pozycji znajdują się kolejno Business Insider (326) oraz Bankier (155). Zestawienie z kolei zamykają Obserwatorfinansowy.pl (89) i Wnp (46).

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym utrzymuje się Rzeczpospolita. Kolejne miejsca stale zajmują Dziennik Gazeta Prawna, Forbes, Puls Biznesu i Parkiet.

 

Rynek Zdrowia utrzymuje pozycję lidera rankingu mediów o tematyce zdrowotnej

 

Rynek Zdrowia ponownie zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu mediów o tematyce medycznej i zdrowotnej. Na kwartalnik docierający głównie do środowiska medycznego dziennikarze powoływali się w lutym 133 razy. Redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z ministrem Adamem Niedzielskim. Szef resortu zdrowia potwierdził, że nie będzie zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Miejsce drugie należy do portalu Medonet (87 cytowań), a podium zamyka Puls Medycyny (50). W TOP 5 znalazł się także miesięcznik Medycyna Praktyczna wzmiankowany przez inne media 25 razy, a ranking zamyka portal Poradnik Zdrowie mający zaledwie pięć cytowań mniej (20).

 

Zmiany w TOP 5 mediów regionalnych. Gazeta Krakowska powraca na szczyt zestawienia

 

Liderem opiniotwórczych mediów regionalnych za sprawą awansu o trzy pozycje zostaje Gazeta Krakowska z liczbą 107 cytowań w innych mediach. W lutym pojawiła się informacja na temat pojawienia się w okolicach Nowego Sącza tajemniczego zwierzęcia przypominającego pumę. Dziennik jako pierwszy potwierdził tę wiadomość w rozmowie z przedstawicielami tamtejszego nadleśnictwa. Drugie miejsce z wynikiem 105 wzmianek utrzymuje Radio Poznań, a podium zamyka Radio Wrocław z liczbą 85 odniesień w innych mediach. Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują Głos Wielkopolski (81), który awansował o trzy pozycje, oraz – ze skokiem o jedno oczko – Dziennik Bałtycki (70).

 

 

 

W TOP 10 wydawnictw. Awanse TVN Warner Bros. Discovery i Agory

Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada i Przegląd Sportowy, były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce blisko 4 tys. razy. Na drugim miejscu utrzymuje się grupa Cyfrowy Polsat z łącznym wynikiem ponad 2,7 tys. wzmianek badanych tytułów. Podium zamyka Wirtualna Polska Media (Abczdrowie, Autokult, Dobreprogramy, Money, o2, Pudelek i WP), której materiały redakcyjne łącznie pojawiły się 2,6 tys. razy w innych mediach. Zaledwie pięć wzmianek mniej ma grupa TVN Warner Bros. Discovery i jej tytuły TVN24, TVN, TVN24 Biznes i Świat, TVN Turbo. Awans względem poprzedniego miesiąca odnotowała także grupa Agora (2 tys.) reprezentowana wówczas przez Gazetę Wyborczą, portale Gazeta.pl, Plotek, Sport.pl oraz TOK FM.

Analizę częstotliwości 30 640 cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 – 28 lu

Comments

comments

144
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...