Raport „O tym się mówi”: wrzesień zdominowany przez Onet i Gazetę Wyborczą

Informacja Prasowa - 25.10.2023
228

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego to główne tematy dyskursu medialnego we wrześniu br

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego to główne tematy dyskursu medialnego we wrześniu br. Zdecydowanym liderem najnowszego zestawienia „O tym się mówi” został Andrzej Stankiewicz z Onetu. Jak wynika z najnowszego badania Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i Radia ZET jego publikacja była cytowana we wrześniu ponad 500 razy w innych wysoko zasięgowych mediach. Cykliczne zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Wrześniowy ranking „O tym się mówi” najpopularniejszych i najbardziej medialnych materiałów dziennikarskich otwiera tekst Andrzeja Stankiewicza „Wawrzyk, Bollywood i specsłużby USA. Ujawniamy kulisy afery wizowej” opublikowany w portalu Onet. Autor ujawnia w nim kulisy dymisji wiceszefa MSZ Piotra Wawrzyka i proceder wydawania wiz obywatelom krajów azjatyckich, którym miał osobiście sterować wiceminister. Na informacje zawarte w artykule powoływano się aż 534 razy, co przełożyło się na zasięg 46,4 mln* potencjalnych kontaktów z przekazem.
osm_wrzesien 2023.png

Na drugim miejscu także publikacja dziennikarza redakcji Onet

Druga pozycja wrześniowego zestawienia przypadła również dziennikarzowi Onetu – Jackowi Harłukowiczowi – za materiał „Premier mieszka w willi swojej żony. Ujawniamy skrywany majątek Iwony Morawieckiej”. Jako pierwszy dotarł do informacji o majątku żony obecnego premiera, który został przepisany przez Mateusza Morawieckiego w dwóch intercyzach w 2013 i 2015 roku. W artykule ujawniono także szacunkową wartość nieruchomości i transakcje, których dokonywała Iwona Morawiecka. Na podstawie ustaleń Harłukowicza powstały 262 publikacje w innych mediach, a ich łączny zasięg IMM oszacował na 37,8 mln.

Podium zamykają dziennikarze Gazety Wyborczej

Trzecim materiałem o najwyższym zasięgu okazał się tekst Wojciecha Czuchnowskiego i Pawła Wrońskiego z Gazety Wyborczej pt. „Dymisja w MSZ po wizycie CBA. Kulisy odwołania Piotra Wawrzyka”. Warto zaznaczyć, że to dziennikarze GW jako pierwsi podjęli temat dymisji wiceministra Wawrzyka oraz wskazywali, że może mieć ona związek z Centrum Decyzji Wizowych, które podlega pod MSZ. Na podstawie redakcyjnego śledztwa powstało 440 materiałów innych dziennikarzy, a ich zasięg wyniósł 36,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Publikacje Gazety Wyborczej na kolejnych miejscach TOP 5

„Księża zorganizowali imprezę z męską prostytutką. Interweniowało pogotowie, a potem policja” to publikacja z lokalnego wydania „Gazety Wyborczej”, której autorem jest Marcin Pietraszewski. Dziennikarz opisał spotkanie towarzyskie zorganizowane przez księży w budynku należącym do parafii Najświętszej Maryi Panny Anielskiej w Dąbrowie Górniczej. Według ustaleń dziennikarza duchowni zamówili na nią męską prostytutkę, a „zabawa” wymknęła się spod kontroli, kiedy zaproszony gość stracił przytomność. Księża początkowo nie chcieli wpuścić ratowników medycznych wezwanych przez jednego z uczestników w obawie przed skandalem. Pozostałe media powoływały się na doniesienia Pietraszewskiego 272 razy, a łączny zasięg tych tych przekazów oszacowano na 13,2 mln.
TOP 5 wrześniowego „O tym się mówi” zamyka artykuł Michała Kokota „>Wyborcza< ujawnia: Pegasusem w generałów”. Według dziennikarza GW w 2019 roku służby inwigilowały gen. Waldemara Skrzypczaka i dwóch innych wysokich rangą byłych wojskowych. Wykorzystywali do tego oprogramowania Pegasus, kilkunastokrotnie wchodząc na telefony oficerów i przejmując nad nimi kontrolę. Na podstawie artykułu powstało 116 publikacji w innych mediach. Ich zasięg IMM oszacował na 9,9 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

​Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.
Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w blisko 50 stacjach telewizyjnych (m.in. Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i ponad 200 rozgłośniach radiowych (m.in. Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz 15 tys. portali internetowych. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.
Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach. Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

Comments

comments

228
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...