Dynamiczne wzrosty w turystyce oraz inwestycje w AI
Wirtualna Polska Holding S.A. w 2024 roku zanotowała przychody ze sprzedaży przekraczające 1 mld 568 mln zł. To oznacza wzrost o 9% w porównaniu do 2023 roku. Skorygowana EBITDA wzrosła o prawie 7%, osiągając ponad 468 mln zł. Grupa konsekwentnie inwestuje w rozwój technologii oraz narzędzi wspieranych sztuczną inteligencją, co pozwala na stałe zwiększanie efektywności cyfrowych produktów i usług.
Rok 2024 był kolejnym okresem wyjątkowo dynamicznego wzrostu przychodów w segmencie turystycznym. W skali całego roku ten wzrost przekroczył 20%, a w czwartym kwartale, w którym sprzedaż jest zazwyczaj niższa, sięgnął aż 24%. To właśnie w obszarze turystyki zagranicznej Grupa WP dokonała pod koniec roku akwizycji o wartości 1 mld zł – największej w swojej historii. WP podpisała ramową umowę nabycia 100% akcji Invia Group – firmy działającej głównie w Niemczech, ale posiadającej również serwisy w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, na Węgrzech oraz w Polsce. Po sfinalizowaniu nabycja Grupy Invia (transakcja oczekuje na zgody regulacyjne) segment travel Grupy WP będzie stanowił jedną z największych grup turystycznych w Europie.
– Na 30-lecie swojego istnienia Wirtualna Polska zmieni swój profil zarówno branżowo, jak i geograficznie. I co najważniejsze, będzie to zmiana wynikająca wprost z naszej oczywistej potrzeby biznesowej. Potrzeby skokowego zwiększenia skali.[…] Mamy wzajemne, oczywiste synergie produktowe w rejonie Europy Środkowej, a rynek niemiecki, gdy się do niego dobrze przygotujemy marketingowo i znajdziemy w sobie wystarczające ambicje, podwoi skalę naszej działalności. Nie możemy się doczekać, aby położyć obie ręce na tej kierownicy – pisze Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A., w corocznym liście do akcjonariuszy.
Konsekwentne inwestowanie w rozwój własnych technologii, wspieranych sztuczną inteligencją, przynosi wymierne efekty również w segmencie reklamowo- subskrypcyjnym. Dzięki wdrożonym technologiom rekomendacyjnym od października liczba odsłon w portalach WP wzrosła o 25%. W WP Ads, platformie umożliwiającej reklamodawcom – w tym małym i średnim firmom – łatwe planowanie, targetowanie i emisję reklam w serwisach WP oraz w sieci partnerskiej, zarejestrowało się już prawie 3 tys. klientów. WPartner to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala wydawcom z całej Europy na skuteczne monetyzowanie swoich powierzchni reklamowych, dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej na modelu programmatic.
– Sroce spod ogona nie wypadliśmy. Dzisiaj to Polacy i inni Europejczycy pracujący dla amerykańskich firm, współtworzą bigtechy i ich technologiczne rozwiązania. To jednak nie znaczy, że środkowoeuropejskie firmy takich rozwiązań nie są w stanie stworzyć, czy że ich już nie mają. […] Sponsorujemy rozwój cudzych technologii i firm, zamiast inwestować we własne. Wiele polskich firm, w tym Wirtualna Polska Holding ma własne rozwiązania chmurowe, które z powodzeniem rozwija od lat i stanowią one serce przewagi technologicznej naszej grupy. Naiwnością jest nazywanie w Polsce „chmurą krajową” rozwiązania, które jest po prostu kupowane od firm, które – poza zatrudnianiem polskich informatyków – z naszym krajem wiele wspólnego nie mają. A amerykańscy dostawcy do „inwestycji w Polsce” zaliczają kupno … biurowca w Warszawie – dodaje w liście prezes Jacek Świderski.
Wirtualna Polska co roku inwestuje około 150 mln zł w rozwój własnych technologii, a część tych rozwiązań udostępnia innym podmiotom na rynku, wzmacniając krajowy ekosystem reklamowy, mediowy i e-commerce.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego Wirtualnej Polski Holding S.A.
