Rekordowa liczba akwizycji, EBITDA wyższa o 30%. Wyniki Wirtualnej Polski w trzecim kwartale 2022 roku
Jerzy Ciszewski - 22.11.2022To oznacza wzrost o 30% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.
Rekordowa liczba akwizycji, EBITDA wyższa o 30%. Wyniki Wirtualnej Polski w trzecim kwartale 2022 roku
Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding S.A. w trzecim kwartale 2022 roku wyniósł prawie 96 mln złotych. To oznacza wzrost o 30% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Po wzroście o ponad 20% przychody spółki wyniosły 271 mln zł, a zysk netto to prawie 51 mln zł. W trzecim kwartale Wirtualna Polska sfinalizowała kilka istotnych inwestycji i przejęć, co pozwoliło m.in. na znaczny wzrost liczby subskrybentów jej usług.
Wyniki finansowe Wirtualnej Polski Holding S.A. od początku 2022 roku rosną powyżej średniej rynkowej, w każdym z obszarów działalności spółki. Zarówno w obszarze mediów, jak i turystyki czy usług finansowych oraz sprzedaży samochodów Wirtualna Polska notuje wyraźne wzrosty sprzedaży. Łączne przychody ze sprzedaży w segmentach online i tv po trzech kwartałach 2022 roku wyniosły 750,6 mln złotych, a skorygowany zysk EBITDA to 261,2 mln zł, co oznacza wzrost o 23%. W trzecim kwartale zysk EBITDA wzrósł o 30% do kwoty 95,8 mln zł. Z kolei zysk netto za trzeci kwartał 2022 roku to 50,7 mln złotych.
– Trzeci kwartał tego roku, mimo że wakacyjny, był pracowitym okresem wzmacniania pozycji konkurencyjnej naszych biznesów turystycznych i mediowych. W obszarze turystyki za 400 mln złotych zrealizowaliśmy przejęcie konkurentów Nocowanie.pl z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, rozbudowując naszą ofertę do 100 tys. kwater turystycznych. W obszarze mediów zainwestowaliśmy 110 mln złotych w spółki Patronite i Audioteka, dzięki czemu wraz z użytkownikami Pilota WP i OpenFM mamy już 600 tys. subskrybentów jakościowych treści w Polsce – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego
(w tys. zł) | Trzy miesiące zakończone 30 września 2022 |
Trzy miesiące zakończone 30 września 2021 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży | 263 962 | 219 617 | 44 345 | 20,2% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 257 110 | 212 204 | 44 906 | 21,2% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 96 121 | 74 714 | 21 407 | 28,7% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 89 601 | 85 708 | 3 893 | 4,5% |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży | 6 941 | 5 487 | 1 454 | 26,5% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 6 941 | 5 487 | 1 454 | 26,5% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | (289) | (969) | 680 | (70,2%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) | (289) | (969) | 680 | (70,2%) |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 270 903 | 225 104 | 45 799 | 20,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 264 051 | 217 691 | 46 360 | 21,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 95 832 | 73 745 | 22 087 | 30,0% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 89 312 | 84 739 | 4 573 | 5,4% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości
niematerialnych |
(22 902) | (21 414) | (1 488) | 6,9% |
Zysk na działalności operacyjnej | 66 410 | 63 325 | 3 085 | 4,9% |
Wynik na działalności finansowej | (1 977) | 900 | (2 877) | (319,7%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 64 433 | 64 225 | 208 | 0,3% |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki
dominującej |
48 928 | 53 406 | (4 478) | (8,4%) |
Zysk netto | 50 759 | 54 866 | (4 107) | (7,5%) |
W trzecim kwartale 2022 roku podwoiła się liczba reklamodawców korzystających z narzędzia WP Ads. W tej chwili jest ono aktywne dla ponad 400 klientów Wirtualnej Polski. WP Ads pozwala na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. WP Ads oferuje rozliczenie za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta w kampaniach retargetingowych, w modelu CPC oferuje mailing i kampanie prospectingowe display. Dostępne są też kampanie display w modelu CPC i vCPM oraz reklama natywna w modelu CPC. Po zarejestrowaniu i zasilaniu konta na stronie ads.wp.pl, można przystąpić do załadowania materiałów i ustawiania parametrów emisji.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy Wirtualna Polska Holding przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji. W sierpniu spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Na początku września za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Następnie WP nabyła 100% udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Również we wrześniu Wirtualna Polska została większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. WP jest właścicielem ok. 60% akcji, wartość transakcji wyniosła 95 mln zł. W październiku za prawie 33 mln zł Wirtualna Polska nabyła około 44,5% udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii „dom i ogród”. W listopadzie WP kupiła Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. Kwota transakcji to co najmniej 28 mln zł. Łącznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e- commerce. W październiku 2022 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 22,3 mln Polaków. Od 2015 roku Wirtualna Polska Holding S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.