Bloger – baran, pantera czy mrówka? Raport Natalii Hatalskiej dla Blog Forum Gdańsk
Redakcja PR - 27.09.2016„Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie” – raport Natalii Hatalskiej dla Blog Forum Gdańsk
Czy twórcy internetowi zmieniają świat? Jak są postrzegani w oczach internautów? Odpowiedzi na te i inne pytania zaprezentowała w raporcie przygotowanym dla Blog Forum Gdańsk Natalia Hatalska.
Jakie są najważniejsze wnioski wynikające z raportu?
Przede wszystkim spada liczba osób, które czytają blogi. W 2014 roku 39% ankietowanych przyznało, że czyta blogi. Teraz liczba ta spadła do 33%. Natomiast niemal dwukrotnie wzrosła liczba osób, które wybierają wideoblogi. Dwa lata temu oglądało je 15% ankietowanych, a obecnie jest to 29%. W raporcie Hatalska pisze, że szacuje się, iż do 2019 roku aż 80% całego ruchu w sieci będzie generować właśnie wideo.
Na pytanie dotyczące przyczyn niekonsumowania treści na blogach bądź wideoblogach odpowiedzi były bardzo podobne. Ok. 60% ankietowanych stwierdziła, że albo nie ma czasu albo nie ma takiej potrzeby. Co ciekawe, ok 15% pytanych odpowiedziało, że nigdy nie myśleli o tym, aby czytać blogi bądź oglądać wideoblogi. Kolejne najczęściej udzielane odpowiedzi to m.in.: „nie ufam opiniom blogerów/wideoblogerów/youtuberów”, „blogerzy/wideoblogerzy/youtuberzy mnie denerwują” czy „blogi/wideoblogi nie są obiektywne”.
Z badania wynika, że wśród internautów blogerzy i youtuberzy nie mają pozytywnego wizerunku. Wykresy i wnioski dotyczące wizerunku blogerów i youtuberów zostały podzielone na te, które przedstawiają opinie internautów ogółem oraz na takie, które prezentują ocenę stałych odbiorców oraz opinię blogerów i youtuberów o samych sobie.
Zobacz: JasonHunt o polskiej blogosferze [WYWIAD]
W przypadku internautów ogółem przeważają konotacje pejoratywne. 15% ankietowanych odpowiedziało, że zwierzę, które ich zdaniem najlepiej określa osobę blogera to baran. Kolejne najpopularniejsze odpowiedzi to lis (14%) oraz osioł (13%).
Nieco inny obraz utrwalony jest w głowach stałych czytelników blogów. Najczęściej udzielane przez nich odpowiedzi to: lampart/pantera (14%), lew (13%) i paw (13%).
Sami blogerzy określają siebie natomiast w większości jako mrówki (18%), pawie (13%) bądź lwy (13%).
Analogiczna sytuacja występuje w przypadku youtuberów – najgorszy wizerunek mają w oczach ogółu internautów: osioł (12%), baran (12%), paw (12%).
Znacznie lepiej wypadają w oczach stałych odbiorców. Do najczęściej pojawiających się odpowiedzi należą m.in. paw (18%), lew (15%), mrówka (15%).
Natomiast youtuberzy sami siebie najczęściej utożsamiali z lwami (24%), lisami (10%) i mrówkami (10%).
Co internauci ogółem sądzą o blogerach/youtubuerach? Przede wszystkim uważają, że bycie blogerem bądź youtuberem jest po prostu modne (19,30%), a osoby, które się na to decydują lubią się wyróżniać (17,90%), są kreatywne, dzielą się ciekawymi, przydatnymi informacjami (16,40%), mają bardzo dużo wolnego czasu (16,20%) i chcą łatwo zarobić przy małym nakładzie pracy (15,40%). Wystarczy spojrzeć na te najczęściej powtarzające się odpowiedzi, żeby zauważyć, że blogerzy i youtuberzy w oczach internautów to przede wszystkim osoby płytkie, którym zależy na wylansowaniu się.
Zobacz: Jacek Gadzinowski o polskiej scenie YouTube: konkurencja jest mordercza
A czy blogerzy i youtuberzy w ogóle zmieniają świat? Tylko 24% internautów odpowiedziało, że tak. Jednak w przypadku stałych odbiorców blogów i wideoblogów odsetek ten wzrasta do 58%. Spośród osób, które odpowiedziały twierdząco na to pytanie, zdecydowana większość uważa, że zmiany te są pozytywne. 80% internautów ogółem i 91% odbiorców blogów i wideoblogów twierdzi, że twórcy internetowi zmieniają świat na lepsze.
Raport jest chętnie komentowany w mediach społecznościowych przez samych blogerów:
Z jakim zwierzęciem kojarzy się bloger? Internauci: baran, lis, osioł. @hatalskacom #BFGdansk
— Paweł Tkaczyk (@paweltkaczyk) September 25, 2016
.@hatalskacom: Zły wizerunek nie odpowiada rzeczywistości. Ci, którzy znają blogi, oceniają je dobrze. #BFGdansk
— Konrad Kruczkowski (@haloziemia) September 25, 2016
Opinia osoby nie czytającej blogów o blogerach to jak opinia o restauracji w której nie jadłem. #BFGdansk
— Michał Górecki (@michalgoreckipl) September 25, 2016
W tekście zaprezentowaliśmy tylko wybrane wnioski z raportu opracowanego przez Natalię Hatalską. Zachęcamy do zapoznania się z całym materiałem, który dostępny jest na stronie Blog Forum Gdańsk:
http://blogforumgdansk.pl/raport_bfgdansk2016.html
Raport zatytułowany „Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie” powstał w oparciu o wykorzystanie danych zebranych metodą CAWI, czyli poprzez ankiety elektroniczne. Badanie zostało zrealizowane przez Mobile Institute, a jego opracowanie w formie raportu przygotowała Natalia Hatalska. Raport został wydany przez Urząd Miejski w Gdańsku i zrealizowany wspólnie z partnerem strategicznym, T-Mobile Polska.
Zobacz też: Blog Forum Gdańsk – jak to się zaczęło, a jak jest dzisiaj? [WYWIAD]