Rekordowa sprzedaż sztuki w internecie

Informacja Prasowa - 25.06.2019
208

Rekordowa sprzedaż sztuki w internecie

Blisko 1,3 mln zł– absolutny rekord na aukcji sztuki online w Polsce. Tyle zapłacono za pracę „M44” Wojciecha Fangora. To dużo więcej niż estymacja dzieła, która wynosiła 700-900 tysięcy.Padł również rekord na pracy Andrzeja Nowackiego – ponad 106 tys zł. Jeszcze nigdy nie zapłacono tyle za pracę tego artysty. Licytacja obrazu startowała od 20 000 zł. Obrót aukcji Od geometrii do iluzji – blisko 2,5 mlnzł – to kolejny rekord, do tej pory żadna licytacja online nie zbliżyła się nawet do takiej kwoty.

Rynek sztuki online do tej pory w Polsce w zasadzie nie istniał. Pojawiały się na nim zazwyczaj prace tańsze, a nawet gorszej jakości. DESA Unicum jako pierwsza postanowiła wystawić wyłącznie do sprzedaży online obiekty najważniejszych twórców sztuki współczesnej takich jak: Ryszard Winiarski, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely czy Julian Stańczak. Licytować można było poprzez stronę internetową (bid.desa.pl) i za pomocą mobilnej aplikacji, którą DESA Unicum, jako pierwsza na polskim rynku sztuki, uruchomiła na początku tego roku.

Aukcja zanotowała bardzo wysoki obrót, a cena za pracę Fangora w żaden sposób nie ustępuje kwotom osiąganym na licytacjach tradycyjnych. Jestem pewien, że to jednak dopiero początek rozwoju rynku sztuki online w Polsce. Wkrótce może on stanowić znaczący procent całej sprzedaży – mówi Juliusz Windorbski, prezes Domu Aukcyjnego DESA Unicum.

Video o licytowaniu online:

https://www.youtube.com/watch?v=gu_mv3EAsM8

Dynamika rozwoju rynku w skali globalnej jest bardzo duża. Według raportu działającej od 30 lat European Fine Art Foundation za rok 2018, światowy rynek sztuki online osiągnął wartość 6 mld dolarów. To wzrost o 11% w stosunku do roku poprzedniego. Udział sprzedaży internetowej w całym rynku sztuki to dziś już 9%. Aukcje online są też kluczową metodą pozyskiwania nowych klientów. Według raportu ponad połowa nowych klientów pozyskiwana jest z działalności domów aukcyjnych w internecie. Z kolei aż 70% uczestników rynku sztuki wskazało, że w ich przekonaniu w przyszłości to aukcje online będą generować większość obrotu rynku sztuki.

W tym roku DESA Unicum organizuje kolejne 15 aukcji online. Dwie z nich już się rozpoczęły. Na pierwszej licytowane są obiekty ze szkła projektu Eryki i Jana Drostów. Druga to aukcja plakatu filmowego.

Natomiast w każdej z aukcji odbywających się fizycznie można brać także udział online za pomocą strony internetowej bid.desa.pl bądź aplikacji mobilnej.

Jak zarejestrować się i licytować?

Wystarczy założyć konto w serwisie licytacji online DESA Unicum. Można to zrobić zarówno poprzez stronę internetową, jak i darmową aplikację mobilną. Po potwierdzeniu tożsamości, zatwierdzony zostanie udział w aukcji. Następnie można już przejść do składania oferty, wybierając maksymalny limit na poszczególne, interesujące nas obiekty. Licytacja każdego obiektu rozpoczyna się od ceny wywoławczej. Podczas każdego przebicia oferty, klient zostanie powiadomiony o tym fakcie e-mailem. W przypadku, gdy na dany obiekt jest więcej niż jedna oferta, system automatycznie wybierze tego klienta, którego maksymalny limit jest większy.

Jeśli maksymalne oferty są identyczne u kilku osób, wygra ten klient, który złoży ofertę jako pierwszy.

Licytować można poprzez stronę internetową:

https://bid.desa.pl/auctions/1-1ZC6BR/od-geometrii-do-iluzji

Lub za pomocą mobilnej aplikacji, którą można pobrać bezpłatnie ze sklepów App Store i Google Play:

https://desa.pl/pl/pages/82/aplikacja-mobilna-do-licytacji-online

Wojciech Fangor „M44”

Comments

comments

208
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...