Przychody Grupy WP przekroczyły 1,5 mld zł.

Informacja Prasowa - 25.03.2025
282

Dynamiczne wzrosty w turystyce oraz inwestycje w AI

 

Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające   1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9% w porównaniu do 2023 roku. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7%, osiągając ponad 468 mln zł. Grupa konsekwentnie inwestuje w rozwój technologii oraz narzędzi wspieranych sztuczną inteligencją, co pozwala na stałe zwiększanie efektywności cyfrowych produktów i usług.

Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20%, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, sięgnął aż 24%. To właśnie w obszarze turystyki zagranicznej Grupa WP dokonała pod koniec roku akwizycji o wartości 1 mld zł – największej w swojej historii. WP podpisała ramową umowę nabycia 100% akcji Invia Group – firmy działającej głównie w Niemczech, ale posiadającej również serwisy w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Węgrzech oraz w Polsce. Po sfinalizowaniu nabycja Grupy Invia (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie.

Na 30-lecie swojego istnienia Wirtualna Polska zmieni swój profil zarówno branżowo, jak i geograficznie. I co najważniejsze, będzie to zmiana wynikająca wprost z naszej oczywistej potrzeby biznesowej. Potrzeby skokowego zwiększenia skali.[…] Mamy wzajemne, oczywiste synergie produktowe w rejonie Europy Środkowej, a rynek niemiecki, gdy się do niego dobrze przygotujemy marketingowo i znajdziemy w sobie wystarczające ambicje, podwoi skalę naszej działalności. Nie możemy się doczekać, aby położyć obie ręce na tej kierownicy  – pisze Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A., w corocznym liście do akcjonariuszy.

Konsekwentne inwestowanie w rozwój własnych technologii, wspieranych sztuczną inteligencją, przynosi wymierne efekty również w segmencie reklamowo- subskrypcyjnym. Dzięki wdrożonym technologiom rekomendacyjnym od października liczba odsłon w portalach WP wzrosła o 25%. W WP Ads, platformie umożliwiającej reklamodawcom – w tym małym i średnim firmom – łatwe planowanie, targetowanie i emisję reklam w serwisach WP oraz w sieci partnerskiej, zarejestrowało się już prawie 3 tys. klientów. WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala wydawcom z całej Europy na skuteczne monetyzowanie swoich powierzchni reklamowych, dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej na modelu programmatic.

– Sroce spod ogona nie wypadliśmy. Dzisiaj to Polacy i inni Europejczycy pracujący dla amerykańskich firm, współtworzą bigtechy i ich technologiczne rozwiązania. To jednak nie znaczy, że środkowoeuropejskie firmy takich rozwiązań nie są w stanie stworzyć, czy że ich już nie mają. […] Sponsorujemy rozwój cudzych technologii i firm, zamiast inwestować we własne. Wiele polskich firm, w tym Wirtualna Polska Holding ma własne rozwiązania chmurowe, które z powodzeniem rozwija od lat i stanowią one serce przewagi technologicznej naszej grupy. Naiwnością jest nazywanie w Polsce „chmurą krajową” rozwiązania, które jest po prostu kupowane od firm, które – poza zatrudnianiem polskich informatyków z naszym krajem wiele wspólnego nie mają. A amerykańscy dostawcy do „inwestycji w Polsce” zaliczają kupno … biurowca w Warszawie  – dodaje w liście prezes Jacek Świderski.

Wirtualna Polska co roku inwestuje około 150 mln zł w rozwój własnych technologii, a część tych rozwiązań udostępnia innym podmiotom na rynku, wzmacniając krajowy ekosystem reklamowy, mediowy i e-commerce.

 

Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego Wirtualnej Polski Holding S.A.

(w tys. zł) Dwanaście miesięcy zakończonych
31 grudnia 2024
Dwanaście miesięcy zakończonych
31 grudnia 2023
 Zmiana  Zmiana %
Segment Reklama i Subskrypcje
Przychody ze sprzedaży 745 747 714 405 31 342 4,4%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 718 565 686 814 31 751 4,6%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 272 933 277 531  (4 598) (1,7%)
Segment Turystyka
Przychody ze sprzedaży 595 376 494 744 100 632 20,3%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 595 136 494 744 100 392 20,3%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 162 348 132 529 29 819 22,5%
Segment Finanse konsumenckie
Przychody ze sprzedaży 194 506 199 457  (4 951) (2,5%)
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 194 506 199 457  (4 951) (2,5%)
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 30 503 26 521 3 982 15,0%
Segment Pozostałe
Przychody ze sprzedaży 44 272 39 219 5 053 12,9%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 44 272 39 219 5 053 12,9%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 2 415 2 390 25 1,0%
Segmenty łącznie
Przychody ze sprzedaży 1 568 308 1 436 803 131 505 9,2%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 1 541 126 1 409 212 131 914 9,4%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 468 199 438 971 29 228 6,7%
EBITDA (wg. MSSF 16) 438 624 427 156 11 468 2,7%
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych  (158 989)  (145 963)  (13 026) 8,9%
Zysk na działalności operacyjnej 279 635 281 193  (1 558) (0,6%)
Wynik na działalności finansowej  (59 303)  (62 488) 3 185 (5,1%)
Zysk przed opodatkowaniem 220 332 218 705 1 627 0,7%
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej 155 877 155 754 123 0,1%
Zysk netto 165 890 163 954 1 936 1,2%

 

 

 

(w tys. zł) Trzy miesiące zakończone
31 grudnia 2024
Trzy miesiące zakończone
31 grudnia 2023
Zmiana Zmiana %
Segment Reklama i Subskrypcje
Przychody ze sprzedaży 223 520 211 227 12 293 5,8%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 215 722 203 708 12 014 5,9%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 99 533 89 861 9 672 10,8%
Segment Turystyka
Przychody ze sprzedaży 116 578 94 040 22 538 24,0%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 116 338 94 040 22 298 23,7%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 22 766 15 262 7 504 49,2%
Segment Finanse konsumenckie
Przychody ze sprzedaży 49 422 46 592 2 830 6,1%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 49 422 46 592 2 830 6,1%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 8 751 6 518 2 233 34,3%
Segment Pozostałe
Przychody ze sprzedaży 12 220 11 312 908 8,0%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 12 220 11 312 908 8,0%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 809 1 315  (506) (38,5%)
Segmenty łącznie
Przychody ze sprzedaży 400 202 361 492 38 710 10,7%
Przychody gotówkowe ze sprzedaży 392 404 353 973 38 431 10,9%
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) 131 859 112 956 18 903 16,7%
EBITDA (wg. MSSF 16) 119 546 108 515 11 031 10,2%
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych  (41 969)  (34 189)  (7 780) 22,8%
Zysk na działalności operacyjnej 77 577 74 326 3 251 4,4%
Wynik na działalności finansowej  (13 735)  (18 053) 4 318 (23,9%)
Zysk przed opodatkowaniem 63 842 56 273 7 569 13,5%
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej 44 944 39 324 5 620 14,3%
Zysk netto 47 895 42 356 5 539 13,1%

 

Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz
e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl).

Comments

comments

282
Komentarze
Sonda

Czy sztuczna inteligencja w postaci Chatbotu GPT zrewolucjonizuje branżę public relations?

Loading ... Loading ...