PRzemiana, czyli co przyniesie branży PR rok 2019
PRzemiana, czyli co przyniesie branży PR rok 2019
W świecie ciągłych zmian technologicznych, wojen informacyjnych i natychmiastowego przepływu informacji specjaliści i praktycy branży kreatywnej stają przed coraz trudniejszym zadaniem: jak być na bieżąco? PR ewoluuje i potwierdzają to prognozy najbliższych 12 miesięcy. Co więc zmieni się w świecie kreowania wizerunku?
Głos musi mieć twarz
Influencer marketing nie jest pojęciem nowym. Przejęcie głosu marek przez twarze znanych z Internetu celebrytów to zjawisko od kilku lat przybierające na sile i znaczeniu. Z badań wynika, że aż 67% marketerów jest przekonanych, iż działania promocyjne wsparte influencer marketingiem pozwalają na dotarcie do najszczegółowiej sprecyzowanej grupy docelowej, natomiast pojawienie się produktu marki na kanale znanego blogera zwiększa ROI (ang. Return of investment) 11-krotnie w porównaniu z tradycyjnymi reklamami.
W 2019 roku możemy spodziewać się jeszcze większego przeniesienia działań promocyjnych i reklamowych na barki mikro i macro influencerów, a także powstawania coraz bardziej sprecyzowanych reguł zarówno samej współpracy, jak i mierzenia
jej efektów.
PR wielozadaniowy
Od kilku lat obserwujemy coraz bardziej dynamiczną ewolucję zadań stawianych przed agencjami tradycyjnie rozumianymi jako instytucje PRowe. Rozwój świadomości i potrzeb konsumentów sprawia, że agencje przestają być maszynami prasowymi, na rzecz wspierania mediów w tworzeniu merytorycznego kontentu. Stosunkowo nowe zjawisko fake news wpływa znacząco na to zacieranie się granic i przenikanie kompetencji komunikacyjnych. W ciągu kolejnych 12 miesięcy agencję PR staną przed poważną potrzebą poszerzenia swojej oferty, uwzględniając, traktowane do tej pory po macoszemu, najnowsze technologie AI.
Storytelling out, brand journalism in
Od lat słyszymy o wadze i znaczeniu storytellingu w komunikacji biznesowej. Opowiadanie historii, jeśli odpowiednio przemyślane, potrafiło wynosić marki na komunikacyjne wyżyny, tworząc w świadomości konsumentów trwałe, pozytywne powiązania. Jednak storytelling powoli odchodzi do lamusa, ustępując miejsca nowemu pojęciu jakim jest brand journalism.
Brand journalism to narzędzie wielofunkcyjne łączące w sobie elementy prezentacji produktu, działania PR, sprzedaż i płatną reklamę. Wzbogacając firmowy storytelling
o przemyślany i merytoryczny kontent marki zabierają głos prasie i wcielają się w rolę reportera. Przykładami wykorzystania BS w budowaniu pozytywnych konotacji u odbiorców oraz propagowaniu działań marki mogą być: bulletin Red Bulla czy Cola-Cola Journey. Sytuacje, w których to firma staje się jednocześnie wydawcą, edytorem i dziennikarzem będą coraz popularniejsze i warto je obserwować w nadchodzącym roku.
Natywnie znaczy skutecznie
Spadek CTR’ów, ślepota banerowa, ad blocker, influencer marketing I reklama szeptana – to zjawiska, z którymi na co dzień walczą reklamodawcy i marketerzy na całym świecie. Rozwiązaniem ich problemów wydaje się być native advertising, czyli subtelna, nienachalna kreacja display’owa, która według badań Business Insider jest w stanie wygenerować ponad 50% intencję zakupową u konsumentów (dla porównania zwykła kreacja digital display nie przekracza progu 35%). Marketerzy i specjaliści branży zgodnie stwierdzają,
że umiejętne tworzenie reklam natywnych, eksplorowanie nowych narzędzi
oraz odpowiednie ich komunikowanie stanie się w 2019 roku jednym z najpopularniejszych elementów strategii promocyjnych marek.
Widzę, więc rozumiem
Trendem, który rozwinął się już znacząco na przestrzeni ostatnich 3 lat, jest komunikacja wizualna. Branżowi specjaliści zaczynają zauważać korelację między wykorzystaniem emoji w komunikacji a osiąganiem założonych celów marketingowych. I tak powiadomienia push z buźkami generują aż 85% więcej otworzeń maili i 9% więcej konwersacji na linii marka-klient. Na Facebooku emoji w poście potrafi wygenerować 33% więcej komentarzy
i udostępnień oraz 57% polubień.
Rok 2019 z pewnością przyniesie wiele zmian w branży kreatywnej, która, nie oszukujmy się, nigdy do statycznych nie należała J Marketerzy i specjaliści muszą coraz częściej zwracać swoje spojrzenia w stronę narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, współpracy z influencerami czy przeniesieniu ciężaru komunikacji z mediów na markę. Czekające nas ewolucje z pewnością są warte śledzenia. I wyciągania wniosków.