(w tys. zł) | Dwanaście miesięcy zakończonych 31 grudnia 2024 |
Dwanaście miesięcy zakończonych 31 grudnia 2023 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment Reklama i Subskrypcje | ||||
Przychody ze sprzedaży | 745 747 | 714 405 | 31 342 | 4,4% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 718 565 | 686 814 | 31 751 | 4,6% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 272 933 | 277 531 | (4 598) | (1,7%) |
Segment Turystyka | ||||
Przychody ze sprzedaży | 595 376 | 494 744 | 100 632 | 20,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 595 136 | 494 744 | 100 392 | 20,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 162 348 | 132 529 | 29 819 | 22,5% |
Segment Finanse konsumenckie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 194 506 | 199 457 | (4 951) | (2,5%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 194 506 | 199 457 | (4 951) | (2,5%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 30 503 | 26 521 | 3 982 | 15,0% |
Segment Pozostałe | ||||
Przychody ze sprzedaży | 44 272 | 39 219 | 5 053 | 12,9% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 44 272 | 39 219 | 5 053 | 12,9% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 2 415 | 2 390 | 25 | 1,0% |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 1 568 308 | 1 436 803 | 131 505 | 9,2% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 1 541 126 | 1 409 212 | 131 914 | 9,4% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 468 199 | 438 971 | 29 228 | 6,7% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 438 624 | 427 156 | 11 468 | 2,7% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (158 989) | (145 963) | (13 026) | 8,9% |
Zysk na działalności operacyjnej | 279 635 | 281 193 | (1 558) | (0,6%) |
Wynik na działalności finansowej | (59 303) | (62 488) | 3 185 | (5,1%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 220 332 | 218 705 | 1 627 | 0,7% |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 155 877 | 155 754 | 123 | 0,1% |
Zysk netto | 165 890 | 163 954 | 1 936 | 1,2% |
(w tys. zł) | Trzy miesiące zakończone 31 grudnia 2024 |
Trzy miesiące zakończone 31 grudnia 2023 |
Zmiana | Zmiana % |
Segment Reklama i Subskrypcje | ||||
Przychody ze sprzedaży | 223 520 | 211 227 | 12 293 | 5,8% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 215 722 | 203 708 | 12 014 | 5,9% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 99 533 | 89 861 | 9 672 | 10,8% |
Segment Turystyka | ||||
Przychody ze sprzedaży | 116 578 | 94 040 | 22 538 | 24,0% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 116 338 | 94 040 | 22 298 | 23,7% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 22 766 | 15 262 | 7 504 | 49,2% |
Segment Finanse konsumenckie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 49 422 | 46 592 | 2 830 | 6,1% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 49 422 | 46 592 | 2 830 | 6,1% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 8 751 | 6 518 | 2 233 | 34,3% |
Segment Pozostałe | ||||
Przychody ze sprzedaży | 12 220 | 11 312 | 908 | 8,0% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 12 220 | 11 312 | 908 | 8,0% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 809 | 1 315 | (506) | (38,5%) |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży | 400 202 | 361 492 | 38 710 | 10,7% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 392 404 | 353 973 | 38 431 | 10,9% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 131 859 | 112 956 | 18 903 | 16,7% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 119 546 | 108 515 | 11 031 | 10,2% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (41 969) | (34 189) | (7 780) | 22,8% |
Zysk na działalności operacyjnej | 77 577 | 74 326 | 3 251 | 4,4% |
Wynik na działalności finansowej | (13 735) | (18 053) | 4 318 | (23,9%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 63 842 | 56 273 | 7 569 | 13,5% |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej | 44 944 | 39 324 | 5 620 | 14,3% |
Zysk netto | 47 895 | 42 356 | 5 539 | 13,1% |
Grupa WP to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz
e-commerce. Jest właścicielem portalu WP, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak money.pl, WP SportoweFakty, benchmark.pl oraz rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. wakacje.pl, Szallas Group, nocowanie.pl) i finansów konsumenckich (superauto.pl i totalmoney.pl).
Comments
